Announcement

Collapse
No announcement yet.

Turbobyte m.m.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Originally posted by novisen
    Borde väl mest bero på bättre förbränning under lambda-reglering? Flea verkar vara en väldigt duktig mappare med fokus på körbarhet snarare än topp-siffror, optimerar på mellanregistret mer än att kräma ut de sista dropparna runt varvtalsstoppet. Känns bra IMHO. Var mest nyfiken på om man vill kolla bränsleblandningen under andra förhållanden/laddtryck än just vidöppet insug när man mäter på rullarna.
    Precis, och en god förbränning förutsätter en bra blandning som ligger mappad i chippet. Enda gången bilen lambdareglerar själv är på tomgång.
    Men du kan självklart köra en vända på rullar på halvgas om du vill!

    Flea brukar fokusera på det kunden vill ha och med andra ord, vilken turbo m.m. bilen har. Eftersom jag har en GT28R blir det automatiskt bra vrid, hade jag haft en GT28RS 0.86 hade jag fått en hög toppeffekt.
    Det är turbon karaktären hänger på, inte mappen.
    Last edited by per; 14 October 2009, 12:12.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • En liten fråga bara. Du skriver att ECU'n sänker laddtrycket vid lägre belastning. Är det något du tror, exempelvis utifrån egna erfarenheter eller vet du att det är så?
      Jag tycker det låter lite konstigt för man vill väl alltid få ut maximal effekt oavsett belastning? Varför har man i så fall en begränsning av laddtrycket på 1:an o 2:an original?

      Eller är detta något som ligger i din mappning? Utveckla gärna, jag är nyfiken.
      http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
      http://www.garaget.org/?car=38250

      Comment


      • Repris:
        "Eftersom laddet styrs av ECU'n är det aldrig exakt konstant. Så med mindre belastning än vanlig väg (alltså rullar) blir laddet lägre, i detta fall 1.3bar som avtar till 1.14bar.
        På landsväg ökar istället laddet från 1.3 till 1.45bar vid 4800rpm.
        Detta skulle kunna betyda en skillnad på 20-30hk, så jag har alltså fortfarande ingen aning om jag har soppa som räcker till detta."

        Varför det är så vet jag inte riktigt, men det kräver att jag får köra på femman istället verkar det som.

        Det är väl bara såhär det blir när man "går på en otrampad stig", man får prova sig fram med trial & error. Vad jag vet är jag först med laddtryck styrt av chippet?
        Last edited by per; 14 October 2009, 12:30.
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • Originally posted by per
          Varför det är så vet jag inte riktigt, men det kräver att jag får köra på femman istället verkar det som. [/B]
          Ok, jag tolkar det som att det endast är dina egna gjorda observationer. Om du inte har något emot det per, vore det intressant om någon som vet varför det är så kunde skriva det här.
          http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
          http://www.garaget.org/?car=38250

          Comment


          • Ja vems skulle det annars vara?
            Jag misstänker att Flea kommer kunna förklara, lovar att förmedla detta hit.
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • Pratade just med Magnus och otroligt nog verkar jag ha soppa så det räcker, även på körningen med femmans växel, upp till 6000rpm iaf (vi körde aldrig högre). Hade t.o.m. lite fetare blandning än på fyran.

              Han var säker på att misständningarna beror på stiften, ungefär som jag trodde först. Det ska tydligen inte vara för stort gap (jag ökade mina till Fiats maxgap; 0.9mm från 0.75) så han föreslog 0.4-0.5mm gap och stift med smala elektroder (som mina Iridiumstift som tur är).
              Steg 1 får alltså bli att knacka ihop stiften lite. Vore ju kul om detta räcker för att lösa problemet!
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • Originally posted by per
                [B]1. det finns tusen mätningar på trimmade Coupeer?
                2. samma ställe ok..
                3. vi har inte en enda mod som är likadan.. Skulle vara kopplingen kanske?
                4. Jag har en GT28R, ingen RS..

