Announcement

Collapse
No announcement yet.

Turbo Problem

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Originally posted by Noctamid
    Ok men då ska jag ta loss EFI 30 AMP i 30 min och sen se .

    Ja alltså PBZ blev jag tippsad om av Mekonomen. Dom sa att dom håller på med endast sportbilar, alltså allt ifrån Supras till Impreza etc.

    Och jag ringde dom och dom sa det liksom, är det en turbo så lär dom kunna hitta felet liksom. Så jag får väl helt enkelt lita på dom om man säger så.

    Men hur snabbt ska jag märka att det ändras nått? Ska jag dra på ifrån 3/4 ans växel ifrån 3000 rpm till full gas sakta några gånger och se om det e någon skillnad? eller hur många gånger ska jag testa det?
    Alltså, litar du på en svennebananverkstad eller på folk som haft bilen ett bra tag och troligen vet en aning bättre?

    Sen så har du minne som en guldfisk (ursäkta) så jag postar listan igen här:

    ---------------------

    1. montera nytt luftfilter utan olja, original (papper) funkar finfint och renar bäst. Apexifilter är annars konfilter utan olja.
    2. lossa säkringen för ECU:n (EFI 30) i motorrummet.
    3. demontera luftmassemätaren (2 slangklämmor + multikontakt)
    4. spraya rikligt med elektronikrengöring/startgas på kiselplattan några gånger o låt torka 30min.
    5. montera tillbaka luftmassemätaren (åt rätt håll..)
    6. sätt tillbaka säkringen för EFI.
    7. kör försiktigt de första milen så laddtrycket hinner anpassa sig. (bra grej: ge långsamt full gas på fyran från 2000rpm)

    ------------------

    Do it!
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #47
      Ja minnet e bra med kort :P

      Klart jag får lita på folk som har haft bilen ett bra tag :P

      Skämt åsido, ska köra lite i helgen och se om jag kan göra några sånna sakta uppgasningar ifrån 2000rpm med 4:an. Så får jag hoppas det funkar.

      Annars väntar jag tills jag fått mitt Apexifilter, sen rengör slangarna/rören. Monterar på det nya filtret. Och renar LMM igen då.

      Kanske bättre och göra det först då innan jag tar den till en verkstad överhuvudtaget :/. Kan ju faktiskt vänta 2 veckor om det är så att jag kan spara en massa pengar :P

      Lär ju inte vara så att något går sönder mer inom 2 veckor. Så ok jag ska ge mig till tåls och ge det lite tid så den får "lära in sig".

      Last edited by Noctamid; 17 July 2010, 01:14.

      Comment


      • #48
        Ok vi lyckades posta nästan samtidigt..

        Om du får 1bar ladd som sen sjunker när du varvar mot 6000rpm är helt i sin ordning, då går den som den ska.

        Men som sagt, man ska åtgärda själva felet allra först - byt filtret.

        Dina frågor då:
        1. Nej
        2. Nej
        3. Nej fabriksvärdena för laddtryck, bränslemängd, tändning osv. raderas inte, du raderar minnet för felkoder.
        4. Nej vad jag förstår har du inga funktionsproblem längre?
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #49
          Hmmm,

          Jag tycker bara att den inte laddar som den sak i 1,2,3 an. :S

          Men ska köra lite längre sträckor idag och imorn och återkomma om jag har några nya observationer.

          Tycker bara innan när jag liksom tryckte gasen i botten så laddade den fullt och höll det trycket. det sjönk liksom inte alls.

          Men som du sa, jag får köra så någon mil eller 2 med det det 4:an växel 2000 rpm och se om den blir bättre.

          Får återkomma med mer info efter helgen. MEN det funkar ju bättre än när felet var där iallafall tycker jag så kan ju vara att det bara e en inlärningssak

          Comment


          • #50
            Jag har bytt filter på de flesta bilar jag köpt omgående alltid har vart skitiga och så har det gjort ett stor skilnad.

            #Min coupe var som natt å dag efter bytett :-)

            #Min nuvarande S4a tappade på maxvarv lite nytt filter och problemet löst å de vilda hästarna springer iväg.
            Mvh Zetta ITALIEN BERONDE
            Fiat Coupe 20v turbo +
            Fiat Coupe 20v turbo löwenhart /////SAKNAD !

