If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Många skarvar och slangklämmor blev det.. Tungt om inte annat?
Är en aning besviken, känner ett litet men tydligt tapp på vridmomentet/spool-up.. Plus att den blev lite mer högljudd.
Har nollat ECU:n för att den ska lära sig på nytt men den känns än sålänge likadan, lite klent i botten mot innan. Det är möjligt att man få mer toppeffekt men det är ju sekundärt.
Kollade igen på originalröret och jag tycker fortfarande att den verkligen inte borde strypa, minsta innerdiametern är mkt större än inloppet på turbon. Det är möjligt att luften "stallar" mindre om diametern minskar mer succesivt som på originalröret? Luften ökar i hastighet jämnare och man får snabbare spool/vrid..?
Ska köra ett tag till och se vad som händer, eventuellt byter jag tillbaka.
Nissan 350Z -04 (Sommar bil) Inte på!
Coupé 20VT -99 LE Nr:1501 (Tillbaka som aldrig förr!) Äntligen PÅ verkstad! Till salu.
Polo -96 (Vinterbil) Inte på! Ska besiktas.
Folka Vento VR6 -93 såld!
Capri 3.0 T -73 Saknad sedan länge!!
Det jag har lärt mig är att rakt rör har inga eller mycket små tryckförluster och böjt rör ger tryckförluster. Varje böj ger en tryckförlust. Du har lagt rätt mycket pengar på bilen så varför inte prova en SIP. Köp till ett AEM filter eller liknande som inte behöver inoljas.
EDIT: Sen är ju en SIP lättare än de du har nu så du tjänar ju vikt med.
Jag har många ggr tänkt att varför sådan jakt på effekt?
Det är inte bara effekt som visar sig i gaspedalen.
Vad göra för att öka vridmomentet? Är det DP eller hela systemet.
Vad är det som bestämmer?
//Lars
Nissan 350Z -04 (Sommar bil) Inte på!
Coupé 20VT -99 LE Nr:1501 (Tillbaka som aldrig förr!) Äntligen PÅ verkstad! Till salu.
Polo -96 (Vinterbil) Inte på! Ska besiktas.
Folka Vento VR6 -93 såld!
Capri 3.0 T -73 Saknad sedan länge!!
effekt är vrid x varvtal, och det är effekt som ger bra prestanda. Det är därför dieselbilar fortfarande inte är så snabba trots högt vrid, de varvar inget. Mitt mål är dock inte hög effekt som sagt, utan körbarhet och snabbhet på t.ex bana. Alltså minimum av spool och inte heller stryp på toppen - det lutar åt std-rören igen med andra ord.
Comment