                Det intressanta är isf att jämföra mellan Seppo's, Alx eller Freddans.. De siktar mer på hög effekt.
                Fuel är du säker på att du inte blandar ihop mig med Seppo?

                Om man nu vill jämföra mina resultat med någon annans ligger Emilios nära till, vi har samma turbo. Sen finns det några hundra GT28R på fccuk.org..
                1. Ok, enda kurvor jag sett för tillfället, tittar inte mkt på fccuk.

                3. Syftar på generella mods, så som att ni båda ha ~3" DP, FMIC och annan turbo.
                4. Skrev fel och menade GT28R.

                Hög effekt? Trodde alla som trimmade siktade på att få en bil som är snabb. Tycker inte dina mods skiljer sig särskillt mkt från deras? Kanske har missat något? Tvärtom tycker jag att du trimmar seriöst, mappning och allt.
                Så det är nog fullt möjligt att din bil är uppe och slåss på toppen med dom andra grabbarna.

                Och om du tittade på graferna jag la upp från din bänkning som du anser är felaktig så kunde man se att trots freddans högre effekt så var det inte alls solklart över vilken bil som egentligen är snabbast.
                Även därför jag la upp grafen, för att folk ska sluta stirra sig blint på effektsiffror.

                Sen vad gäller laddtryck och motstånd.
                Såvida Flea inte har BEGRÄNSAT ditt ladd till 1.3 bar så kommer din ecu inte att reglera ner laddtrycket pga "för lite motstånd" Att man får högre laddtryck beror på ett fenomen när en motor utsätts för höga motstånd och överladdning. (Och dessutom beror det mkt på hur bänken fungerar i detta fall, om det är en accelererande eller bromsande bänk - motståndet)

                Din ecu sköter inte laddtrycksregleringen på något särskillt mer annorlunda sätt än vad en eftermarknas boost controller gör. Dessa parametrar ställer som sagt Flea in.

                Sen om det är så att din ecu sköter regleringen dåligt så är det en annan femma.
                Tänk också på att mätningar på olika växlar skiljer sig, speciellt på turbobilar. Så ska du jämföra med någon annan än dig själv så bör du ha samma växel som de andra hade på bänkningen.

                Och lambdareglering sker i en bil i princip på all låglast->medellast.

                dvs i princip allting under 4000rpm som inte är fullgas. Det flea troligtvis har gjort för att öka bränsleekonomin på den punkten är att justera tändningen och vissa grundparametrar vid dessa förhållanden. (Såvida han inte gjort något helt heroiskt och helt kopplat ur lambdaregleringen)

                Hare gött.
                3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

                Comment


                • Originally posted by Fuel
                  Hög effekt? Trodde alla som trimmade siktade på att få en bil som är snabb. Tycker inte dina mods skiljer sig särskillt mkt från deras? Kanske har missat något?
                  Det finns alltid en anledning varför man väljer den största GT-turbon alt. den minsta..?

                  Originally posted by Fuel
                  Och om du tittade på graferna jag la upp från din bänkning som du anser är felaktig så kunde man se att trots freddans högre effekt så var det inte alls solklart över vilken bil som egentligen är snabbast.
                  Även därför jag la upp grafen, för att folk ska sluta stirra sig blint på effektsiffror.
                  Ok, jag bara ifrågasatte eftersom jag inte efterfrågat nån jämförelse. Jag skiter i om min är snabbare eller långsammare, jämföra får andra göra. Denna tråd handlar om att jag bygger om en bil så bra jag kan på mina egna premisser, så att det blir exakt den Coupe jag vill ha (och så snabb som möjligt förstås, som du säger).

