Announcement

Collapse
No announcement yet.

Turbobyte m.m.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Heter den inte GSS340? Var man köper har jag dock ingen aning om.

    Panda 169

    Comment


    • Såg nu att du har ju maxeffekt efter varvtalstoppet . Fan det gäller att ligga å hoppa på det om du vill få ut det där lilla extra. De 20-30 hk extra som du nämner är ju vid 4800 rpm och inte vid 6850 rpm. Sen undrar man ju varför du kollar max hk vid 6850 rpm och inte lite längre ner? Du har ju en fin topp runt 6200 rpm. Ser ut att vara 270 hk.

      Sen när man kollar på lambda så ligger du på 0.82 = 12 i AFR, vilket vad Magnus har sagt till mig är helt okej. Så nån ny pump lär du inte behöva.

      P.S Enligt fccuk folket så ska man köpa en GSS340.
      Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
      Min projekttråd - 19T
      Min Youtube kanal
      >>>HK listan - missa inte den!!<<<
      Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

      Comment


      • Soppan räcker på rullarna men antagligen inte på vägen, där har jag mkt högre laddtryck. Ca 1.3bar vid toppvarv vad jag minns, tänker inte testa det många gånger till..

        Vem har sagt att jag vill ligga o hoppa på varvstoppet? Jag har 274 redan vid 6100, och runt 270whp ända från höga 5000 till stoppet. Kolla kurvan..
        F.ö. släppte jag innan varvstoppet, vet inte om Flea flyttat upp det högre..

        På väg har jag ca1.45bar vid 4800rpm som sagt ovan. Motsvarande på grafen är 1.3bar. Grejen är att laddet bara ökar på vägen men sjunker på rullarna.
        Det enda jag vill är att den ska gå bra över hela registret och att det ska finnas soppa för det. Blir det höga effektsiffror är det bonus.


        GSS 340.. Ok jag ska se vad Flea tipsar om oxå.
        Last edited by per; 19 April 2010, 20:20.
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • 340 hästar, då börjar det likna nått Fanns det ingen bredbandslambda tillgänglig när du körde? Känns så där att mäta med en switchande sond. Jag skulle inte våga gå bara på den signalen iaf. Kanske läge att shoppa en bredbandssond så mycker som ni i Göteborg fixar och donar med era bilar? Har för mig det finns en variant som kan simulera en switchande sond så man kan ha den i kopplad mot EMS samtidigt som man kör.
          Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
          Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

          Comment


          • Ja precis vem vill ligga på varvtalstoppet och hacka för att uppnå maxeffekt. Bättre att dra den till 6100 rpm. Konstigt att kurvorna går uppåt på slutet. Det är första gången jag ser det. Sa Magnus något om det?

            Angående lambdavärdet så vill man vara på säkra sidan så är det ju inget att snacka om. Bara att köpa en kraftigare pump och köra en repa igen. Din kanske har gjort sitt.
            Förresten du borde skaffa/låna en bredbandslambda och köra en repa på gatan och se vad du har i lambda.
            Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
            Min projekttråd - 19T
            Min Youtube kanal
            >>>HK listan - missa inte den!!<<<
            Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

            Comment


            • Originally posted by Ante
              340 hästar, då börjar det likna nått Fanns det ingen bredbandslambda tillgänglig när du körde? Känns så där att mäta med en switchande sond. Jag skulle inte våga gå bara på den signalen iaf. Kanske läge att shoppa en bredbandssond så mycker som ni i Göteborg fixar och donar med era bilar? Har för mig det finns en variant som kan simulera en switchande sond så man kan ha den i kopplad mot EMS samtidigt som man kör.
              Jag kan säga att det är en SJUK skillnad i pulver nu mot innan när jag hade runt 320hk, med förra mappen.
              Testade på väg t Magnus att dra igenom registret på fyran, det bara smäller till så står det 220 på mätaren..

              Men vad får dig att tro att Magnus inte kör med bredbandslambda?

              Originally posted by Freddan72
              Konstigt att kurvorna går uppåt på slutet. Det är första gången jag ser det. Sa Magnus något om det?
              Han sa inget direkt om det. Inte så konstigt? Kurvorna går alltid lite upp o ner varefter ECU'n justerar.
              En indikation skulle kunna vara att det flödar bra och att man skulle kunnat toppa lite till med mer varv. Men som sagt, det är rätt ointressant jämfört med hur många pållar man har vid 4000rpm.

