Announcement

Collapse
No announcement yet.

Turbobyte m.m.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Originally posted by per
    Eller LE..? Eller Coupe 20VT Eldh.
    Nä det finns ingen funktion för hål i bakre stötfångaren. Så det blir det inte.
    Varför jag måste byta front är för att min egna nuvarande front sprack i en kollision med en katt i 120.. Sen var IC-intaget lite för stort och minskade kylningen. Det kommer rättas till på min nya design.

    Wastegaten skruvades till ungefär samma förspänning som originalet hade, fast lite hårdare. Kanske sitter den för mjukt ändå, får se till helgen när jag spänner den ett varv.


    Stackars katt !!
    Mvh Zetta ITALIEN BERONDE
    Fiat Coupe 20v turbo +
    Fiat Coupe 20v turbo löwenhart /////SAKNAD !

    Comment


    • Originally posted by per
      ECU:n kan enl. uppgift bara backa tändningen två grader, ....
      Boschinsprutningen backar tändnigen t.ex 1.5 grad på den knackande cylindern så att knackningen upphör och höjer därefter i små steg till knackgränsen. Fortsätter knackningarna så kommer motorstyrningen backa tändningen ända tills den upphör och gränsen är mycket mer än 2 grader. På turbobilar stegar Motronicen på samma sätt ner laddtrycket med EBV:n, med ledning av knacksignalen, tills knackning upphör.
      Last edited by TurboB; 31 October 2008, 08:38.
      Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

      Comment


      • Såg din kärra på jobbet, Perra, fin minsann... Blir ut att åka framåt våren (nu är min Bella garagerad, precis innan frosten kom)...
        à la London designmarknad - www.alalondon.se

        Comment


        • Efter ett tips på fccuk om att man bör köra med gröna (mjukaste) fjädern i Forge DV 006 dumpen, annars går bilen ryckigt i bilköer osv. (vid gasuppsläpp).
          http://www.fccuk.org/forum/ubbthread...915#Post698915
          Kände igen detta o kollade min igår, och jepp mycket riktigt: jag har den blåa halvhårda fjädern... Så nu blir det en beställning av den gröna!

          Edit: här beställer man fjädrar, för er Forge-ägare!
          http://www.forgemotorsport.co.uk/con...duct=FMDVSU110

          Last edited by per; 12 November 2008, 09:55.
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • Spände även min wastegate ordentligt extra i helgen, med det enda resultatet att jag fick 1 liten boostpeak till 1.4bar, en enda gång (första fullgasen). Sen tillbaka till 1.1-1.2bar. Så den reglerar ner dit av nån anledning..

            Har iaf en fylld AC som inte läcker längre. Känns fint.
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • per> PBV! Kan du köpa en grön fjäder åt mig också, så delar vi på frakten?
              /Peter

              Comment


              • Skall man ställa laddet själv så kör med en riktig controller, som en Apexi AVC-R så man kan justera tryck mot gasläge också. Nu är säkert en PBV inte lika illa som en PRV (den där Armval från Cosmograf som jag har för mig att du har som tryckvakt?) men PRVn ger väldigt mycket allt eller inget oberoende av hur man gör med gasen. Personlig uppfattning, men det är inte skoj att köra på det viset.
                Stoppar du dit en svagare fjäder så se till att ha dumpen med kolven ut mot luftfiltret (atmosfärstryck) och trycket in på sidan av kolven, som Fiat satt den från början. Men det är nog en överflödig kommentar gissar jag
                Last edited by novisen; 13 November 2008, 12:15.
                Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                Comment


                • Novisen; japp det är så den sitter!

                  Chorus; fan jag har redan beställt! Men det blev 11pund inkl. nya o-ringar (service-kit) så det var inte så blodigt ändå!

