Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tomgången på GT inte bra

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tomgången på GT inte bra

    Satte igång bilen som vanligt, ska till jobb och vad händer? Tomgången ligger knappt runt 500 varv, bilen vill slockna. Låter inte bra heller. Jag ger den lite gas och varvnålen kämpar sig upp till 1500 varv. Jag gör så ett par gånger och till slut hamnar nålen över 500 varv och placerar sig skakigt runt 700-800 varv.

    Jag kör till jobbet lugnt och fint och bilen går bra. Väl framme så ser jag när jag står på parkeringen att den fortfarande går ojämt i tomgången, varvnålen pendlar jämt (inte lika skakigt som innan) mellan 700 och 1500 varv.

    Så vad är det som är galet? Min första gissning är tomgångs ventilen!

    Nån som har ett bättre förslag? Blir inte klok på det hela eftersom allt kom så oväntat? Har alltid startat och gått som en klocka tills nu
    Last edited by Black_GT; 21 November 2007, 08:17.
    Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

  • #2
    Låter som tjuvluft, spraya startgas runt alla slangar o lyssna på varvtalet. Om du inte redan sett nån lös slang.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      öppen dumpventil eller återcirkulerande?
      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

      Comment


      • #4
        Ja jag har ju inte hunnit kolla ordentligt då det hände i morse. Får kolla lite nogrannare efter jobbet. Det sitter en återcirkulerande Bailys dump.

        Om vacum slangar var av så borde det väl inte påverka tomgången? Kan inte minnas att det gör det.

        Last edited by Black_GT; 21 November 2007, 12:17.
        Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

        Comment


        • #5
          Jodå, framförallt tjuvluft mellan gasspjäll och motor..
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #6
            Gick och kollade lite snabbt på lunchen. Såg inga sprickor eller nåt annat synligt utöver det normala. Startade bilen och den gick utan problem på tomgången nu. Jaha? Tryckte och kände på slangar och rör men märkte ingen skillnad.

            Blir nog felsökning med startgas i eftermiddag ändå. Nåt är skumt!
            Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

            Comment


            • #7
              Tempsensor? Varmare nu än imorse? Min bil gick aningen knackigt när det blev under 0 ute, men då var det mer att det inte var någon kraft i motorn och den vägrade varva över typ 2000varv, inte att den hade svårt att hålla tomgång (men så kan det kanske bli också, med för lite bensin när det är kallt eller något?). Och där nere i södern har ni väl 15plusgrader antar jag Annars har jag nog en tomgångsventil över i garaget......
              Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

              Comment


              • #8
                Tjenna marco!

                Vilken soppa tankar du med?

                För några år sedan så kördes min svarta på 95 oktan. Sen börja den få den symptom som du pratar om. Det var inte konstant, utan kommer ibland när bilen känner för det och ibland funkar det felfritt. men oftast när bilen är kall dock. I med 98 oktan och den gick bättre. Men felet är inte helt borta, utan kommer tillbaka ibland men inte ofta.


                MVH mange
                Fiat Punto GT -95
                OZ Racing | EBC Greenstuff | Sparco carpets |

                Comment


                • #9
                  Novisen: ja det var betydligt varmare än på morgonen. I morse var det också varmare än igår och bilen startade utan problem. Jag tror det är temperatur relaterat men jag måste vänta till nästa 0 grade morgon innan jag är helt säker . tack för Tippset ang tomgångsventilen. Tyvärr har vi bara runt 10 grader här på dagarna By the way, kan man rensa tomgångsventilen/öppna den?

                  Mange: Jag har faktiskt börjat tanka 95 den senaste tiden. Förra vintern tankade jag 98 och hade inga sådana här problem. Ska prova tanka 98 istället och se om det hjälper. Thanks!
                  Last edited by Black_GT; 22 November 2007, 08:17.
                  Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

                  Comment


                  • #10
                    Allt går med lite våld och vaselin som de säger Men annars kan man ju ta lite lösningsmedel och skölja ur den, förgasarsprayrengörning (?) har jag hört någon använda, själv drog jag igenom lite bräkleen och höll tummarna. Det luktar gott i alla fall, så säkert inte nyttigt. Kan ju vara tempsensorn som pajjat också, när det var kallt ute innan jag bytte så var jag alltid nervös innan jag startade bilen, sedan fick den stå på tomgång i typ 5minuter innan den gick lite jämnare, men tog nog ca ytterligare 5minuter innan den började jobba bättre på varv över 1500/minut. Hostade, hackade och misstände. Tror att det dessutom sitter en givare till dina instrument och ett annat till datorn, så bara för att det ser bra ut på instrumentet behöver inte bilen få rätt data. Inte helt 100 på det dock.

                    Edit: Har inte haft några problem än, men kör ju på Power nu. Skiftar till 95 vid nästa tankning, så blir det kallt någon dag så får jag se om det är några problem nu.
                    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                    Comment


                    • #11
                      Kan det inte vara tomgångsmotorn?
                      Porsche Boxster S 2002

                      Comment


                      • #12
                        Bensin bytet verkar ha gjort susen. I morse var det minus 5 och bilen startade utan problem
                        Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

                        Comment


                        • #13
                          Nice! Har du bytt chip eller nåt som gör tändkurvan känsligare för oktan?
                          Argenta 120ie -85
                          Alfa 75 3.0V6 -90
                          BMW Z4M Coupe -06
                          BMW 118dM -10
                          Coupe 20VT -98 RIP
                          125 Special -72 RIP

                          Comment


                          • #14
                            Det satt i ett superchip när jag köpte bilen och det verkar inte vara det allra bästa chippet. Har dock inte märkt nåra problem med chippet innan.
                            Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

                            Comment


                            • #15
                              va kul att det går bra nu, det behöver inte alltid vara det värsta, utan biland det mest simpla
                              Fiat Punto GT -95
                              OZ Racing | EBC Greenstuff | Sparco carpets |

                              Comment

                              Working...
                              X