Announcement

Collapse
No announcement yet.

nybliven ägare av en punto GT

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • nybliven ägare av en punto GT

    tjena

    som ni vet så fanns det en blå GT på blocket till salu. efter lite velande så blev bilen min. Är jävligt glad åt mitt köp, men det finns lite jobb att göra på den!

    bilens temp ökar kraftigt vid normal körning och går inte ner. sätter man på kupefläkten så går tempen ner till normalt igen. (är väl så på de flesta bilar kan tänkas), men min fråga är.. har ni någon erfarenhet om det är topplockspackning eller kan det va termostaten som behöver bytas?

    den ständiga längtan efter att få fler hästar ur den här stackars motor gör att jag frågar er om tips vad man kan göra för att få ut fler hästar och mer vrid. Finns väl en del sätt, men finns det sätt som är enkla (eller enklare)? läste här att chip gjorde ganska mycket, men finns det andra sätt att optimera det som redan sitter i?

    tacksam för alla tips och länkar =)

    hörde även att det kanske är aktuellt med ett träff vilken jag gärna kommer till, men jag har för mig att på tis så är det alfaägare som håller till vid brostugan. (har en sådan italiensk bil oxå) =) tror dock absolut inte att vi är "ivägen" för varandra

    ha en skön kväll allihoppa!

    MVH
    Roman
    A112 abarth 85
    Fiat 128 combi 70
    fiat 128 2d sedan 69
    Fiat 128 3p 75
    Alfa Romeo Milano CAR Räser 87

  • #2
    termostaten kanske
    Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
    S/y Mascot
    S/y Rebell
    20vT
    Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
    Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

    Comment


    • #3
      självklart så ska felet åtgärdas innan jag börjar mixtra med motorn. trimmning är ju en framtidsplan =) allt ska gås igenom grundligt och kamremmen ska bytas.kylaren är fräcsh, men hur kollar jag termostaten enklast?

      MVH
      A112 abarth 85
      Fiat 128 combi 70
      fiat 128 2d sedan 69
      Fiat 128 3p 75
      Alfa Romeo Milano CAR Räser 87

      Comment


      • #4
        ja skulle gissa på att de e kylaren.. precis som ante säger så blir dom dåliga med åren..
        ses på brostugan i morgon =)
        2 finnish first u first have 2 finnish

        Comment


        • #5
          hej

          har ringt till en auktoriserad verkstad och de trodde att det topplockspackning.... kan ngn kunnig förklara för mig hur kan orsaken till att tempen går upp vara toppackning? eller ska jag ställa frågan i "teknikforumet"

          jag glider nog förbi brostugan imorn =) dock efter jobbet... vad är det för tider som gäller?

          kylaren ser ok ut btw, men det säger väl i för sig inte så mycket...

          tackar för tipsen so far =)
          A112 abarth 85
          Fiat 128 combi 70
          fiat 128 2d sedan 69
          Fiat 128 3p 75
          Alfa Romeo Milano CAR Räser 87

          Comment


          • #6
            Definiera "normal körning"? Lugnt i staden med lite köer osv eller konstant framåt >50km/h? Mätaren skall ligga ca 1mm under mittstrecket, där öppnar termostaten, fläkten skall slå till ca 1-2mm över mittstrecket.
            Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

            Comment


            • #7
              Originally posted by novisen
              Definiera "normal körning"? Lugnt i staden med lite köer osv eller konstant framåt >50km/h? Mätaren skall ligga ca 1mm under mittstrecket, där öppnar termostaten, fläkten skall slå till ca 1-2mm över mittstrecket.
              normal körning är medel över 50km/h... i stan så går den ju upp snabbare men håller sig strax under den röda markeringen, slår man på kupefläkten så går tempen ner till normalt, dock dör man själv av värmen inne i bilen... =)

              termostat poblemet är väl egentligen vanligare åt andra hållet då bilen ej kommer upp i värmen...

