Announcement

Collapse
No announcement yet.

Montera turbo på Punto HGT?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Montera turbo på Punto HGT?

    Det är väl inte turbo på HGT. Går det att montera turbokit på en Punto HGT? Då menar jag inte att behöva bygga om hela motorn, utan en enklare installation för att få den mer lik GT'n med turbo..

  • #2
    Jag är nu knappast någon expert på det här men.....

    Det går säkert att montera, fast det jag perosnligen gillar med GTn är att vridmomentet går från i princip 0 till 205Nm på typ 500varv (överdriver lite), ruggigt kul kick av det. Och anledningen som jag förstått det är låg komp i motorn och högt laddtryck (och liten turbo). Turbokonverterar man en NA så har du tyvärr rätt högt komp i den, så du kan inte köra speciellt högt laddtryck innan motorn smälter, alltså beter den sig mer som en NA med högre effekt. Har kört ett par 0.4bars-bilar (eller vad det nu var) som volvo och saab lågtrycksbilar, och man märker ju inte ens att det sitter en turbo i dessa bilar. Så har du inte redan en HGT, köp en vanlig GT istället och lägg turbokonverteringspengarna på att fixa en aningen sliten GT istället, konverteringskit borde väl kosta minst 10000? Och då borde man väl egentligen sätta dit andra delar också för att matcha högre effekt, som bromsar och så menar jag? Plus kneperiet med besiktning varje år....
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

    Comment


    • #3
      Hrrm, Punto HGT är en helt annan/nyare bil.

      Visst, jag tror Novitec faktiskt hade en turbosats till den motorn (samma som i Barchetta). Billigt blir det dock inte..
      http://shophost.net/shop_n/catalog/d....php?cPath=1_9

      De verkar inte sälja den längre..?
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #4
        Lättast och billigast: Köp en GT. Sen kan du trimma.
        Fiatlös

        ___________________

        Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

        Comment


        • #5
          Det var detta kit jag tänkte på annars:
          Attached Files
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #6
            Wow

            ok.. känner du personen som har Barchettan med turbokitet eller var fick du bilden ifrån? Nyfiken på hur dyrt det blev att uppgradera den och vad skillnaden blev i prestanda efter kitet sattes på..

            Comment


            • #7
              Fått bilden från Novitec tror jag, några år sen.
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #8
                Re: Wow

                Originally posted by busta_rhyme
                ok.. känner du personen som har Barchettan med turbokitet eller var fick du bilden ifrån? Nyfiken på hur dyrt det blev att uppgradera den och vad skillnaden blev i prestanda efter kitet sattes på..
                Sök på Novitec på www.ebay.de så hittar du info & bilder på Barchettan.
                Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                Min projekttråd - 19T
                Min Youtube kanal
                >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                Comment

                Working...
                X