Announcement

Collapse
No announcement yet.

vad har hänt med era bilar och vad planeras med era bilar?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Mojo jag har pmat dig angående din kontakt.

    MvH /Peter

    Comment


    • #17
      Följa tråden med en story !

      Riktigt kul läsning men inte lång nog mojo... ;-)

      Jag inhandlade min Coupe för 2 år sedan efter att ha tillbringat en vecka i italienska alperna åt brädåkning. Benen blir som sig bör väldigt möra , så en vilodag lades in och jag och farsan tog en tur ner till Trento för at kolla lite efter en Lancia Delta Integrale. Efter lite letande hittade vi ett ställe där försäljaren visade mig ägarens röda delta.... NICE ! Men den var för dyr, provsatt en Alfa 156 V6 med skinn... Ååh, ville ha . Men den var ännu dyrare. Frågade säljaren om han visste var man kunde hitta lite sportigare bilar " auto sportiva" och han hänvisade oss till ett annat ställe,men.... "jag har min bil ståendes på utsidan, den är till salu, en fiat coupe20vt ! Vi tog en titt och lovade att höra av oss. Hem och kolla upp alla fakta och jag var helt såld. Då var hans pris på bilen mkt bra och allt var ordnat på våren med pengar, flygbiljett och så... Men nej, då hade hans kollega sålt bilen sa han (Hmm..) så det sket sig.


      Hem och leta. Just då var det en kille här i stan som skulle sälja sin. Den hade jag provkört tidigare och jag hörde av mig och la ett bud på den då jag hade begränsat med pengar .... han sa JA och det blev affär !


      Åkte omkring med den ngn vecka sedan satte jag på ett K/N filter och karaktären ändrades till att varva upp till 7oooV istället för att börja strejka vid 55ooV. Hösten gick och tog en sväng på En dag på racerbanan på Kinnekulle och märkte att den hade väldigt bra egenskaper original men långt ifrån att jag skulle vara nöjd.Sedan har bygget gått "utför" !!!


      Jag skaffade en pysventil och upplevde en enorm skillnad men fick fuelcut på de högre varven redan på 1,0bar . Fick tag på en 4,0 bars sopparegulator från en audi. Provade den och jävlar.. nu började det att hända grejer.


      Innan dess så skulle det monteras en större intercooler så i samma veva byggdes en ny front av en kompis nystartade firma. Jag drog ett gäng skisser och hans slutgjorde den, Han svetsade även ihop den nya intercoolern från ett scania cellpaket. 680*270*60mm plus gavlar..nice !


      Ställde laddet på 1,35bar och tog mig en tur till strippen för 402m i västerås. Det var en kall och rå dag i början på okt. så med hala framhjul kvalade jag in på 14,18s och en slutfart på 168km/h.


      Kom hem och bilen gick en månad senare inte att starta. Den gick för fett på lågvarv och allt hade blivit igensotat typ lambdan.


      Under vintern monterade jag ett komplett K/W-kit med justerbara coilovers . Köpte det istället för att ha semester men det var det värt.

      Våren kom och jag undrarde om jag skulle få igång bilen igen.Inhandlade en beg. Bränsletrycksregulator med tryckmätare och höjde soppatrycket.till 3,2bars grundtryck. efter att kört tomt på bensin ett tag brändes allt rent och den startade igen ! JIPPIII... Sen kördes den här sommaren med bilen i det skicket .


      Tog en sväng ner till Mantorp och Bilsport action day. Körde 402m på 13,85..kändes helt ok.


      Kom hem och tog bilen till bromsbänken och fick papper på 284hk och 370Nm. ;-)


      Avslutade sommaren med en resa till Gelleråsen för att rasta av den ett par varv. Faan vad skoj det är. Men på 7:e varvet började bromsvätskan att koka så jag fick panikbromsa med pedalen 1cm från golvet i 190km/h efter målrakan för att på tvären kana in i första böjen... upps... slutåkt den dagen. Hem och ställa av bilen.



      Nu till det roliga !!! Har i min garderob En större intercooler, ett KKK27 aggregat, nya bromsok i helalu med titankolvar från en racebil, nersvarvade till 350mm bromskivor i kolfiber + belägg i kolfiber från en porsche GT1 Le Mans bil , Väntar på att få hem mina fälgar. dubbla uppsättningar med Magnesiumfälgar 19" , 9"breda med centrumbult från en STCC-bil, med både slicks och intermediatedäck som håller till gatan.
      Allt är tänkt att sitta på bilen till sommaren då det är banracing som gäller i år !
      Mycket glömt och inte nämt men inlägget blev så jäkla långt att Mojos ser ut som ett citat ;-)
      Last edited by Togge; 6 February 2004, 11:20.
      ¤TOGGEX¤

      Comment


      • #18
        Antar att du tänker byta bromsvätskan oxå? :-)
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #19
          hehe.. U bet !!!!!! ;-)
          ¤TOGGEX¤

          Comment


          • #20
            Inga dåliga grejjer du fått ta på Togge! låter dyrt...
            Fiat uno 355hk på 1.3 liter
            X1/9
            www.kallebacksmotor.se

            Comment


            • #21
              Det låter nästan som om han har smygit omkring inne i depån på diverse tillställningar och "hittat" lite saker!!!
              /Tony
              SDE Racing
              Coupe 20VT-97 under konstruktion
              Marea Weekend HLX-97 påställd
              Punto 75 SX-98 påställd
              Tipo 1,4ei-94 såld

              Comment


              • #22
                Nu har jag köpt en ny bil att ha som bruksbil... så nu ska motorn ut ur unon och preppas ordentligt..Den får ett nytt sprut blandannat.
                Fiat uno 355hk på 1.3 liter
                X1/9
                www.kallebacksmotor.se

                Comment


                • #23
                  9000... Ok, sålänge de har italien-anknytning så... ;-)
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • #24
                    japp, och det dumma är att jag slängt de mesta från lancia theman , annars hade jag haft mycket delar såsom inredning och annat...
                    Fiat uno 355hk på 1.3 liter
                    X1/9
                    www.kallebacksmotor.se

                    Comment

                    Working...
                    X