              antar att vi ses imorn? =)

              jag kommer att befinna mig vid brostugan
              A112 abarth 85
              Fiat 128 combi 70
              fiat 128 2d sedan 69
              Fiat 128 3p 75
              Alfa Romeo Milano CAR Räser 87

              Comment


              • #8
                Re: nybliven ägare av en punto GT

                Originally posted by radical_plus
                den ständiga längtan efter att få fler hästar ur den här stackars motor gör att jag frågar er om tips vad man kan göra för att få ut fler hästar och mer vrid.
                En ständig längtan? Du har ju precis köpt bilen..?
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment


                • #9
                  Re: Re: nybliven ägare av en punto GT

                  Originally posted by per
                  En ständig längtan? Du har ju precis köpt bilen..?
                  hehe men nu har jag ju åkt på den i flera dagar =) nää det är ju lite mera långtidsprojekt. först ska jag fixa det som ska fixas.

                  har bara erfarenhet av sugmotorer så tänkte ge mig ut på ngt jag inte riktigt begriper... =)
                  A112 abarth 85
                  Fiat 128 combi 70
                  fiat 128 2d sedan 69
                  Fiat 128 3p 75
                  Alfa Romeo Milano CAR Räser 87

                  Comment


                  • #10
                    Chip, höj laddtrycket, nytt avgas och sen är du redo att köra järnet. Om du kommer förbi Brostugan så kan jag visa lite vad jag gjort.

                    Räcker inte detta finns det 190-hk-kit i Italien.
                    Fiatlös

                    ___________________

                    Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Putt
                      Chip, höj laddtrycket, nytt avgas och sen är du redo att köra järnet. Om du kommer förbi Brostugan så kan jag visa lite vad jag gjort.

                      Räcker inte detta finns det 190-hk-kit i Italien.

                      putt vart hittar man ett sådant kit? vad kostar det?

                      Comment


                      • #12
                        Drar de inte över 200hk i england? BTR, de-katt, chip, FMIC, T25-turbo (eller liknande, tror inte det var Garret T25-turbo), sportluftfilter om jag inte minns helt fel? Vet inte om jag skulle vilja ha en sådan bil, inget laddtryck före 4000varv typ och långsamt stigande med tuuung turbin, och det vet man ju hur förbaskat kul det är med en GT-motor utan laddtryck

                        edit: Behövdes nog en bättre bränslepump också.....

                        Kostnad? Gissar på 1500:- för chip, 10000:- för turbon, 2500:- för FMIC, BTR 1000:-?, de-katt ca 1000:-? Luftfilter en 500:- så summa ungefär 16000? Fast det finns nog de som gissar bra mycket bättre än jag

                        edit igen:
                        Gissar att det är det här Putt syftar på i alla fall... mer läsning på engelska för den som är nyfiken:

                        http://www.puntosports.co.uk/forums/...ad.php?t=66329

                        Last edited by novisen; 6 September 2007, 14:25.
                        Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Ante
                          Här har du en turbo som verkar vara "bolt on" iaf.
                          http://cgi.ebay.it/Punto-GT-gmc-kit_...QQcmdZViewItem

                          Ante är det där något för en bil UTAN turbo eller?!

                          Comment


                          • #14
                            Nä, det är ett utbytesaggregat för högre effekt. Originalturbon i punton är för liten för att orka pumpa de mängder luft som behövs för att hålla laddtrycket uppe vid höga motorvarv, nackdelen med dessa större aggregat är att det också tar tid för dem att börja ge ladddtryck. Så som allt annat blir det ju kompromisser med vad man vill ha bilen till.... massor med effekt högt upp i registret eller mer vrid på låga varv men inte så hög toppeffekt.

                            edit: tog för givet att man inte turbokonverterar en NA med aggregat av den storleken, de burkar väl inte få mer än 0.5bar extra om ens det? Någon som vet?
                            Last edited by novisen; 6 September 2007, 16:18.
                            Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                            Comment

                            Working...
                            X