Hej alla, har ju nu införskaffat mig en fiat coupé som jag är mycket nöjd med.
Dock är det så att i lördags när jag skulle backa och parkera fick avgassystemet sig en smäll så att den hängde löst ifrån gummiupphängningen längst bak.
Dagen efter så märkte jag att Turbon inte laddar som den ska. Det jag har observerat är att när jag gasar i 1:ans växel så laddar den mycket "segare" upp till ca 1 bar. ( innan var det över 1 bar ) för att sedan bara falla ner till 0.4 bar. Samma i dom andra växlarna, så fort den har fått laddat lite tryck så bara faller det. Alltså laddar segt och känns som den förlorar tryck sedan.
Jag fick råd utav Amir att kolla upp grenröret för att se om "smällen" kunde gett någon sorts skada på det hela. Min Teori var ju att just där avgassystemet går in i Turbon att där blivit något sorts läckage.
Nu var jag idag på en verkstad och bad dom kolla, men dom hittade inget sa dom. Men började tvivla på deras kompetens då dom sa att det kanske e luftfiltret som gör att det laddar ordentligt.
Så min fråga är, är det någon som har någon idé om vad det kan vara?
Kollade EBV:n idag och den ser hur ren ut som helst ifrån utsidan. Har alltså inte monterat av den och rengjort men ser riktigt ny ut.
Westgate? Har läst något om detta på forumet men har inte riktigt koll på vad den gör och vart den sitter.
Och sedan ännu en gång grenröret??
Sedan ska jag även be om att få info om en bra verkstad nära Knivsta/Uppsala som skulle kunna kolla upp detta med varför turbon ej funkar som den ska? Och som också kan läsa av felkoderna etc...
ps: Amir tipsade mig även om att nollställa minnet genom att koppla ur batteriet i ca 30 min för att sedan "köra" in chippet igen. Men detta tänkte jag endast göra efter att jag är säker på att det inte finns någon annan skada på bilen. Eller är det så att denna "nollställningen" kan återställa turbon som den ska?
Dock är det så att i lördags när jag skulle backa och parkera fick avgassystemet sig en smäll så att den hängde löst ifrån gummiupphängningen längst bak.
Dagen efter så märkte jag att Turbon inte laddar som den ska. Det jag har observerat är att när jag gasar i 1:ans växel så laddar den mycket "segare" upp till ca 1 bar. ( innan var det över 1 bar ) för att sedan bara falla ner till 0.4 bar. Samma i dom andra växlarna, så fort den har fått laddat lite tryck så bara faller det. Alltså laddar segt och känns som den förlorar tryck sedan.
Jag fick råd utav Amir att kolla upp grenröret för att se om "smällen" kunde gett någon sorts skada på det hela. Min Teori var ju att just där avgassystemet går in i Turbon att där blivit något sorts läckage.
Nu var jag idag på en verkstad och bad dom kolla, men dom hittade inget sa dom. Men började tvivla på deras kompetens då dom sa att det kanske e luftfiltret som gör att det laddar ordentligt.
Så min fråga är, är det någon som har någon idé om vad det kan vara?
Kollade EBV:n idag och den ser hur ren ut som helst ifrån utsidan. Har alltså inte monterat av den och rengjort men ser riktigt ny ut.
Westgate? Har läst något om detta på forumet men har inte riktigt koll på vad den gör och vart den sitter.
Och sedan ännu en gång grenröret??
Sedan ska jag även be om att få info om en bra verkstad nära Knivsta/Uppsala som skulle kunna kolla upp detta med varför turbon ej funkar som den ska? Och som också kan läsa av felkoderna etc...
ps: Amir tipsade mig även om att nollställa minnet genom att koppla ur batteriet i ca 30 min för att sedan "köra" in chippet igen. Men detta tänkte jag endast göra efter att jag är säker på att det inte finns någon annan skada på bilen. Eller är det så att denna "nollställningen" kan återställa turbon som den ska?
Comment