Announcement

Collapse
No announcement yet.

Turbobyte m.m.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Slitna frambromsar del 1:
    slitsade/borrade 3G skivor sen 2005.. Nu helt släta på insidan..
    Attached Files
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • Slitna frambromsar del 2:
      Oken renoverade för 2 år sen.. Dammskydden helt slut på inre kolvarna.
      Attached Files
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • Snyggt Per! Nu är den fit for fight!
        Kör tyskt, drömmer om italienskt

        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

        Comment


        • Tack, Almir du har inte ändrat dig ang. nästa vecka..? You know you want to..
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • Originally posted by per
            Tack, Almir du har inte ändrat dig ang. nästa vecka..? You know you want to..
            Nästa vecka passar mig inte... hade ni åkt vecka senare så hade jag hängt på...
            Kör tyskt, drömmer om italienskt

            Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

            Comment


            • Ja den veckan hade varit bättre för mig med. Eller semesterveckorna.
              Idag: parkeringen på jobbet, stor o liten.. (Panda 100hp)
              Attached Files
              Last edited by per; 16 June 2010, 12:01.
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • Ok det var bra länge sen jag uppdaterade något här, men detta har hänt sen maj:

                Under Nürburgring-resan upptäcktes tre brister.

                1. Avgasläckage pga sträckta bultar
                2. Avgasläckage pga spricka
                3. Sänkt laddtryck pga överhettning.

                1. Två bultar mellan turbo och grenrör var ej värmetåliga, klantigt av mig! De sträcktes alltså ut och blev lösa. Avgasläckage och pys pys..
                Attached Files
                Last edited by per; 7 January 2011, 18:11.
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment


                • 2. Sprickan i kollektorn har växt och läcker även den. Här syns även värmetåliga pinnbultar/låsmuttrar från GIK.

                  Under vintern ska sprickan svetsas är det tänkt.
                  Attached Files
                  Last edited by per; 7 January 2011, 19:09.
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • 3. Andra dagen på Ringen sjönk plötsligt laddtrycket från max 1.45 till max 1bar. Skumt tänkte jag först men sen tänkte jag på värmen som boven i dramat. Jag hade nämligen inte hunnit täcka för gamla luftintagen till IC på sidan, där kom en massa luft in. Den skulle kunna bilda mottryck i motorrummet och hindra kylluft genom FMIC tänkte jag... Och det stämde!

                    Tejpade igen sidointagen med papp lite provisoriskt enl. bilden nedan.
                    Efter ett halvt varv nästa dag var maxtrycket uppe på normala 1.45bar igen.
                    Styrsystemet reagerade på för varm luft i insuget och sänkte laddtrycket för att spara motorn.. I det läget var man rätt glad att man använder EBV-ventil och ingen eftermarknadsreglering!
                    Attached Files
                    Last edited by per; 10 January 2011, 19:58.
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • Allt frid o fröjd tills..

                      Nästa missöden kom på Mantorp i september..

                      Ett till synes ultraskumt elfel började dyka upp. Ibland vägrade bilen starta och alla lampor på panelen blinkade vilt samtidigt som en massa relän smattrade.

                      På väg från Mantorp - som för övrigt funkade till belåtenhet med undantag för de dåliga beläggen (EBC Yellowstuff) - dök felet upp igen. Försökte med att nollställa ECU'n men problemet fanns kvar.. Plötsligt gick den igång och jag åkte hemåt.

                      Eftersom jag nollställt ECU'n var laddtrycket extra högt de första fullgaserna, med korta peakar uppåt 1.6bar. Då började kopplingen slira pga vridmomentet. GTA-kopplingen, ett år gammal... Skulle inte förvåna mig om originalkopplingen hållt bättre, den slirade inte trots 20000mil och lika högt laddtryck..

                      Nu står valet mellan 6-puckat från en GB på fccuk.org och Helix Organic.. Vet inte vad man ska välja..?