              Originally posted by Freddan72
              Angående lambdavärdet så vill man vara på säkra sidan så är det ju inget att snacka om. Bara att köpa en kraftigare pump och köra en repa igen. Din kanske har gjort sitt.
              Det är ju bara att mäta så ser man klart o tydligt. Problemet nu var att vi inte mätte allt på femmans växel, så jag kanske måste åka dit igen - om jag inte redan nu kan se det på den korta femman-körningen vi redan gjort. Den grafen hoppas jag han kan maila mig imorrn. Si comprende?
              Last edited by per; 13 October 2009, 22:50.
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • Jag fattar men det är ju enklast att köra på vägen. Då får du ju exakta värden och kan jämföra med de värden du får på rullen

                Varför körde du inte till 6800 rpm på femman?
                Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                Min projekttråd - 19T
                Min Youtube kanal
                >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                Comment


                • Det vi skulle kolla var om laddet ökade på femman och det gjorde det. Där borde vi kanske börjat om, men det var sent, utväxlingarna stämde inte för femman osv. Jag förstod inte vidden av problemet förrän på väg hem när jag fick misständningar, dessa hade jag inte fått innan. Nu känner jag att det börjar bli rundgång på inläggen här.. haha. Allt står i dagens tidigare inlägg. Jag har kanske svårlästa formuleringar..
                  Last edited by per; 13 October 2009, 23:51.
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • Tycker din kurva ser rätt bra ut.

                    Ser ut som att det finns mer att hämta med lite stabilare ladd, både före och efter 5000rpm.
                    Tråkiga är väl att det dalar lite väl mkt kring 6000 rpm. (Ser ut att bero på laddtrycket)

                    Vad gäller bränslebiten så håller jag med freddan. Walbro och 3.8 bars btr borde ge dig lite mer marginal. (linjär, inte progressiv)

                    För skojs skull satte jag din graf och freddans första graf där han hade 285whp i jämförelse med varandra.

                    EDIT: Borttagen.
                    Last edited by Fuel; 14 October 2009, 00:42.
                    3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

                    Comment


                    • Ok, vill inte att någon ska ta illa upp så jag tar bort dessa grafer.

                      Jag jämförde era 2 mätningar för att:

                      1. Dom enda mätningar jag sett
                      2. Mätningarna kommer från samma ställe
                      3. Relativt lika mods
                      4. Jämföra karaktär GT28RS vs TD04-19T
                      Last edited by Fuel; 14 October 2009, 01:05.
                      3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

                      Comment


                      • Originally posted by per
                        Jag kan säga att det är en SJUK skillnad i pulver nu mot innan när jag hade runt 320hk, med förra mappen.
                        Testade på väg t Magnus att dra igenom registret på fyran, det bara smäller till så står det 220 på mätaren..

                        Men vad får dig att tro att Magnus inte kör med bredbandslambda?


                        Kul! Jag såg att du hade "Lambdavolts" och antog att det var från bilens sond, vilket det kanske inte är? FEL 1 från mig. Gissade sedan (FEL 2) att det var från den signalen ni läste lambdavärdet vilket i så fall vore lite vanskligt. Grattis till en trevlig effektökning hur som helst. Jag skall hålla tyst nu
                        Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
                        Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

                        Comment


                        • Någon känsla för hur det blir i kurvorna på bana med allt vridmoment? Ser nästan lite läskigt (kul) ut. Antar att man får vara lite försiktig med gasen.

                          Kollar du även bränsleblandningen på delgas? Punton t.ex. ser ut att gå magert på halvgas (får då bara grundtryck) och verkar göra så även på fabriksbil, vet inte om det är några problem att den leanar lite på "låga" 0.5bar?

                          Har inte coupen mer sofistikerat system som reglerar ner trycket om det börjar knacka/misstända? Ställs intervallet i chippet så den kanske inte sänker tillräckligt eller är bilen nu så moddad att datorn inte "räcker till"? Har för mig du nämnde att bilen på östeuropabensin slog av ner till 1.2bar men med hederlig svensk högkvailtativt bränsle gick bilen på 1.4bar (några år sedan så minnet sviker nog en aning).
                          Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                          Comment


                          • Originally posted by Fuel
                            Jag jämförde era 2 mätningar för att:

                            1. Dom enda mätningar jag sett
                            2. Mätningarna kommer från samma ställe
                            3. Relativt lika mods
                            4. Jämföra karaktär GT28RS vs TD04-19T
                            1. det finns tusen mätningar på trimmade Coupeer?
                            2. samma ställe ok..
                            3. vi har inte en enda mod som är likadan.. Skulle vara kopplingen kanske?
                            4. Jag har en GT28R, ingen RS..

