Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rostgaranti - fungerar det hos

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by Gökungen
    Vet inte så mycket om rostskyddsgarantin hos just Fiat men på den tiden jag åkte Mazda så upptäckte jag rostskador samma år som garantin gick ut.


    Hursomhelst frågade jag runt lite och kollade med mekarna på Mazda vad som egentligen stod i garantin.
    Enligt garantin var man tvungen att utföra regelbundna kontroller och vid påtalad antydan till rostskador så skulle de åtgärdas på KUNDENS BEKOSTNAD!!!

    Snacka om att friskriva sig, garantin gäller naturligtvis under förutsättning att kunden betalar rostlagning i god tid innan det går hål, eh. blir lite knepigt att förstå vad garantin egentligen går ut på?!
    Jag kan förstå en del argument men har verkligen svårt att förstå Fiats generalagentens resonemang.
    Att rostskadan är orsakad av skavande gummilist är en ren friskrivning.

    I den garantin som jag har, står det klart vad som skall åtgärdas. Det tyckte aukt. Fiat verkstad också.

    Jag tyckte också att Fiat i Sverige kunde ibland visa lite av sk godwill gentemot sina kunder, men det är en annan historia.

    Comment


    • #17
      Fiats papperprodukt = rostgaranti

      Originally posted by tempra33
      Romwro: hur gammal är bilen/miltal?

      Under rutlister kan man lyfta listen försiktigt och spruta in exv linolja som kryper bra.

      På en ny bil bör man nog ha godk av säljaren innan man genomför ngn kompletterande rostskydd pga vissa produkter inte är kompatibla med fabrikens skydd.

      Annars kan de neka pga att du gjort en egen behandling. Knasigt men sant.
      Hej Tempra!

      Bilen har gått ca. 5000 mil och är dryggt 6.5 år gammal.

      Din idé med linolja är nog bra. Jag har förlitat mig dock att gummilisten sitter tätt. Naturligtvis om man har en rostgaranti så skall man se upp med att införa något som kan äventyra den (rostgarantin).

      Jag tror att Fiat anser att gummilisten får ej vidröras då deras första fråga var om jag har bytt vindrutan.

      Jag har skickat länken till vår diskussion till Olle Olsson Bolagen.

      Jag hoppas att de kan visa lite godvill i det hela och godkänna det som är en klar rostskada orsakad av dålig galvanisering i Fiatfabriken som de representerar.
      Last edited by Romwro; 18 February 2009, 10:01.

      Comment


      • #18
        Re: Fiats papperprodukt = rostgaranti

        Originally posted by Romwro
        Hej Tempra!

        Bilen har gått ca. 5000 mil och är dryggt 6.5 år gammal.

        Din idé med linolja är nog bra. Jag har förlitat mig dock att gummilisten sitter tätt. Naturligtvis om man har en rostgaranti så skall man se upp med att införa något som kan äventyra den (rostgarantin).

        Jag tror att Fiat anser att gummilisten får ej vidröras då deras första fråga var om jag har bytt vindrutan.

        Jag har skickat länken till vår diskussion till Olle Olsson Bolagen.

        Jag hoppas att de kan visa lite godvill i det hela och godkänna det som är en klar rostskada orsakad av dålig galvanisering i Fiatfabriken som de representerar.
        Kan nog med min erfarenhet om OOB säga att de bryr sig inte så mycket om vad några Fiat ägare skriver här.
        Kör tyskt, drömmer om italienskt

        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

        Comment


        • #19
          Re: Re: Fiats papperprodukt = rostgaranti

          Originally posted by 84jr0
          Kan nog med min erfarenhet om OOB säga att de bryr sig inte så mycket om vad några Fiat ägare skriver här.
          Inget unikt för OOB iofs. Sk goodwill betyder inget idag om du inte är en STOR företagskund.

          Nä - vägrar de trots verkstadens OK så dra i väg en anm till ARN.

          Det är inte så svårt, men tar lite tid att skriva inlagorna i 3-4 omgångar. Jag har gjort det mot en byggfirma en gång.

          Comment


          • #20
            Re: Re: Re: Fiats papperprodukt = rostgaranti

            Originally posted by tempra33
            Inget unikt för OOB iofs. Sk goodwill betyder inget idag om du inte är en STOR företagskund.

            Nä - vägrar de trots verkstadens OK så dra i väg en anm till ARN.

            Det är inte så svårt, men tar lite tid att skriva inlagorna i 3-4 omgångar. Jag har gjort det mot en byggfirma en gång.
            Då Fiat ligger taskigt till i Sverige tyckte jag från början att det är lika bra för oss Fiatägare att låta problemet fixas inom den inre kretsen.

            Dock om OOB struntar i oss som köpte bilar av de så får det bli en ARN anmälan.

            I Finland där jag vistas en del av min sommarsemester ser man mycket av Fiatreklam på TV och en del i tidningarna.

            OOB tycker dock att marknadsföring kan ske gm oss samtidigt som de struntar i oss. Nog är de konstiga. Eller det kanske rör sig bara om en person?

            Nu förstår jag varför OOB sturntar i Fiatkunderna, se nedan:

            Olle Olsson Bolagen AB har via sitt dotterbolag Italienska Bil AB meddelat Fiat Group Automobiles S.p.A. att man inte kommer att förnya avtalet gällande distribution och försäljning av Fiat personbilar, Fiat Transportbilar och Alfa Romeo i Sverige. Avtalet löper ut den 16 september i år.
            Last edited by Romwro; 16 March 2009, 14:39.

            Comment


            • #21
              Re: Re: Re: Re: Fiats papperprodukt = rostgaranti

              Originally posted by Romwro
              Då Fiat ligger taskigt till i Sverige tyckte jag från början att det är lika bra för oss Fiatägare att låta problemet fixas inom den inre kretsen.

              Dock om OOB struntar i oss som köpte bilar av de så får det bli en ARN anmälan.
              Började skriva till ARN och till Konsumentverket. Troligen klar under helgen.

              Till ARN om rosten och om att OOB känner sig inte vid de garantier de gav/ger.

              Till Konsumentverket om att OOB använder sig av en vilseledande marknadsföring de då lovar 8 årig rostgaranti och i deras servicehäfte står det därefter enbart om åtaganden.

              Konsumentverket känner nog bättre till än jag innebörden av ovanstående. Enl. mig Garanti är ett mycket starkare är Åtagandet.

              Comment


              • #22
                Väntar med spänning på svaret.
                Kör tyskt, drömmer om italienskt

                Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                Comment


                • #23
                  Re: Re: Re: Re: Fiats papperprodukt = rostgaranti

                  Originally posted by Romwro

                  Nu förstår jag varför OOB sturntar i Fiatkunderna, då Olle Olsson Bolagen AB blir Fiat-fria den 16 september i år.
                  Vem kommer sköta garantier etc?

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by 84jr0
                    Väntar med spänning på svaret.
                    ARN har inte hört av sig ännu men liknande ärenden brukar ta ett par månader. Hoppas att få det klart innan OOB stänger...

                    Vem kommer ha Fiat i Sverige efter OOB?

                    Nu kom posten med ett brev från ARN och OOB som försöker med ett nytt grepp nämligen hävda att rostskyddsgarantin gäller inte då jag är bilens andre ägare.

                    Således skall jag vända mig till den första ägaren och kräva att han skall fullfölja OOBs åtagandena. Rena nonsens och oriktigheter som OOB tar fram. Det är dålig galvanisering mm på FIAT-fabriken som är orsaken till rosten och inte den förra ägaren.
                    Last edited by Romwro; 19 May 2009, 11:08.

                    Comment

                    Working...
                    X