                  Det jag tänker göra nu är:
                  köra bilen på rullarna, få ut alla värden, skickar dessa till Flea i UK, han skickar ett mappat chip från annan Coupe med liknande mods, jag kör en vända till, skickar resultat och han fintunar detta chip.
                  Tycker det är värt pengarna för få ett fungerande styrsystem som man annars hade kopplat bort med pbv eller Apexi. Kommer förhoppningsvis hamna på under 200pund. (borträknat rullarkostnaden)
                  Last edited by per; 13 November 2008, 13:23.
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • Räknas väl inte riktigt till detta projekt, men nu har jag iaf:

                    # gjort klart ny frontdesign
                    # lackat nya fronten, Plus-kit, akter (skadad lack innan) och BMW M5 spoiler (replika). Hyggligt billigt och mkt bra resultat som vanligt från Stiggans Billack.
                    # monterat M5-spoilern (resten åker på i vår)
                    # oljebyte inkl. Mobil1 5W-50 + värmeskyddat oljefilter

                    Annars ska bilen in för vinteravställning på söndag.
                    Innan dess blir det
                    # montering av nya (grön) fjädern till Forge-dumpen
                    # rullande landsväg, för underlag till Flea.
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • Originally posted by per
                      Räknas väl inte riktigt till detta projekt, men nu har jag iaf:

                      # monterat M5-spoilern (resten åker på i vår)
                      Detta vill jag se bilder på
                      Kör tyskt, drömmer om italienskt

                      Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                      Comment


                      • Nu händer det grejer bilder det vill vi ha!!
                        Mvh Zetta ITALIEN BERONDE
                        Fiat Coupe 20v turbo +
                        Fiat Coupe 20v turbo löwenhart /////SAKNAD !

                        Comment


                        • Tyvärr inga bilder ännu..
                          Kan meddela att bilen blev mkt följsammare o smidigare med gröna fjädern i Forge-dumpen! Inga små ryck vid gasuppsläpp osv.
                          Dessutom ingick både o-ringar, ny alu-kolv och fett i service-kittet. Klart prisvärt!

                          Annars har jag tankat 99oktan och bytt luftfiltret inför morgondagens bänkning.
                          Argenta 120ie -85
                          Alfa 75 3.0V6 -90
                          BMW Z4M Coupe -06
                          BMW 118dM -10
                          Coupe 20VT -98 RIP
                          125 Special -72 RIP

                          Comment


                          • Originally posted by per
                            Tyvärr inga bilder ännu..
                            Kan meddela att bilen blev mkt följsammare o smidigare med gröna fjädern i Forge-dumpen! Inga små ryck vid gasuppsläpp osv.
                            Dessutom ingick både o-ringar, ny alu-kolv och fett i service-kittet. Klart prisvärt!

                            Annars har jag tankat 99oktan och bytt luftfiltret inför morgondagens bänkning.
                            Låter som att bilen går sådär "Svennson" fint inga ryck i nacken:-)

                            Lycka till med bänkningen stanna kvar på rullarna ;-)
                            Mvh Zetta ITALIEN BERONDE
                            Fiat Coupe 20v turbo +
                            Fiat Coupe 20v turbo löwenhart /////SAKNAD !

                            Comment


                            • Seriöst?

                              Tyvärr dök han aldrig upp, han som skulle bänka idag. Själv gick man upp halv åtta imorse för att hinna till Örebro kl11.

                              Jag ringde nog 5ggr utan svar. Grannarna i verkstan bredvid fick dock tag på honom och då var han tydligen på sjukhuset med sin son. Må så vara men då kan man ju ringa iaf..
                              Garabedian Racing.

                              Avställning imorrn, så det blir bänkning i april istället. Synd, man hade vunnit en del tid på att beställa ett mappat chip under vintern.
                              Last edited by per; 1 December 2008, 14:11.
                              Argenta 120ie -85
                              Alfa 75 3.0V6 -90
                              BMW Z4M Coupe -06
                              BMW 118dM -10
                              Coupe 20VT -98 RIP
                              125 Special -72 RIP

                              Comment


                              • Spoiler m5
                                Attached Files
                                Argenta 120ie -85
                                Alfa 75 3.0V6 -90
                                BMW Z4M Coupe -06
                                BMW 118dM -10
                                Coupe 20VT -98 RIP
                                125 Special -72 RIP

                                Comment

                                Working...
                                X