Announcement

Collapse
No announcement yet.

Turbobyte m.m.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Säger bara Remap om du inte vill pystrimma. Eftersom ecu pulsar EBV till ett i förväg uträknat tryck och inte i realtid känner av vilket tryck du faktiskt har.
    Click here to visit Raceitaly
    ______________
    Fiat Coupe 20VT Plus -99
    Alfa Romeo 156 SW 2.0TS -01 SP3
    Chrysler Grand Voyager 3,3l V6
    Acura Legend 3,2l V6 -91
    SAAB 9000 CSE 2,3T steg2 -98 --SÅLD

    "Tappar man ett verktyg kommer det alltid att landa i en balja med spillolja, även om den står flera meter bort."
    Murphy´s law.

    Comment


    • Originally posted by novisen
      Gör den det har du reglering av trycket och det har ni ju kommit fram till att coupen inte har (aktiv, closed loop reglering eller vad man vill kalla det).
      Jo det är vida känt att den har. Frågan var om den rent principiellt kunde kallas Closed Loop eller inte!

      Viksson - pystrimma o pystrimma.. Men tack för tipset, hade just tänkt kolla m dig om du hade nån bra kontakt på området.. Får googla på Remap.
      Sen är systemet adaptivt och sänker maxladdet vid första antydan till knackning, fast det visste du säkert redan.

      Edit: Remap är inget företag va.. Har du nåt tips du som är i branchen?
      Last edited by per; 9 October 2008, 12:46.
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • ECU:n har väl viss koll genom att mäta temperaturen och flödet genom luftmängdmätaren dock

        Jag är väldigt nöjd med min PBV dock
        /Peter

        Comment


        • Dessutom temp efter turbon.
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • Originally posted by per
            Fler förslag på ställen som mappar..?
            Trollspeed i Trollhättan ska vara duktiga. Pratat lite med dom (om konvertering till etanol). Dom kände väl till QPn, berömde den t o m, och hade tydligen mappat en blå för något år sedan om jag kommer ihåg rätt.
            il giallino
            Coupé 20V 1998 saknad efter trogen tjänst

            bella rossa
            Coupé 20VT LE nr1516 1999

            white pearl
            Mini Cooper D 2007

            Comment


            • Kul har läst igenom tråden finns mycket kvar att lära om turbo motorer ....Vill ha en gt28rs
              Mvh Zetta ITALIEN BERONDE
              Fiat Coupe 20v turbo +
              Fiat Coupe 20v turbo löwenhart /////SAKNAD !

              Comment


              • Micke, tack för tipset de har jag inte tänkt på.. De ska ju vara grymt bra.
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment


                • Äntligen! Ny ac kompressor och torkfilter från England.
                  Ska väl plocka isär o passa på att kolla att allt sitter kvar runt turbon och inga läckor syns, avgas eller vätskor.
                  Attached Files
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • Även OMP-staget dök upp till slut från Dalhems. 814spänn, Alfa 155/156 står det på plasten.
                    Attached Files
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • Som det verkar spelar det ingen roll hur mkt jag pyser ut av wastegate-trycket.. 1.2bar iaf.
                      Alltså..??
                      Är förspänningen en sak och spänningen en annan på wastegaten? Isåfall är det felet kanske.
                      Skumt bara att jag lyckats få boostpeak på 1.5bar när jag kopplade pysen på kompressorsidan.

                      Trollspeed vill ha 6-10000 för mappning och ca 1400 för vanlig rullemätning.
                      Last edited by per; 14 October 2008, 16:22.
                      Argenta 120ie -85
                      Alfa 75 3.0V6 -90
                      BMW Z4M Coupe -06
                      BMW 118dM -10
                      Coupe 20VT -98 RIP
                      125 Special -72 RIP

                      Comment


                      • Det kommer inte att spela någon roll vad du gör så länge du har kvar EBVn, det är en reglerloop som håller i och reglerar det hela, enl. vad det sista som skrevs ang att den håller koll på varvtal, luftflöde och temp (blir väl summerat det samma som "laddtryck"). Att du får spik på 1.5bar med pysen före EBVn beror på att den begränsar luftflödet fram till wastegaten så den öppnar inte i tid, och det blir inte samma om du sätter den på andra sidan eftersom du inte tappar ut luft på det viset som EBVn gör då. Att ändra wastegaten till högre grundtryck kommer inte att spela någon roll, datorn kompenserar bara med duty-cycle på pulståget. Min åsikt, för vad den är värd. Synd, för det hade varit riktigt kul om man kunde samplat om styrsignalen och lurat bilen på det viset. Kan ju alltid ge sig på att manipulera signalen från AFM och kompensera med högre bränsletryck/större spridare men det är kanske inte någon trevlig väg.
                        Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                        Comment


                        • Jo men om man pyser ut ALLT mot wastegaten ska den ju aldrig öppna = skenande tryck?
                          Argenta 120ie -85
                          Alfa 75 3.0V6 -90
                          BMW Z4M Coupe -06
                          BMW 118dM -10
                          Coupe 20VT -98 RIP
                          125 Special -72 RIP

                          Comment


                          • Det förståss. Fast det kan sitta en spärr inne i ventilen som gör att du inte kan stänga den helt på det viset. Kolla med manometer och tryckluft om den verkligen tappar ut allt? Den agerar inte "peak-hold" på trycket föresten? Så den inte släpper ut trycket från wastegaten?
                            Men ändå; om det inte spelar någon roll vad du gör så håller nog bilen trots allt på och pysslar för att få det hela rätt, speciellt om du får en översläng till 1.5 som sedan går tillbaka, det tyder ju definitivt för mig att bilen styr och reglerar det hela, lite långsamt bara.
                            Man kan ju ta styrtrycket från insuget också istället för från turbon, för att verkligen se om det spelar roll vilket tryck man använder (borde väl vara samma sak som att spänna wastegaten?). Vet inte hur mycket tryck ni tappar genom rören fram dock. Och jag gillar inte alls det där, känns fel i magen men den är nog inte så tillförlitlig
                            Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                            Comment


                            • per:
                              låter som att du kanske borde felsöka dina tryckrör efter läckage.
                              3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

                              Comment


                              • Ursäktar så gott jag kan, hade inte hunnit öppna pysen tillräckligt.. Man fick skruva rätt långt/stor justermån.

                                Men: det blir som jag trodde, en peak till det högre trycket (nu 1.4bar) som sen återgår tillbaka till 1.2bar. Som om ECU:n inte ger sig utan matar på med mer tryck till wastegaten...?

                                Fuel: verkar inte ha nåt läckage. Och baseboost är helt korrekt 0.8bar.
                                Argenta 120ie -85
                                Alfa 75 3.0V6 -90
                                BMW Z4M Coupe -06
                                BMW 118dM -10
                                Coupe 20VT -98 RIP
                                125 Special -72 RIP

                                Comment

                                Working...
                                X