Announcement

Collapse
No announcement yet.

Oljetråg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Oljetråg

    Hej!

    Jag är ganska nybliven ägare till en Punto -00, 1,2 liters. Hade precis den inne på 8000-milsservice m kamremsbyte o dyl. Vilket blev förvånande billigt där jag valde att lämna in den.
    Men, han på verkstan sa att jag borde byta oljetråg snarast. Ringde Fiat aukt. verkstad för förhöra mig om priset på materialet, i första hand. Tydligen går en sån där rackare på 2100 kr ! Vad arbetet kostar vill jag inte ens tänka på (har själv tyvärr tummen mitt i näven...).
    Jag ville bara höra här om någon har nån aning om man kan få tag på ett oljetråg billigare nån annanstans (eller om det låter som ett rimligt pris)?
    och vad arbetet möjligtvis skulle kunna landa på?

    Tack så mycket på förhand!
    Mvh,
    Fredrik

  • #2
    Har du bytt olja nån gång? Isf kan du nog byta tråget oxå, det är inte svårt, bara ett antal muttrar/skruvar och en ny packning. Helst när du tömt oljan förstås..
    Vet att jag sett Punto-tråg på eBay, kan ju bli billigt?
    Rostiga tråg verkar vara vanligt på både Punto 1 och 2. Har rostlagat/skyddat mitt eget tråg och funderar på att sätta en plastskiva under/framför motorn som stenskottskydd (och mindre luftmotstånd..).
    Last edited by per; 9 November 2007, 12:23.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Tack för svaret!

      Vet inte om jag ska ge mig på att byta själv, men hittade precis:

      http://bildelsbasen.se/index.php?ind...=1&id=12748607

      verkar ju helt ok!

      Sen får vi se hur det blir med ditsättandet

      Comment


      • #4
        Halloj!
        Trist det där med oljetråget,men rätt vanligt precis som Per säger.
        Har själv bytt på min 95:a,och beställde precis på det där stället du länkar till.
        Hade lite pyssel med passformen dock,är ju "pirat"del så man kanske inte ska räkna med lika bra passform som original.
        Kan finnas div.grader kvar sen tillverkningen,dvs.du kanske får ta fram en fil och grada av lite. Men låt dig inte skrämmas för mkt nu,är inte alls svårt att byta.

        Lycka till!

        //C

        Comment


        • #5
          tack!

          men, vet du då om jag behöver det där kittet till också?

          http://bildelsbasen.se/index.php?ind...=1&id=12748616

          antar att det är packningar och dyl.

          Fick ett priserbjudande på 1000 kr från en verkstad för jobbet...

          Som sagt, jag vet verkligen mycket lite om bilar! hehe

          Comment


          • #6
            följdfråga:

            Nu undrar bildelsförsäljaren om jag har en 1,2 12V. Existerar ens detta alternativ?
            Men jag antar att han menar 16V. Jag har dock en 8V om jag inte e helt ute o cyklar. Men enligt instruktionsboken så e oljetråget samma dimensioner för 1,2 8V och 1,2 16V, så det borde väl kvitta då?

            Nån som sitter inne med mer kunskaper än mig om detta och kan reda ut begreppen lite för mig? :?

            Comment


            • #7
              Originally posted by empedokles
              följdfråga:

              Nu undrar bildelsförsäljaren om jag har en 1,2 12V. Existerar ens detta alternativ?
              Men jag antar att han menar 16V. Jag har dock en 8V om jag inte e helt ute o cyklar. Men enligt instruktionsboken så e oljetråget samma dimensioner för 1,2 8V och 1,2 16V, så det borde väl kvitta då?

              Nån som sitter inne med mer kunskaper än mig om detta och kan reda ut begreppen lite för mig? :?
              Om dom passar varandra kan du se i ePER (fiats reservdelssystem).

              Sök på ePER på google för att hitta en kopia.
              Porsche Boxster S 2002

              Comment


              • #8
                Det finns en ePER länk på forumet. Kolla här: COUPE INFO
                Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                Min projekttråd - 19T
                Min Youtube kanal
                >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                Comment

                Working...
                X