Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uno turbons hållbarhet??

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Uno turbons hållbarhet??

hej, ja har en uno turbo, o undrar hur mycke effekt o ladd ,orginal turbo håller för??

tacksam för svar

MVH Robin

Aggregatet är litet och har begränsad kapacitet innan. Du kan öka laddtrycket från standard 0,6-0,7 upp till ca 1 bar med en pysventil vilket är max du kan få ut ur den mellan 3-4500 rpm. Ovanför det sjunker laddtrycket succesivt för att nå ca 0,7 bar vid rödmarkeringen. Det är turbinen som sätter begränsningar. Det blir ca 130 hk men det förutsätter att inga slangar och grenrörs- eller turbopackningar läcker.

En frisk orginalmotor tål 1,3-1,4 bar om du sätter in större intercooler och självklart ombyggd turbo. Du måste också öke bränslemänden med antingen extra insprutningsmunstycke vid gasspjället och/eller höja bränsletrycket (Malpassi progressiv 1:1,7). Kom ihåg att det är en analog motorstyrning och alltså inte går att chippa.
    Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

Comment

Jag blir lite lessen när jag ser så många fel i en och samma text.
      Jag vill verkligen inte verka dryg eller klanka ner på dig men du har aldrig ägt en uno turbo va?

Vi börjar från början.
      Det är sant att originalagget är litet och inte hänger med upp i registret och att 1bar är ett bra ställe att lägga sig på om man har originalmotor i övrigt.

men turbon klarar mer än 1bar.
      Jag kör med ryckt WG-slan och låter turbon ladda så mycket WG-klockan klarar av att hålla imot på båda mina uno-turbos och då ligger laddtrycket runt 1.6-1.7bar vid ca 4500varv för att sjunka ner till 1.3-1.4 vid varvstopp.

130hk stämmer rätt bra vid ca 1bar över hela registret.
      Om du varit med om att det sjunker ner till 0.7bar har du en läcka någonstans. turbon klarar av mer än 0.7bar vid varvstopp.

En frisk motor klarar av ca 2.0bar innan toppackningen går, jag laddar 1.8 med en mitsu 16T från volvo 850r
      Förstärker man toppen med ringar eller stålpackning håller botten till ca 3.0bar.
      Finns många på lazzat.se som kör med över 2.0bar i originalmotor.

Man behöver verkligen inte större ic bara för att ladda 1.4bar även om jag håller med om att kallare luft aldig är fel.
      1.4-1.5 är lagom att lägga sig om man har originalturbo.
      Bara man har lite större spridare eller ställbar btr.

Håll alltid koll på AFR med åtminstone en smalbandslambda för att inte ha sönder maskin.

Varför ska han ha ombyggt turbo?
      Mycket billigare att bara köpa en turbo i TD04-serien.
      12T, 13T, 14T, 15T, eller 16T inte större än 16 för då blir det mycket lagg.
      Försök hitta en med 5:ans avgashus så får man fin karaktär på motorn.

malpassi regulator är ett bra tips men han behöver inte snöa in sig på 1:1.7.
      det går utmärkt med vilken som helst bara den är prog.
      jag kör med en 1:1,4 och 2st extra 400cc spridare på insuget som jag startar med original tryckvakt som sitter på högersidan på insuget.
      Den sluter vid 0.8bar och är perfekt att starta extraspridare med.

Som avslutning kan jag säga att det visst finns chip till unon men frågan är varför man vill lägga 5000kr på ett chip som ökar till 1bar som man lika gärna kan fixa själv genom en pysventil för någon 100-lapp.
      Behöver inte ens höja bränsletrycket om man bara ska höja till 1bar.

när jag körde med originalturbo, lättad inredning, 1.7bar laddtryck och en malpassi 1:1,2, bra dubbfriavinterdäck, 2.5" avgassystem, öppet luftfilter hade jag bästa tid 8.54sek på 201m
      Rätt snabbt för att vara en "original" unoT
      total kostnad för trim ca 2000kr =)

mvh Jimmy

Originally posted by TurboB
      Aggregatet är litet och har begränsad kapacitet innan. Du kan öka laddtrycket från standard 0,6-0,7 upp till ca 1 bar med en pysventil vilket är max du kan få ut ur den mellan 3-4500 rpm. Ovanför det sjunker laddtrycket succesivt för att nå ca 0,7 bar vid rödmarkeringen. Det är turbinen som sätter begränsningar. Det blir ca 130 hk men det förutsätter att inga slangar och grenrörs- eller turbopackningar läcker.