                            Det intressanta är isf att jämföra mellan Seppo's, Alx eller Freddans.. De siktar mer på hög effekt.
                            Fuel är du säker på att du inte blandar ihop mig med Seppo?

                            Om man nu vill jämföra mina resultat med någon annans ligger Emilios nära till, vi har samma turbo. Sen finns det några hundra GT28R på fccuk.org..

                            Originally posted by Ante
                            Kul! Jag såg att du hade "Lambdavolts" och antog att det var från bilens sond, vilket det kanske inte är? FEL 1 från mig. Gissade sedan (FEL 2) att det var från den signalen ni läste lambdavärdet vilket i så fall vore lite vanskligt. Grattis till en trevlig effektökning hur som helst. Jag skall hålla tyst nu
                            Självklart kör han med riktiga lambdavärden, det har redovisats många gånger här av både Fredrik, Alx och Seppo.
                            Tack, men jag vet fortfarande inte vad effekten är eller om jag har soppa så det räcker.
                            Varför hålla tyst?? Något vi istället måste börja med är att läsa posterna innan man svarar! Annars blir det såna här evighetstrådar som BARA handlar om att fixa missförstånd.. Så tröttsamt.
                            Last edited by per; 20 October 2009, 23:39.
                            Argenta 120ie -85
                            Alfa 75 3.0V6 -90
                            BMW Z4M Coupe -06
                            BMW 118dM -10
                            Coupe 20VT -98 RIP
                            125 Special -72 RIP

                            Comment


                            • Originally posted by novisen
                              Någon känsla för hur det blir i kurvorna på bana med allt vridmoment? Ser nästan lite läskigt (kul) ut. Antar att man får vara lite försiktig med gasen.
                              Ja den gick bra på Mantorp, då hade jag ungefär lika mkt lågvarvsvrid.
                              Kraftutvecklingen är väldigt jämn o lätthanterad. Diffbromsen hjälper väl till oxå.
                              Originally posted by novisen
                              Kollar du även bränsleblandningen på delgas? Punton t.ex. ser ut att gå magert på halvgas (får då bara grundtryck) och verkar göra så även på fabriksbil, vet inte om det är några problem att den leanar lite på "låga" 0.5bar?
                              Man mäter inte dellast utan den verkar Flea lyckats bra med själv, bilen har aldrig varit så här snål t.ex.

                              Originally posted by novisen
                              Har inte coupen mer sofistikerat system som reglerar ner trycket om det börjar knacka/misstända? Ställs intervallet i chippet så den kanske inte sänker tillräckligt eller är bilen nu så moddad att datorn inte "räcker till"? Har för mig du nämnde att bilen på östeuropabensin slog av ner till 1.2bar men med hederlig svensk högkvailtativt bränsle gick bilen på 1.4bar (några år sedan så minnet sviker nog en aning).
                              Det var inte östeuropasoppa, det var 0.7bar, men annars ja!
                              Last edited by per; 14 October 2009, 11:58.
                              Argenta 120ie -85
                              Alfa 75 3.0V6 -90
                              BMW Z4M Coupe -06
                              BMW 118dM -10
                              Coupe 20VT -98 RIP
                              125 Special -72 RIP

                              Comment


                              • Originally posted by per



                                Man mäter inte dellast utan den verkar Flea lyckats bra med själv, bilen har aldrig varit så här snål t.ex.
                                Borde väl mest bero på bättre förbränning under lambda-reglering? Flea verkar vara en väldigt duktig mappare med fokus på körbarhet snarare än topp-siffror, optimerar på mellanregistret mer än att kräma ut de sista dropparna runt varvtalsstoppet. Känns bra IMHO. Var mest nyfiken på om man vill kolla bränsleblandningen under andra förhållanden/laddtryck än just vidöppet insug när man mäter på rullarna.

                                Originally posted by per

                                Det var inte östeuropasoppa, det var 0.7bar, men annars ja!
                                Märkte du av att bilen försökte backa laddtrycket när den misstände och försökte lära sig och hålla igen något?

                                (ber om ursäkt för dåliga kvoteringar)
                                Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                                Comment

                                Working...
                                X