Announcement

Collapse
No announcement yet.

Min första bil, blir det en Fiat Barchetta 1998 limited?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Hardtopen är en separat detalj som du får förvara hemma om du vill ha nedcabbat. Dvs den är inte nedfällbar eller dylikt.

    Grundtanken är att du kan använda hardtopen under den lite kallare delen av året, sedan plocka bort den och använder suffletten resten av året. Alltså bättre isolering både mot kyla och buller.

    Nackdelen är att den är hyfsat skrymmande och därmed måste förvaras någonstans under sommaren, tex upphängd i garagetaket eller så. Den är lackad så inget man helst lutar mot väggen.

    Om du bara använder bilen som glassätarbil/vackert-väderbil och främst på sommaren så kanske inte hardtopen är något som lockar. Men kan du förvara den någonstans (även inpackad i filtar och bubbelplast på en vind) så är det ett tillbehör som ökar andrahandsvärdet den dagen du tänker sälja bilen. Eller så försöker du sälja den till någon som letar efter en och får in några tusenlappar.

    Originally posted by najkks View Post
    Tack för svaren.. nej momsen behöver jag ju inte tänka på!

    84jr0: jag håller med dig om att 4an ser lite sliten ut.. jag lutade också åt 1an eller 2an

    Håller även med Dice: hardtop kostar ju en del att fixa efteråt.. förmodligen billigare att leta en "soft-top" istället..
    men hur är det med hard-topen, hur funkar det att fälla den? Är det jag som är helt novis, men visst funkar det väl att cabba ned den?
    Last edited by rask; 3 February 2014, 13:19.
    à la London designmarknad - www.alalondon.se

    Comment


    • #17
      Hej!
      Skulle nog kolla på bil 1 jag med.
      Hade själv en båt som första bil, hade den i 7 år och var såklart kantat med diverse småbekymmer, vilket man inte kommer undan med i någon bil.
      Som sagts innan är barchettans problem nummer ett dålig kamtidsvariator. Bilen låter som en diesel men påverkar inte något annat än ljudet. De tidiga årsmodellerna hade tunn lack i fronten och var känsliga mot stenskott men du tittar ju på 98or och framåt så det ska inte vara några bekymmer. Kolla även gummilisterna om du har möjlighet, speciellt den som tätar mot cabluckan. Den är svår att få tag i och kostade sist jag kollade ca 700-800 euro. En annan grej är att instrumenten gärna inte vill funka så kolla kilometerräknaren och hastighetsmätaren, kan annars bli lite störiga fel. Det är sådär kul att köra utan hastighetsmätare. Annars har jag inget annat att tipsa om, min bil och min mammas bil gick och går hyfsat bra utan några större bekymmer.
      Alfa romeo 159 SW 1.9 8v -07
      Alfa romeo 146Ti -96
      Alfa romeo 147GTA -04
      Peugeot 206Gti -02
      Volvo V90 D3 -17

      Comment


      • #18
        Hej

        Okej, som jag trodde då.. men även om man nu oftast kör nercabbat, så är det som du säger att en hardtop är ett bra komplement!

        Har kollat lite på nya "soft-sufletter" och dessa ligger på ca 3500kr i Sverige (dvs hälften mot en beg. hardtop i "fel färg")

        Har en annan fråga som jag just kom att tänka på.. cental-lås finns ju, men hur är det med fjärrstyrt central-lås?
        Många modeller har ju något som heter "imobilizer", men det kanske är något helt annat?

        Navigationssystem och mp3-gränssnitt hade den visst.. men hur ska man tolka detta?

        Comment


        • #19
          Originally posted by najkks View Post
          Hej

          Okej, som jag trodde då.. men även om man nu oftast kör nercabbat, så är det som du säger att en hardtop är ett bra komplement!

          Har kollat lite på nya "soft-sufletter" och dessa ligger på ca 3500kr i Sverige (dvs hälften mot en beg. hardtop i "fel färg")

          Har en annan fråga som jag just kom att tänka på.. cental-lås finns ju, men hur är det med fjärrstyrt central-lås?
          Många modeller har ju något som heter "imobilizer", men det kanske är något helt annat?

