Announcement

Collapse
No announcement yet.

Turbo Problem

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Grenrör kollar du lätt själv. Kallstart - lyssna o lukta efter avgaser. Det puttrar ordentligt om du har läckage där.

    F.ö. är det nog inte jättebilligt att be dem kolla grenröret, man måste ta isär en del grejer som tar lite tid + lufta kylsystemet osv.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #17
      usch verkar som ett helt projekt och kolla vad som e fel :P.


      Men men får la helt enkelt höra med dom i märsta om dom kan göra detta.

      Annars någon som rekomenderar en verkstad i uppsala/stockholm området som har koll på saker och ting?

      Comment


      • #18
        Originally posted by per
        Grenrör kollar du lätt själv. Kallstart - lyssna o lukta efter avgaser. Det puttrar ordentligt om du har läckage där.

        F.ö. är det nog inte jättebilligt att be dem kolla grenröret, man måste ta isär en del grejer som tar lite tid + lufta kylsystemet osv.
        Precis, håller med Per i stor sätt, fast det behöver inte puttra mycket om det är grenrör som har lossnat litegran mot 5te
        Eller du kan köra som det är och se efter svarta fläckar.

        Men en sak är säker något stoppar ladd eller den kommer i massor och sen bryts av ECUn på grund av....

        Per har rätt, det med att bara kolla grenrör kan vara kostsamt.

        Noctamid, har du original avgas?

        Comment


        • #19
          Mmm så om jag ska slippa lägga ut för mycket pengar på något som kanske inte ens är felet så bör jag kanske testa de andra alternativen först innan jag ger mig på grenröret?


          Avgassystemet fixade förra ägarens firma och är 3''s system. Nu är det ett rakt rör också som går ifrån turbon direkt bak via en katalysator då.


          Last edited by Noctamid; 12 July 2010, 22:29.

          Comment


          • #20
            Originally posted by Noctamid
            Mmm så om jag ska slippa lägga ut för mycket pengar på något som kanske inte ens är felet så bör jag kanske testa de andra alternativen först innan jag ger mig på grenröret?


            Avgassystemet fixade förra ägarens firma och är 3''s system. Nu är det ett rakt rör också som går ifrån turbon direkt back via en katalysator då.
            "rakt rör också som går ifrån turbon direkt back via en katalysator då"???
            Har du flexrör mellan downpipe och kat?

            Comment


            • #21
              Yes hissade ju upp den idag och då sa mekanikern att det var ett flexrör som satt där när jag "dumt" nog sa. " och kolla där e en liten spricka.

              Så förklarade han att det skulle vara så för att det var ett flexrör. alltså såg ut som två små hål och ett streck emellan dom. Iallafall när jag kollade närmare såg det ju ut som om det skulle vara så och han mekanikern sa också det ska vara så och kallade det flexrör.

              Comment


              • #22
                jaha nu idag när jag körde hem så började Spridarlampan att lysa ibland och sen slockna...

                Då måste det väl ändå vara luftmassefiltret eller?

                Comment


                • #23
                  Haha.. LuftmasseMÄTAREN var det, jo det låter som det tycker jag.
                  Last edited by per; 15 July 2010, 00:09.
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • #24
                    ja det var mätaren jag menade i och för sig :P men min hjärna kopplade inte alls hehe.

                    Nåja då ska jag börja ringa rundor imorgon. Läsa av felkoder, samt fixa LuftmasseMÄTAREN. Börja med det och sen se .

                    håll tummarna. håller er uppdaterade

                    uppdatering: Förra ägaren har aldrig rengjort LMM så kan nog luta åt det hållet ja
                    Last edited by Noctamid; 14 July 2010, 23:56.

                    Comment


                    • #25
                      Har en beg LMM som du kan få köpa ? till kompis pris som är helt ok
                      Mvh Zetta ITALIEN BERONDE
                      Fiat Coupe 20v turbo +
                      Fiat Coupe 20v turbo löwenhart /////SAKNAD !

                      Comment


                      • #26
                        Zetta: Tack för erbjudandet, ska först se till och fixa allt annat som verkar vara krångel med och sen får jag i så fall återkomma..



                        Ok lite uppdateringar då, var inte på Märstad Bilhus idag där dom tog och gjorde en felsökning med examiner. Följande kom upp:

                        "

                        Overboost Strategy - Probable cause
                        Wiring Continuity
                        Wiring Insulation
                        Connection Faulty
                        Overboost Valve Power Supply Faulty
                        Overboost Valve Faulty
                        Injection Control Unit Faulty
                        Pressure Sensor Above Top Limit
                        Probable causes
                        Pressure Sensor Tube Clogged
                        Pressure Sensor Tube Detached or Broken
                        Injection Control Unit Faulty

                        "

                        Så ja, det blir väl och kolla med Via bil AB och lämna in den och be dom kolla vad fan som är fel egentligen. Blir lite förbannad att det är så många fel.

                        Nåja någon som har några förslag?

                        Comment


                        • #27
                          Det där är väl en lista på de MÖJLIGA fel som orsakar att lampan tänds?
                          Ingen idé att bli arg, jag tycker fortfarande du ska göra det billiga o lätta först innan du lämnar in bilen nånstans. Som sagt är det stor chans att det bara är en skitig LMM.
                          Argenta 120ie -85
                          Alfa 75 3.0V6 -90
                          BMW Z4M Coupe -06
                          BMW 118dM -10
                          Coupe 20VT -98 RIP
                          125 Special -72 RIP

                          Comment


                          • #28
                            Jo jag snackade ju med dom på Märsta Bilhus. Och dom sa att man måste beställa ett nytt LMM och att man inte kunde rengöra det :S


                            Men det e väl bara och göra så som du sa eller är det bättre och införskaffa sig ett nytt LMM?

                            Kanske ska kolla först hur smutsigt det andra är.

                            Vart exakt sitter LMM då? Är det om man följer luftfiltret till typ hälften så sitter det några sladdar i sidan, är det säkringarna? Vet inte riktigt vart det sitter liksom

                            En sån här "Dumboms förklaring" Hade passat mig utmärkt. Någon bild kanske på vart ECU säkringen, och LMM sitter någonstans hade varit supert.
                            Last edited by Noctamid; 16 July 2010, 09:01.

                            Comment


                            • #29
                              Kan vara värt att ta en titt i verkstadshanboken. (http://alex.e4.org/Fiat_Coupe_2.0_20...shopmanual.pdf)

                              På tex sidan 284 och bild 3 ser du lmm.
                              Turbo é livet

                              Torx måste vara djävulens påfund...

                              Comment


                              • #30
                                Du vet vad jag skrev nyss..
                                Originally posted by per
                                Ok, printa ut listan och ge till verkstaden!
                                (de flesta vet inte riktigt vad de sysslar med (men säg det inte till dem..))
                                De vet som vanligt inte vad de snackar om tyvärr. Så då får du göra det själv eller fråga nån av oss i närheten av dig.

                                LMM sitter direkt efter luftfiltret, skitlätt.
                                Argenta 120ie -85
                                Alfa 75 3.0V6 -90
                                BMW Z4M Coupe -06
                                BMW 118dM -10
                                Coupe 20VT -98 RIP
                                125 Special -72 RIP

                                Comment

                                Working...
                                X