                  Originally posted by Fuel
                  Sen vad gäller laddtryck och motstånd.
                  Såvida Flea inte har BEGRÄNSAT ditt ladd till 1.3 bar så kommer din ecu inte att reglera ner laddtrycket pga "för lite motstånd" Att man får högre laddtryck beror på ett fenomen när en motor utsätts för höga motstånd och överladdning. (Och dessutom beror det mkt på hur bänken fungerar i detta fall, om det är en accelererande eller bromsande bänk - motståndet)
                  Exakt. Jag har aldrig sagt att det är ECU'n som justerar ner laddet. Jag vet inte varför det sjunker med lägre belastning.. Men det är ett faktum. Däremot stämmer det att Flea har begränsat mitt ladd till 1.3bar upp till knappt 5000rpm, sedan till 1.45bar.

                  Originally posted by Fuel
                  Din ecu sköter inte laddtrycksregleringen på något särskillt mer annorlunda sätt än vad en eftermarknas boost controller gör.
                  Fel.
                  Vad jag vet finns det ingen controller som styrs av ordinarie knacksensorer? Eller sänker laddet pga insugstemp? Har iaf inte sett någon på en Coupe. Överhuvudtaget som tar in så mkt input och som redan är inbyggt så väl som Motronic. Det är möjligt att det finns andra som klarar t.ex. olika laddtryck vid olika varvtal men varför krångla till det för sig.

                  Originally posted by Fuel
                  Sen om det är så att din ecu sköter regleringen dåligt så är det en annan femma.
                  Tänk också på att mätningar på olika växlar skiljer sig, speciellt på turbobilar. Så ska du jämföra med någon annan än dig själv så bör du ha samma växel som de andra hade på bänkningen..
                  Laddregleringen verkar funka skitbra. Det jag har problem med nu är stiften.
                  Sen är det som jag redan förklarat:
                  min laddreglering verkar känsligare för belastning än ett fast ställt laddtryck.

                  Sen är det som sagt mest andra som jämför. Det stora problemet var att jag inte kunde se om jag har soppa nog..

                  Originally posted by Fuel
                  Det flea troligtvis har gjort för att öka bränsleekonomin på den punkten är att justera tändningen och vissa grundparametrar vid dessa förhållanden.
                  Han har inte fokuserat på bränsleekonomin, han har finjusterat alla parametrar så att motorn ska gå så bra och säkert som möjligt. Att den blev snålare är en biprodukt.
                  Last edited by per; 28 January 2010, 21:57.
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • Tycker det är imponerande och riktigt kul att läsa det du gör med bilen. Känns som om det är ungefär samma väg jag själv skulle valt om jag kunnat, men nu får jag använda din tråd att drömma mig bort med. Aerodynamik, bromskylning, fipplande med mappning, verifiera på rullar.... mycket nytt för en annan att smälta. Och gissningsvis en hel del pengar också. Grattis och som sagt, imponerande.

                    Någon id'e om var slutmålet ligger? Eller är du i princip framme nu och nöjd med bilen? Fler planer på ev. förbättringar?
                    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                    Comment


                    • Originally posted by per

                      Fel. Läs på.
                      Vad jag vet finns det ingen controller som styrs av ordinarie knacksensorer? Eller sänker laddet pga insugstemp? Har iaf inte sett någon på en Coupe. Överhuvudtaget som tar in så mkt input och som redan är inbyggt så väl som Motronic. Det är möjligt att det finns andra som klarar t.ex. olika laddtryck vid olika varvtal men varför krångla till det för sig.
                      Det du talar om är säkerhetsfunktioner.
                      Det är ingen trionic 7 du har som justerar tändning och bränsle efter joniseringsmätning och ligger 1 grad ifrån knack.
                      I din motronic är det du nämner endast säkerhetsfunktioner som spelar in när vissa värden är nära en tröskelgräns. Och med tanke på din hårdvara så bör du inte ligga nära dessa farliga områden. (Annars skulle din ecu inte tillåta dig att ladda 1.45 på 5an.)

                      Originally posted by per

                      Sen är det som sagt mest andra som jämför med mig. Det stora problemet är ju att jag INTE KAN SE OM JAG FÅR TILLRÄCKLIGT MED SOPPA. Typ det allra viktigaste. Hajar du?
                      Skaffa en bredbandslambda och mät ute på vägen.
                      Kanske även dags för dig att skaffa avgastemp.