          Navigationssystem och mp3-gränssnitt hade den visst.. men hur ska man tolka detta?
          Hej, det är hyfsat gamla bilar det handlar om så jag skulle generellt kolla ordentligt på bilen innan jag bestämmer mig. Försök att åka runt och titta på lite olika bilar. Jag skulle föreslå att hitta några bilar i närheten av varandra. Servicehistorik är viktigt, en bil som inte har varit väl är omhändertagen är lurig. Immobilizer är startspärr (stöldskydd) och har inget med fjärrstyrt centrallås att göra. Vissa annonser visar alla nycklarna och där finns en dosa med. Dosan är för fjärrstyrt lås.
          à la London designmarknad - www.alalondon.se

          Comment


          • #20
            Originally posted by rask View Post
            Dosan är för fjärrstyrt lås.
            Oftast även larm
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #21
              Okej.. går det att eftermontera fjärrstyrning på låset /alternativt larm?

              Svårigheten med tyskland är att det oftast inte är så lätt att hitta mellan olika bilhandlare,
              fördelen att alla verkar ha kompletta serviceböcker, samt att det är hårdare regler där när det gäller bilens skick osv, ställning på mätare, om den är krockad osv..

              Comment


              • #22
                Original larmet går att eftermontera om du vill det men det är inte säkert att den är godkänd av svenska försäkringsbolag. Kolla upp det. Annars finns det alltid Cargard/Defa larm då får du fjärrstyrt c-lås och larm.
                Kör tyskt, drömmer om italienskt

                Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                Comment


                • #23
                  Damn it kan man säga, modellen med hard-top är nu såld!

                  Tittade på denna också: http://suchen.mobile.de/auto-inserat...Mileage=125000

                  Interiör-mässigt verkar den riktigt fin.. ganska precis 10 000mil, för 25 000kr

                  inte direkt många tillbehör, eller alu-fälgar, men det är ju sådant man kan leta upp själv också!

                  vad tror ni?

                  Comment


                  • #24
                    Inredningen såg fräsch ut tycker jag. Vad är det som sitter på bakre stötfångaren, är det klistermärken eller något annat eftermonterat?
                    Kör tyskt, drömmer om italienskt

                    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by 84jr0 View Post
                      Inredningen såg fräsch ut tycker jag. Vad är det som sitter på bakre stötfångaren, är det klistermärken eller något annat eftermonterat?
                      jag antar att du menar det som sitter längst ut på bakre skärmen på både höger och vänster sida?

                      det direkt till höger om reg-plåten ser mest ut som ett vanligt klistermärke bara (troligen lätt att få bort)

                      Comment


                      • #26
                        Originally posted by najkks View Post
                        jag antar att du menar det som sitter längst ut på bakre skärmen på både höger och vänster sida?
                        Precis det. Ser ut som sidoblinkers som är monterade där.
                        Kör tyskt, drömmer om italienskt

                        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                        Comment


                        • #27
                          Originally posted by 84jr0 View Post
                          Precis det. Ser ut som sidoblinkers som är monterade där.
                          har försökt förstora och kolla.. tror du kan ha rätt!

                          frågan är om det är något bra eller dåligt? de förstör väl inte direkt utseendet på bilen, eller?

                          jag undrar vad det kan kosta att försöka fixa "stört-bågar" som man monterar bakom sätena?

                          Comment


                          • #28
                            Jag tycker inte att det ska sitta extra blinkers på den, i mina ögon förstör det utseendet. Störtbågar finns att köpa på eBay men de är bara till för utseendets skull, hjälper inte om du voltar vilket jag hoppas att du inte gör.
                            Kör tyskt, drömmer om italienskt

                            Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                            Comment


                            • #29
                              Originally posted by 84jr0 View Post
                              Jag tycker inte att det ska sitta extra blinkers på den, i mina ögon förstör det utseendet. Störtbågar finns att köpa på eBay men de är bara till för utseendets skull, hjälper inte om du voltar vilket jag hoppas att du inte gör.
                              nej alltså störtbågarna var ju mer en utseende-grej tänkte jag.. letade på ebay men hittade inget, vad sökte du på för "sökord" ?

                              förresten det sitter väl vanliga blinkers i baklysena? varför sätta in extra blinkers egentligen!?

                              Comment


                              • #30
                                Originally posted by najkks View Post
                                nej alltså störtbågarna var ju mer en utseende-grej tänkte jag.. letade på ebay men hittade inget, vad sökte du på för "sökord" ?

                                förresten det sitter väl vanliga blinkers i baklysena? varför sätta in extra blinkers egentligen!?
                                http://www.discountcabrio.com/roll-b...ml?language=en

                                Bilen i fråga kan vara avsedd för annan marknad och saknar orangea blinkers... dvs importerad till Tyskland av någon. Hör med säljaren annars.

                                EDIT: Den verkar vara servad på denna verkstad: http://www.atu.de/
                                Last edited by 84jr0; 3 February 2014, 18:48.
                                Kör tyskt, drömmer om italienskt

                                Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                                Comment

                                Working...
                                X