Announcement

Collapse
No announcement yet.

Turbobyte m.m.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Originally posted by per
    Tack! Ja precis annars hade det varit lite jobbigt.. Gjorde du det utan lyft Almir?

    Jari; intressant! Har du delar till salu..?
    Men är inte insuget på turbon ännu mindre?
    Jag bytte min på golvet ja...
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

    Comment


    • Per!

      Satt du dit orginal tryckplatta eller förstärkt?

      Mvh/Emil

      Fiat Coupe 20V Turbo Ink Black

      Comment


      • Jari; intressant! Har du delar till salu..?
        Men är inte insuget på turbon ännu mindre?


        Hej Per,

        Tyvärr inte, det är ju ganska lätt att göra efter kopplingsbyte.

        Det är ju samma sak som med för liten avgasrör, turbon måste jobbas mycket mer än med större rören.

        -Jari-

        Comment


        • Ok jag ska kolla på det, tack för tipset Jari.

          Emilio; tryckplattan är Alfa GTA, följde med kittet! Borde funka fint.
          Min original var förstörd som du kan se.

          Almir; bra jobbat!!
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • per> Jag lämnade in Jaris skiss till UMB i Uppsala, dom fixade rören för nån hundring (300:- om jag minns rätt). Alla slangar finns relativt billig hos slangservice
            /Peter

            Comment


            • Imponerande med kopplingsbytet Per. En jobbarkompis lämnade in sin Coupé på en verkstad här i U-a. De trodde det skulle ta en förmiddag....han kunde hämta den 5 dagar senare! Som tur var hade de kommit överens med ett pris innan

              Comment


              • Haha.. jag misstänker att ungefär samma sak hade hänt här på Autoalfa.

                Chorus; tack bra tips, ska kolla upp nån rörfirma..
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment


                • Riktiga män byter koppling själv :-)

                  3" Rör borde gå att använda Btemas art 33-272 med en 10mm bit påsvetsad.

                  Comment


                  • Herrejävlar.

                    Nya mappningen sitter i, ny rulle-session bokad måndag kväll.
                    Vet inte om den balanserat sig ordentligt än men den går bra.. Flea har programmerat 1.3bar upp till ca 5000rpm där den går upp till 1.45bar ungefär.. Antagligen för att spara motor/koppling/låda..
                    Ska bli kul att se vad det gett.

                    Stämningsbild från Volvo LV i veckan:
                    Attached Files
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • Det bäddar för mer effekt alltså, om bränslet räcker dvs. Smart drag att minska momentet i mellanregistret, borde bli mer lättkört då, och ge en roligare momentkurva. Kul bild, ställde av min bil igår. Saknar den redan
                      Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
                      Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

                      Comment


                      • Bilen ser toksnygg ut nu

                        Comment


                        • Tack Stooges!

                          Igår kördes det rullar igen, men med blandat resultat.
                          Eftersom laddet styrs av ECU'n är det aldrig exakt konstant. Så med mindre belastning än vanlig väg (alltså rullar) blir laddet lägre, i detta fall 1.3bar som avtar till 1.14bar.
                          På landsväg ökar istället laddet från 1.3 till 1.45bar vid 4800rpm.
                          Detta skulle kunna betyda en skillnad på 20-30hk, så jag har alltså fortfarande ingen aning om jag har soppa som räcker till detta.

                          En gissning är att jag INTE har det för den misständer nu lite på full gas/höga varv.

                          Först misstänkte jag NGK Iridium-stiften (kändes som stift-problem-ryck..) men nu börjar jag tro på pumpen.

                          På rullarna gick den bra dock och soppan räckte fint till 275.2 hk på hjulen, som synes av grafen.
                          Omräknat med Flea's metod (18% förluster) blir det ca 325hk på motorn.
                          (Ungefär samma förluster mättes upp av Jari (några sidor bakåt i denna tråd), ca 47,5hk vid varvstoppet.)
                          Rätt ok för 1.14bar!

                          EDIT: misständningarna berodde på stiften, för stort gap! (0.9mm - 0.7 funkar mkt bättre)
                          Attached Files
                          Last edited by per; 28 January 2010, 22:07.
                          Argenta 120ie -85
                          Alfa 75 3.0V6 -90
                          BMW Z4M Coupe -06
                          BMW 118dM -10
                          Coupe 20VT -98 RIP
                          125 Special -72 RIP

                          Comment


                          • Den misstände/backade tändningen(?) på ett ställe, där det syns en liten dip. Annars verkade soppan räcka bra här, bra blandning över hela registret, bra temp efter IC'n och jämnt laddtryck.

                            Vi körde även en kortis på femte växeln upp till ca 6000rpm, då fick vi lite verkligare belastning och laddet gick upp som på väg, till 1.45bar. Då gick kurvorna ur grafen..
                            Den grafen fick jag tyvärr inte med mig, men ska få den skickad. Där stämmer inte effektsiffrorna pga av fel utväxling, men lambdavärdet borde kunna avläsas.
                            Kanske får jag åka dit igen o göra om allt på femman istället..

                            Enl. JohnS på Fccuk brukar original pump klara ca 310hk. Jag verkar klara att ligga på 320hk. Men med maxladd på 1.45bar (ca1.3 vid toppeffekt) borde jag ligga på runt 340hk så det kanske måste bli en Warlbro pump nu.

                            Var köper man en sådan billigast o bäst?
                            Last edited by per; 15 October 2009, 22:39.
                            Argenta 120ie -85
                            Alfa 75 3.0V6 -90
                            BMW Z4M Coupe -06
                            BMW 118dM -10
                            Coupe 20VT -98 RIP
                            125 Special -72 RIP

                            Comment


                            • Som du kan se i min tråd så klara min 290 whp med standard pump + 330cc spridare + 1:1.2 justerbar regulator. Jag hade nog skaffat en Walbro 255 + 3.8 bars regulator (samma setup som Seppo). Flea borde kunna fixa ett chip med den setupen då flera på fccuk kör med den.
                              Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                              Min projekttråd - 19T
                              Min Youtube kanal
                              >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                              Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                              Comment


                              • Enl. JohnS räcker det med att bara byta pumpen. Så exakt vilken gäller och var köper man?

                                Ska väl invänta grafen på femman oxå. Där borde soppabrist synas.
                                Argenta 120ie -85
                                Alfa 75 3.0V6 -90
                                BMW Z4M Coupe -06
                                BMW 118dM -10
                                Coupe 20VT -98 RIP
                                125 Special -72 RIP

                                Comment

                                Working...
                                X