Announcement

Collapse
No announcement yet.

uno turbo -88 el fråga

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • uno turbo -88 el fråga

    Hej!
    Efter att ha bråkat med fiaten i flera dagar nu så ger jag upp och frågar er som är mer kunniga när det gäller fiat uno.

    Saken är den att personen som har haft bilen förut har klippt och klistrat lite hur som helst i elen, Jag har fått igång bilen efter många om och men, Men den vill bara gå på kallstarten en stund, Nuddar jag gasen så dör den direkt, Om jag inte står och ill-pillar på bläcket i bränslepumps relät, Då går den men så fort jag slutar så dör den, Trodde det var fel på relät och köpte ett nytt, Funka inte ändå, startar bara och går endast på tomgång, Lite halvtaskigt dessutom.
    Jag har hittat en kabel som jag inte har en aning om vart den ska gå, Eller rättare sagt, I el schemat så finns denna kabel med men bara den delen som finns i motorutrymmet, Kabel i sig är den ena blåa kabeln som ska gå till varvräknaren och sedan vidare till insprutningen, Antar att det är denna kabel som ger singnal hur spridarna ska öppnas efter tändningen??
    Min fråga är, Den stick kontakten som det är 3 stick i och som sitter bakom Lmm:en, Ska den blå kabeln in i denna kontakt? Personen innan har klippt denna blåa kabel så jag vet inte var andra änden är, Denna (3) stickkontakt har endast 2 kablar i sig, Men det syns att att det har suttit en kabel där förut (Den del som kommer ifrån kupen) Frågan är då vad det är för färg på den kabeln som kommer ifrån varvräknaren och ut till denna! Blå? Det finns inget där.
    Jag får väl dra en helt ny kabel ifrån varvräknare och ut till den blå kabeln, Går denna kabel ifrån varvräknare till något annat innan den går ut till den blå kabeln på tändspole?

    Sen är det två andra kablar som jag inte fattar vart dom ska gå (Även dessa är inte med i schemat)
    Kablarna i sig är!
    1, En vit tunn kabel som går ifrån kontakten där bränslepumps relä ska sitta.
    2, En brun kabel, Även den ifrån bränslepumpsrelä kontakt.

    Sen en annan fråga!
    Kollar man i elschemat över kabelfärgerna vid kontakten på bränsleboxen, I schemat är det beskrivning på MASSA olika färg koder på kablarna, Men i verkligheten är det bara en MASSA vita, en blå och en gul kabel!
    Har personen som skrivit schemat vart berusad??

    Det är mycket i schemat som inte stämmer överns med verkligheten!

    Snälla hjälp mig, Jag älskar denna bilen och ska ha in den på elmia nästa år tänkte jag :-)
    Väldigt speciel för mig.

    Puss på er

  • #2
    Om du inte har frågat på Carmaniacs-avdelningen på Lazzat.se ännu så skulle jag rekomendera det!

    Finns säkert 20 unoturbo åkare där.
    Jag är en av dom.

    Jag ska ut till garaget imorgon så jag ska försöka leta upp kablarna du pratade om.



    En klassisk grej att kolla om man har elbekymmer i en uno är jordpunkterna som något snille har satt helt oskyddade precis bakom vardera stråklastare.

    Efter ett tag så blir jorden för dålig och saker börjar krongla.

    Någon har tillochmed sagt att 70% av allt elbesvär i unosar beror på jusst dålig jord på dessa 2 kopplingsplinar som bara är fastskruvade i fjäderbenstornet och skärmen.

    Skruven rostar och jorden försvinner!


    mvh

    Comment


    • #3
      Originally posted by PevAB
      Om du inte har frågat på Carmaniacs-avdelningen på Lazzat.se ännu så skulle jag rekomendera det!

      Finns säkert 20 unoturbo åkare där.
      Jag är en av dom.

      Jag ska ut till garaget imorgon så jag ska försöka leta upp kablarna du pratade om.



      En klassisk grej att kolla om man har elbekymmer i en uno är jordpunkterna som något snille har satt helt oskyddade precis bakom vardera stråklastare.

      Efter ett tag så blir jorden för dålig och saker börjar krongla.

      Någon har tillochmed sagt att 70% av allt elbesvär i unosar beror på jusst dålig jord på dessa 2 kopplingsplinar som bara är fastskruvade i fjäderbenstornet och skärmen.

      Skruven rostar och jorden försvinner!


      mvh
      Har varit och tyckt i varenda jord plint på hela bilen, Inget hjälper.
      Skulle vara snällt om du kunde kolla detta

      Comment

      Working...
      X