Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bruksbil - Fiat?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Originally posted by Ante
    Du sitter på en snålvarg. Det jag kört hittills hart varit 90% motorväg i 110, 0.85 i snitt enl färddatorn. Stadskörning ger lätt 1L/mil med 1,8:an. Varför är den så kass, variabla ventiltider och annat tjafs borde ju göra sitt till?

    Första brukskörningen med kombifördel idag :-) Hämtade ett STORT paket med diverse väghållningsdelar till den "andra" bilen. Bara att öppna luckan och lasta in. Sweet

    Nu skall jag leta reda på att par stänkskydd...
    Jo då Stilon är soppaslukare tycker jag oxå. Även olja går åt så kolla nivån ofta.
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

    Comment


    • #62
      Kör min Marea kombi 1,8 16 v 98a (113 hk) på ungefär samma förbrukning som Putt anger, då går den på jobbpendling varje dag med motorväg och stad. 0,69 på långfärd har jag mätt upp, det tycker jag är helt ok på en gammal bil. Tycker överlag den känns snål.

      Helt enkelt en perfekt bruksbil med dragkrok och stänkskydd fram dessutom är det ju helt perfekt att bara kunna öppna där bak och "slänga in" saker.
      Har kört ca 1500 mil sedan inköp och är helnöjd, nu börjar det dock morra i ett framhjulslager..


      Eftersom det verkar vara bruks/kombi tema här så slänger jag upp en bild på min också. Precis nyvaxad på bild, den såg inte så fin ut när jag fick hem den, köpte den på en kronofogdeauktion..

      /
      H
      Attached Files

      Comment


      • #63
        Ahh - äntligen en Fiat kombitråd!

        Besiktning bokad på mån 21 dec för vinteråket. För säsongen 09/10 har bruksvärdet fördubblats med dragkrok, ny kyl samt p-bromsvajrar.

        Föraren har fått extrautrustning med en gubbkeps och rattmuff.
        Attached Files

        Comment


        • #64
          Du lär ju ha mysigast motor i hela detta gäng... Alltid nåt!

          Ingen som i hemlighet kör omkring i en 131 2000 Panorama eller Regatta Weekend nu då..?
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #65
            Originally posted by tempra33
            Ahh - äntligen en Fiat kombitråd!

            Besiktning bokad på mån 21 dec för vinteråket. För säsongen 09/10 har bruksvärdet fördubblats med dragkrok, ny kyl samt p-bromsvajrar.

            Föraren har fått extrautrustning med en gubbkeps och rattmuff.
            Ovanligaste Fiat-kombin i denna tråd?

            Är bakluckan delad på Tempran? Det ser ut som det.
            Fiatlös

            ___________________

            Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

            Comment


            • #66
              Yes it is, både Regatta och Tempra hade denna gimmick..
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #67
                Originally posted by per
                Yes it is, både Regatta och Tempra hade denna gimmick..
                Den har fler gimmicks! Digitalinstrumet som får Enterprise att blekna i jmf.

                Men det som toppar allt är det största NASA scopet jag har sett bortsett från Mercuryraketerna. Och det är funktionellt" Håller rent bakrutan gm.
                en luftström under takspoilern. Släng er i väggen alla WRX/Evo hitodit.
                Attached Files

                Comment


                • #68
                  Påminner lite om 124 Abarths luftintag .
                  Attached Files

                  Comment


                  • #69
                    TEMPRA

                    Är luckan av kompositmaterial, som den är på Tipo´n?
                    För det är ju tacksamt i rosthänseende. Har nämligen funderat på kombin, för den rymmer ju hur mycket som helst.

                    Men luckan är ruskigt tung på Tipo´n. När det är under nollan, så orkar inte dämparna, två st, hålla uppe luckan, fast jag bytt dämpare. Och det gjorde jag efter att jag fått luckan, med låskistan, rakt i huvudet, så jag svimmade, och fick skjutsas till sjukhus, där de fick sy ihop hudflikarna.

                    När jag ändå pratar om Tempra/Tipo, är det någon mer, som har skinnklädsel i bilen. Jag har nämligen detta, och därför kallas den TopClassic. Har dessutom AC och eltaklucka + det vanliga lull-lullet. Det är dessutom en 2,0 motor.
                    //R//

                    Comment


                    • #70
                      Du har väl därmed en Tipo 2.0 GranTurismo? Klart ovanlig i Sverige, var väl ingen som visste att den fanns ny.

                      Har aldrig sett nån med skinn, det var ju tufft. Ang. gasdämpare blir de med tiden dåliga, billiga nya finns på Biltema. Ta med din gamla in så hittar du nog en som passar.
                      Edit: oops ja det hade du redan testat ja. Fast de finns i olika styrkor oxå.
                      Last edited by per; 19 December 2009, 12:02.
                      Argenta 120ie -85
                      Alfa 75 3.0V6 -90
                      BMW Z4M Coupe -06
                      BMW 118dM -10
                      Coupe 20VT -98 RIP
                      125 Special -72 RIP

                      Comment


                      • #71
                        Som jag skrev, så har jag bytt dom, men inget bättre resultat.
                        Nu bytte jag till samma som original förstås, så jag får väl hitta några som är kraftigare.
                        Men jag vet inte hur länge den skall vara kvar. Kostade på den en slant nu i höst, med nya bromsrör bak.
                        Och i samband med detta, så tog jag ner tanken, och skrapade ur hjulhusen, och målade, och rostskyddade. För det är ju en riktig rostfälla, bakom tankröret.
                        Sen bytte jag alla remmar. Balansaxelremmen var dyr.....
                        Men så länge den inte är rostig, och inte gått mer än 18.000 mil, så får den väl rulla ett tag till. Men saknar en kombi. Efter att ha haft en Palio kombi nu sist. Och dessförinnan en 2000 Panorama.
                        Tipo´n fick jag ärva efter min far. Därför såldes Palion.

                        Stämmer, att den också kallas Grand Turismo, eller GT. Så den verkar "rar"

                        Men som sagt, är bakluckan i komposit, på Temprakombin?
                        //R//

                        Comment


                        • #72
                          Ang Temprakombi så har jag en kompis som har en Tempra 2,0 kombi ståendes,en vit.Jag skulle få köpa den för 1000:-.Rost i trösklar enl honom.Hör av er om det är ngn som är intresserad.Bilen står i Edsvalla ung 2 mil söder om Karlstad./ mats
                          Mats Nilsson

                          Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

                          Comment


                          • #73
                            Rolando- det är plast.

                            Rosten kommer bakom stötfångarsköldar på sidorna och möjligen trösklarnas ändar. Är ju ingen som bryr sig om rotskydda dessa vagnar.

                            De är lite som Italiens svar på 745. Fast bättre.

                            Comment


                            • #74
                              tempra

                              "Grazie mille"
                              för nu vet jag att luckan inte är `lättrostad´

                              Ja inte rostar de mer än andra, snarare mindre. Min är en 92:a, och hur ser en Volvo 240 ut från -92, eller japanbil...... eller ..... ja vem bil som helst.
                              //R//

                              Comment


                              • #75
                                Ett ställe till som rostar: den tunna balken under kylaren. Men den är skruvad och kostar bara typ 400:-

                                Comment

                                Working...
                                X