Announcement

Collapse
No announcement yet.

grenrör och bakvagn

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • grenrör och bakvagn

    hej på er å god fortsättning!

    Snart e det dags för mig att byta grenröret, och tänkte fråga er som kan vad är det man behöver tänka på? det e väl en del packningar man ska ha. Är det lättare att byta grenröret underifrån eller ovanifrån? eller både och =)

    det klonkar i bakvagnen.. då är det väl ngt med hjulupphängningen att göra? hörde att det va vanligt på punton? är det en svår operation?

    tacksam för tips!

    MVH
    A112 abarth 85
    Fiat 128 combi 70
    fiat 128 2d sedan 69
    Fiat 128 3p 75
    Alfa Romeo Milano CAR Räser 87

  • #2
    Klonket är säkert bara bussingarna i sub-chassit om de inte är fixade. Finns i så fall ersättningspryl att montera över den gamla, tar 5minuter på OK GDS, bussningen kostar väl en 250:-.
    Kan också vara bärarmslagren, nästan rekommenderat att lämna bort till Fiat, kostar nog en 2000:- att fixa där. Mest pga ABS-sensorn brukar rosta fast, kostar typ 1000:- bara för den.....
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

    Comment


    • #3
      Hej Roman! Har du fått tag i nytt grenrör?

      Jag antar att det är enklast att ta grenröret nedåt, med turbon påkopplad. Allting är relativt, det är trångt hur man än gör. Jag har inte gjort det på min GT men däremot på min Uno Turbo, och för att få bort allt var jag tvungen att ta bort hela insuget. Jag hade tyvärr inte möjlighet att hissa upp bilen, och fick således ta hela paketet uppifrån.

      Med packningar är det enklast att köpa en sats hos Mekonomen, jag betalade 700-800 för en komplett sotningssats till Unon. Du behöver ev nån mer packning vid turbon, finns att beställa hos te x Gik turbo för nån hundring. Ett tips är att kolla turbons kondition när du ändå har den av.

      Kolla med Freddan_BA här på forumet, han har skruvat ganska mycket på sin GT och kan nog denna operation ganska bra.

      Lycka till!
      Fiatlös

      ___________________

      Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

      Comment


      • #4
        lagomt att man surfar in här nu då Jo, alltså enklast är att ta allt både uppifrån och nedifrån som Putt beskriver. Alltså lossa först ansl. mot katten, sedan anlsutningen övre på downpipen, om man kommer åt den nerifrån, kommer ärligt talat inte ihåg det.
        Sedan måste du ta bort plenumet, om du inte har mycket bra verktyg med färlängning förstås. det är muttrar som håller allt (grenrör och turbo i motorblocket) och är minst sagt svåra att komma åt. Kom ihåg att ha lossat alla slangar o dyl. först, gör det hela lite enklare. Sen är det bökigt att få bort plenumet, för bultarna som det sitter med sitter liksom delvis i vägen för att kunna dra det rakt upp. Det går med lite våld och vaseling, bultarna går inte av i alla fall. När det väl är borta är det betydligt lättare att komma åt saker och ting uppifrån.
        Kolla grenröret efter sprickor, är extremt vanligt, och även avgashuset på turbon.
        Lycka till och hör av dig om det blir problem
        Fiat Punto GT - Turbo for fun

        Comment


        • #5
          tjena!

          jo jag har lyckats att fixa ett begagnat... får väl se om det håller.. det va billigt iaf =) har tyvärr inte råd för tillfället att köpa extraktorrör nu

          tack för tipsen! snällt av dig!

          ...jo behöver man inte en packning till plenumet oxå?

          har du handlat ngn gång på red mist racing car, engelsk sida

          MVH



          Originally posted by Putt
          Hej Roman! Har du fått tag i nytt grenrör?

          Jag antar att det är enklast att ta grenröret nedåt, med turbon påkopplad. Allting är relativt, det är trångt hur man än gör. Jag har inte gjort det på min GT men däremot på min Uno Turbo, och för att få bort allt var jag tvungen att ta bort hela insuget. Jag hade tyvärr inte möjlighet att hissa upp bilen, och fick således ta hela paketet uppifrån.

          Med packningar är det enklast att köpa en sats hos Mekonomen, jag betalade 700-800 för en komplett sotningssats till Unon. Du behöver ev nån mer packning vid turbon, finns att beställa hos te x Gik turbo för nån hundring. Ett tips är att kolla turbons kondition när du ändå har den av.

          Kolla med Freddan_BA här på forumet, han har skruvat ganska mycket på sin GT och kan nog denna operation ganska bra.

          Lycka till!
          A112 abarth 85
          Fiat 128 combi 70
          fiat 128 2d sedan 69
          Fiat 128 3p 75
          Alfa Romeo Milano CAR Räser 87

          Comment


          • #6
            tjena!

            tack för svaret! =) ska man passa på å serva turbon på ngt sätt? om man ska byta turboagregat, så finns det väl olika beteckningar på infästning på grenröret. har du koll på detta? vad heter den på GT:n

            känns som att man e inte så ofta på den sidan av motor å kanske ska passa på å fixa lite grejer medans man e där

            vad gör man om det e sprickor i avgashuset på turbon? är det bara å byta ut?

            kolla in redmistracing på ebay, där jag beställde mitt grenrör... finns en hel del godis hos den där snubben

            har inte fått grenrör än å därför inte stött på några problem än =) men det kommmer säkert..

            ha en trevlig helg!
            MVH

            Originally posted by Freddan_BA
            lagomt att man surfar in här nu då Jo, alltså enklast är att ta allt både uppifrån och nedifrån som Putt beskriver. Alltså lossa först ansl. mot katten, sedan anlsutningen övre på downpipen, om man kommer åt den nerifrån, kommer ärligt talat inte ihåg det.
            Sedan måste du ta bort plenumet, om du inte har mycket bra verktyg med färlängning förstås. det är muttrar som håller allt (grenrör och turbo i motorblocket) och är minst sagt svåra att komma åt. Kom ihåg att ha lossat alla slangar o dyl. först, gör det hela lite enklare. Sen är det bökigt att få bort plenumet, för bultarna som det sitter med sitter liksom delvis i vägen för att kunna dra det rakt upp. Det går med lite våld och vaseling, bultarna går inte av i alla fall. När det väl är borta är det betydligt lättare att komma åt saker och ting uppifrån.
            Kolla grenröret efter sprickor, är extremt vanligt, och även avgashuset på turbon.
            Lycka till och hör av dig om det blir problem
            A112 abarth 85
            Fiat 128 combi 70
            fiat 128 2d sedan 69
            Fiat 128 3p 75
            Alfa Romeo Milano CAR Räser 87

            Comment


            • #7
              ska kika in hemsidan, avgashuset går att byta separat, men vet inte vad det kostar nytt, tipapr på cirka 2500:- +frakt, så då är en annan turbo att föredra. Eller om sprickorna är mycket små går det att köra ett tag till.
              Packningar behövs i regel alltid japp.
              Fiat Punto GT - Turbo for fun

              Comment


              • #8
                ska kika in hemsidan, avgashuset går att byta separat, men vet inte vad det kostar nytt, tipapr på cirka 2500:- +frakt, så då är en annan turbo att föredra. Eller om sprickorna är mycket små går det att köra ett tag till.
                Packningar behövs i regel alltid japp.
                Fiat Punto GT - Turbo for fun

                Comment

                Working...
                X