            Comment


            • #51
              Jag kom på en sak, vet inte om det har betydelse.

              Men kan det vara dumpventilen?

              För när den börjar ladda, så låter det liksom som om det pyser ut luft hela tiden fram tills den nått strax upp till 1 bar och sen släpper det bara.

              Kan det vara så att den liksom släpper ut luft av någon anledning för det är något fel och att det i sin tur gör att trycket inte hålls?

              Och om jag ska köpa en ny dumpventil så ska det väl vara en återcirkulerande ellerhur?

              men måste det vara denna :

              http://www.forgemotorsport.co.uk/con...roduct=FMDV006


              eller finns duger vilken återcirkulerande dumpventil som helst?

              Comment


              • #52
                Det finns original Bosch på Saab billigt, räcker fint om man inte tänker trimma så mkt. Som du beskriver det tror jag inte du har problem med just den dock.
                Det bästa i nuläget är nog att låta nån annan coupe-ägare i närheten kolla o lyssna. Eller ViaBil/PuntoAuto. Det är oerhört svårt att t.ex. förstå vad du menar med att "det bara släpper"..

                Och vad menar du med att trycket inte hålls? Menar du upp i höga varvtal eller vad?
                Last edited by per; 17 July 2010, 17:25.
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment


                • #53
                  ok jag har nog lite svårt att förklara :P, för e ju som du säger det e lite svårt och förstå.

                  Men så här:

                  Jag accerlerar, och det låter som det pyser/läcker ut luft/tryck någonstans. Och det tar längre tid än vad det ska göra för laddtrycket att komma upp till 1.0-1.2 bar, och sedan tappar den bara trycket. Alltså precis som om dumpen eller annan ventil öppnar sig INNAN jag släpper gasen och släpper ut luften.

                  För så som jag har för mig ska det ju vara så att trycket och laddningen ska vara kvar för att ge bilen "draget" och sedan när man släpper gasen så öppnar sig dumpen för att släppa trycket.

                  Så det jag menar "släper" är att "trycket" försvinner och det hela vägen då den ska laddas upp igen låter som det pyser ut någonstans.

                  Comment


                  • #54
                    Det låter mer som att datorn registrerar ett fel och därmed sänker laddtrycket. Kanske ett läckage någonstans som även pyser som du säger. Som sagt, be någon kunnig titta på bilen, som ViaBil eller PuntoAuto.
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • #55
                      japp då e det bestämt :P.

                      Via bil ska jag ringa imorn sen får vi se vidare

                      Comment


                      • #56
                        Hur mkt sänks trycket till och hur fort går det?
                        Argenta 120ie -85
                        Alfa 75 3.0V6 -90
                        BMW Z4M Coupe -06
                        BMW 118dM -10
                        Coupe 20VT -98 RIP
                        125 Special -72 RIP

                        Comment


                        • #57
                          ja den sänks till 0.5 och under. Och det sker omedelbart.

                          Alltså pyser hela vägen upp till 1.0 bar då den laddas.

                          Och sen sänks till 0.5 så fort den kommit till 1.0

                          Comment


                          • #58
                            Så fort jag köper en ny bil brukar jag serva den, det kan vara en ide. Det KAN vara så att t.ex. soppafiltret aldrig är bytt och då kan det bli soppabrist. Det ger hög värme/spik vilket datorn reagerar på.

                            Är man osäker på när grejerna är bytta är det en billig försäkring att helt enkelt göra en liten service; byta olja+filter, stift, luftfilter, soppafilter. Och förstås kamrem om det inte finns registrerat när det är gjort senast.
                            Last edited by per; 17 July 2010, 20:07.
                            Argenta 120ie -85
                            Alfa 75 3.0V6 -90
                            BMW Z4M Coupe -06
                            BMW 118dM -10
                            Coupe 20VT -98 RIP
                            125 Special -72 RIP

                            Comment


                            • #59
                              aaa jag ska ta och göra det i samband när det nya luftfiltret kommer.

                              Ska se till och serva den då också så jag e säker på allting. Men som sagt ska se i veckan vad dom säger på Via bil

                              Comment


                              • #60
                                Noctamid> Om du vill kan jag kan provköra bilen och läsa felkoder åt dig
                                /Peter

                                Comment

                                Working...
                                X