                      Originally posted by per

                      Han har inte försökt öka bränsleekonomin, han har finjusterat alla parametrar så att motorn ska gå så bra och säkert som möjligt. Att den blev snålare är en biprodukt.
                      När du trimmar en bil så gör du motorn effektivare i hela registret, effektivare motor = bränslesnålare motor.
                      3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

                      Comment


                      • Nu är du med, 3 rätt av 3 möjliga! Jag vill behålla alla säkerhetsfunktioner, det är poängen. De är extra användbara med 100 extra hk.
                        Sen gillar jag att kunna ha olika ladd på olika varvtal.
                        Och vägmappning hade varit allra bäst. Nu blir det en sväng på femman som blir ungefär samma sak hoppas jag.
                        Last edited by per; 3 January 2014, 12:22.
                        Argenta 120ie -85
                        Alfa 75 3.0V6 -90
                        BMW Z4M Coupe -06
                        BMW 118dM -10
                        Coupe 20VT -98 RIP
                        125 Special -72 RIP

                        Comment


                        • Originally posted by novisen
                          Någon id'e om var slutmålet ligger? Eller är du i princip framme nu och nöjd med bilen? Fler planer på ev. förbättringar?
                          Tack Novisen! Kul när någon är positiv.
                          Jo den är nog väldigt nära klar nu, bara jag får den att gå rent och soppan räcker. Sen tar nog denna tråd slut.
                          Det som krävs nu är bättre bromsar/kylning och kanske ställbara dämpare för banträffarna.

                          Sen blir det nog mest att hålla den i skick!
                          Argenta 120ie -85
                          Alfa 75 3.0V6 -90
                          BMW Z4M Coupe -06
                          BMW 118dM -10
                          Coupe 20VT -98 RIP
                          125 Special -72 RIP

                          Comment


                          • Fick svar av Flea idag, han tror oxå på stift-problem:

                            -------------

                            Ok so power and torque are both up again, but the dyno isn't fully loading the engine to reach full boost as shown on the road. This is not uncommon hence why road mapping is often the correct way to do things.

                            The misfire is likely plug or coil related as it is happening at peak cylinder pressures. I would try gapping your plugs (or replacing), if that doesn't cure it try swapping out your coils with a another good set.

                            In terms of fueling, the standard pump can supply 330bhp+ with a good voltage, I have mapped a few cars with no issues at all. I would definately suggest you introduce the voltage modification if you haven't already done so. The injectors however will be close to, if not already at 100% duty towards the top end.

                            ---------------

                            Inte mkt ny info om rullmätning men lite bekräftande iaf.

                            Eftersom jag har ökat stiftgap och jämna ohm-värden på alla tändspolar pekar allting på stiften, ska fixa dessa imorgon.
                            Last edited by per; 15 October 2009, 22:54.
                            Argenta 120ie -85
                            Alfa 75 3.0V6 -90
                            BMW Z4M Coupe -06
                            BMW 118dM -10
                            Coupe 20VT -98 RIP
                            125 Special -72 RIP

                            Comment


                            • Originally posted by per

                              Jo den är nog väldigt nära klar nu, bara jag får den att gå rent och soppan räcker. Sen tar nog denna tråd slut.
                              Tror du på det själv Per?

                              Comment


                              • Hmm ja jag kanske får låsa tråden. Och svälja nyckeln.

                                Jag upptäckte nyss att det är bra att efterdra ventilkåpan, för er som haft loss den för lack el.dyl.
                                Drog den med korrekt Nm men nu efter ett år var hälften av bultarna rätt lösa.. Mest runt kanterna. Inte så konstigt att det ofta läcker där..
                                Last edited by per; 18 October 2009, 21:35.
                                Argenta 120ie -85
                                Alfa 75 3.0V6 -90
                                BMW Z4M Coupe -06
                                BMW 118dM -10
                                Coupe 20VT -98 RIP
                                125 Special -72 RIP

                                Comment

                                Working...
                                X