                      EDIT:
                      Elfelet visade sig vara chippet från Flea på FC Performance, moderkortet var kinaskräp. Fick ett nytt chip och direkt var alla elfel borta! Dessutom hade han den goda viljan att finjustera soppamappen, den gick en aning fett på fullt ladd innan enl. gurun Magnus Romeborn.

                      Min film från Mantorp; http://www.youtube.com/watch?v=MLwtL2D1UI0
                      Last edited by per; 4 May 2015, 11:46.
                      Argenta 120ie -85
                      Alfa 75 3.0V6 -90
                      BMW Z4M Coupe -06
                      BMW 118dM -10
                      Coupe 20VT -98 RIP
                      125 Special -72 RIP

                      Comment


                      • En mer seriös stängning av vä luftintag.. Svart plast och epoxy.
                        Attached Files
                        Argenta 120ie -85
                        Alfa 75 3.0V6 -90
                        BMW Z4M Coupe -06
                        BMW 118dM -10
                        Coupe 20VT -98 RIP
                        125 Special -72 RIP

                        Comment


                        • Hör väl inte riktigt hit men jag la en hel del energi på att få till stolar i bilen.
                          Till slut hade jag en blandning av mina gamla Lancia-Recaros och ett par från '99 i skinn på plats. Fick bort höjdjusteringen på förarstolen som vägde några kg och byggde på höjden. Stolen hamnade riktigt lågt och bra!
                          Tog sidopanelen (utan hål) från min gamla passagerarstol och slipade till resten tills de passade i Coupen.

                          Blev riktigt bra och underlättar vid bankörning, innan har jag knappt fått plats med hjälmen under takluckan..

                          Tyvärr blev både mina gamla Recaro's och originalstolarna (Fiats i svart skinn) stulna ur mitt förråd så de kommer aldrig bli till salu.
                          Attached Files
                          Last edited by per; 7 January 2011, 19:30.
                          Argenta 120ie -85
                          Alfa 75 3.0V6 -90
                          BMW Z4M Coupe -06
                          BMW 118dM -10
                          Coupe 20VT -98 RIP
                          125 Special -72 RIP

                          Comment


                          • Eftersom kopplingen ska bytas under vintern kan man lika gärna uppgradera lådan. Original låda har lite sliten synkring på fyran och ettan är svår att få i ibland. Blir väl så efter 21500mil.
                            Denna sexväxlade '00 har gått 8500mil enl. uppgift och kostade 4500kr efter prut.

                            Nu hoppas jag bara att den är ok.. Enda jag kunnat se hittills är att den är torr och ej sprucken..
                            Attached Files
                            Argenta 120ie -85
                            Alfa 75 3.0V6 -90
                            BMW Z4M Coupe -06
                            BMW 118dM -10
                            Coupe 20VT -98 RIP
                            125 Special -72 RIP

                            Comment


                            • Originally posted by per
                              Eftersom kopplingen ska bytas under vintern kan man lika gärna uppgradera lådan. Original låda har lite sliten synkring på fyran och ettan är svår att få i ibland. Blir väl så efter 21500mil.
                              Denna sexväxlade '00 har gått 8500mil enl. uppgift och kostade 4500kr efter prut.

                              Nu hoppas jag bara att den är ok.. Enda jag kunnat se hittills är att den är torr och ej sprucken..
                              Du skulle kunna montera en oljekylare för v-lådan i hålet där ic'n sat tidigare. Har för mig Alfa 156 har det original med samma/lika låda? Det har ju skvallrats en hel del på nätet att för varm olja kan vara orsaken till haverierna på 20VT+ och LE.
                              Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
                              Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

                              Comment


                              • Sant.. Ska fundera på det, tack.
                                Argenta 120ie -85
                                Alfa 75 3.0V6 -90
                                BMW Z4M Coupe -06
                                BMW 118dM -10
                                Coupe 20VT -98 RIP
                                125 Special -72 RIP

                                Comment

                                Working...
                                X