Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ta bort kamremsskyddet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ta bort kamremsskyddet?

    Någon som vet om det bara är att snäppa loss det eller sitter det massor av skruvar ivägen? Vill komma åt styrservopumpen och se om man kan känna glapp även med remmen på, men det kanske sitter för spänt för att man skall känna något ändå?
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

  • #2
    På 20VTn har du 4-5skruvar tror jag det är.
    Är nog ingen ide o knäppa skyddet.

    Comment


    • #3
      med andra ord; Så länge remmarna sitter så spänner de så hårt att ev. litet glapp i lager på spännrullar, servopump, vattenpump eller så inte kommer att upptäckas? Rem måste bort först?
      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

      Comment


      • #4
        Du kan "böja" kåpan lite för att typ känna ifall remmen på nåt vänster skulle glappa/vara lös.
        Så länge motorn är under huven så är 20Vtn en riktigt padda att mecka med om man ska åt vänstersidan (sett framifrån mot motorn).
        Ska se ifall jag har lite bilder jag kan bjuda på, har inte Coupén i närheten nu. Är 300mil bort från den :P

        Comment


        • #5
          jo, hmmm.... modellforum punto.... Coupen är bara att glömma allt "känna" på delar runt kamremmen så länge man inte lossar hela motor med mera. På punton är det aningen mer plats, tack och lov
          Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

          Comment


          • #6
            Ber om ursäkt, är inne på min 34:e timma utan sömn.

            Comment


            • #7
              All hjälp uppskattas, även om det kanske blir lite konstigt ibland. Så ingen anledning att be om ursäkt.

              Hoppas du kommer sova gott, själv förstår jag inte hur du klarar vara vaken så länge....
              Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

              Comment


              • #8
                Ja med risk för att verkligne inte bidra med nånting i denna tråd tänkte jag bara förklara för dig

                Har haft 1 tenta och sen en enorm uppsats inlämning direkt efteråt.
                Sömnen har prioriterats bort i förmån för druvsocker och koffeintabletter.
                Blir nog en låååång dröm när verkligheten kommer ikapp min trötthet

                Comment


                • #9
                  Servopumpen sitter väl ändå utanför kamremskåpan?
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • #10
                    Jo, uppe bak på motorn. Men det är plast över den, en rem runt så jag kallade det kamremskåpa, kanske inte är helt rätt.... Får väl ta mig en titt när jag kommer hem. Enklast så kanske.
                    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                    Comment


                    • #11
                      Jo, kollade lite lätt när jag kom hem, sitter lite slangar och annat joks där. Skyddet sitter med några bultar, får se om jag orkar skruva. Har olja lite överallt efter byte av servopump plus att det låter lika som gamla pumpen, har torkat rent på slangen som går från reservoaren, men idag några dagar senare så är det olja där igen, verkar inte komma uppifrån, plus att det ser fuktigt ut runt pumpen. Så jag är rätt övertygad att pumpen gett upp igen. Frågan är bara varför? Sitter det några andra delar i systemet som ger upphov till att servopumpen ger upp snabbt? Kan inte de här hydraulprylarna så bra...
                      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                      Comment


                      • #12
                        jag har haft läckage där vid någon slangklämma. Det lossnade mer och mer ju längre jag körde kommer jag ihåg. Prova gör rent dra åt alla slangklämmor och fyll i rätt mängd olja borde det gå bra.
                        Fiat Punto GT - Turbo for fun

                        Comment

                        Working...
                        X