En frisk orginalmotor tål 1,3-1,4 bar om du sätter in större intercooler och självklart ombyggd turbo. Du måste också öke bränslemänden med antingen extra insprutningsmunstycke vid gasspjället och/eller höja bränsletrycket (Malpassi progressiv 1:1,7). Kom ihåg att det är en analog motorstyrning och alltså inte går att chippa.

Comment

nä, laddtrycket ställer man själv.
        Tror detta chip som någon på lazzat köpte för många år sedan var bara en simpel tändkurvnings mod.
        ger ju inget att bara "chippa" utan det lurade väl bara boxen så öppningstiderna på spridarna blev längre och tändningen backades.
        Då jag inte testat själv så är det nu rena spekulationer.

Unons 170cc spridare är ju inte direkt gjorda för 150hk som man kanske får ut vid 1.5bar.
        Spridarbilden blir riktigt dålig om man höjer upp bränsletrycket för att få soppa så det räcker.
        men jag körde många år på detta viset så visst funkar det!
        Jag körde med 3.6bars soppatryck vid atmosfärstryck och det resulterade i en rätt bra blanding vid fullast men på tomgång så fick den ju sås så det skrek om det. haha

Lugn landsvägskörning drack den ung. 1.3-1.5liter/milen
        Blir ju lite bättre nu med min nuvarande uno där det körs med extraspridare på tryckvakt istället.
        Och nu kör jag en 1:1,4 i serie med original.
        Det betyder att låglasten så får bilen soppa efter originalbtr och när laddtrycket kommer så bromsar malpassin upp soppan extra vid runt 0.5bar och vid 0.8bar öppnars extraspridarna på ca 600cc
        Hyffsad blandning blir det men givetvis hade det varit bättre med en simpel liten soppadator. Apexin hade varit skön att ha.

mvh Jimmy

Comment

grattis till bilen.

man får inte roligare bil för pengarna,garanterat,

jag kör inte så våldsamt trim men har åkt på 1,2 bar och en malpasi 1;1.4 i två år och inte ett fel och den får gå rätt friskt ibland,kör med 50% etanol,

det är rätt många som blir förvånade att dom går så bra som dom gör chippad v40 blev förvånad sisst iaf*L*

har en sierra cossy oxo men fiaten är fan roligare + billigare
          En uno turbo är fan inte fin,men man vänjer sig,,,,såld borta kommer ej igen

Comment

När man läser dina kommentarer Jimmy (PevAB) så börjar nästan fundera på att köpa en Uno turbo och trimma den istället för Coupén (som jag ska byta turbo på till en Mitsubishi 19T ). Är det mk1 vi pratar om här?

Jag hittar info på wikipedia.org om två motorer en på 1301 cc (mk1) och en på 1372 cc (mk2). 1372 cc motorn ska vara bestyckad med Bosch LH Jetronic bränsleinsputning. Är detta system programmerbart?
            Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
            Min projekttråd - 19T
            Min Youtube kanal
            >>>HK listan - missa inte den!!<<<
            Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

Comment

Originally posted by Freddan72
              När man läser dina kommentarer Jimmy (PevAB) så börjar nästan fundera på att köpa en Uno turbo och trimma den istället för Coupén (som jag ska byta turbo på till en Mitsubishi 19T ). Är det mk1 vi pratar om här?

Jag hittar info på wikipedia.org om två motorer en på 1301 cc (mk1) och en på 1372 cc (mk2). 1372 cc motorn ska vara bestyckad med Bosch LH Jetronic bränsleinsputning. Är detta system programmerbart?
              Nu är du inne på rätt väg Freddan

Uno mk1 och mk2 hade i utlandet olika motorer, men i Sverige hade båda 1,3:an på 101 hk. 1,4 kom först till Punto GT:n
              Fiatlös

Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

Comment

Nej, det er ikke programmerbart, desværre. Jeg har valgt at bruge Omex 600 på min..

.
                /John Sahl
                http://www.autohenter.dk/newengine.htm

Comment

Working...
                X