Announcement

Collapse
No announcement yet.

Varför Fiat?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Varför Fiat?

    Av alla märken som finns varför valde NI just Fiat?

    Min anledning är bra bil med mycket utrusning för rimlig peng + att man inte blir som alla andra o kör likadan bil, man blir något annorlunda!
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

  • #2
    jag kör fiat på grund av att farsan har haft 6 fiatmodeller... brorsan har haft 2 fiatar och jag är inne på min 4:e fiat..

    Har ägt en Ford i mitt liv..

    "aldrig mer en Ford på min gård!"

    Comment


    • #3
      Min anledning är enkel. Fick min Tipo av morsan. Den har många fel och brister, men den rullar ta mig fan ännu. Efter att jag bytt bromsar fram så skall den nog kunna gå igenom besiktningen utan några anmärkningar, men det där vet man ju först efteråt.
      .:: mattias
      .:: http://www.hellstedt.com/fiat

      Comment


      • #4
        Jag skulle köpa bil. En önskan om en inte allt för gammal bil som inte gått jättelångt tillsammans med en tajt budget (75 kkr) gjorde att det blev en Brava -99:a. Tittade även på Skoda Felicia *urk!* och Seat Cordoba/Ibiza för ungefär samma pengar. I det sällskapet var valet av Fiat lätt. Mycket bil för pengarna och ett fördelaktigt utseende fällde avgörandet.

        Jag har haft bilen i 1½ år nu utan några som helst problem. =) Endast bytt vänster halvljuslampa och batteriet!
        ///// Brava 1.6 SX 1999
        http://rogrrr.konvaljen.nu

        Comment


        • #5
          För att det inte är en dator (asien), en iskall ingenjör (tyskland), en galen rödvinsbonde (frankrike), macho-exibitionist (usa), tvångsanställd bolsjevik (ryssland), eller en rädd svenne (sverige) som byggt bilen, utan en bilgalen italienare.
          Och Ferrarin var för dyr och Alfan för opålitlig.

          :-)
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #6
            per

            de låter bra de där

            Sen tycker jag att Fiat är inte som den va förr... de nya modeller tycker jag inte ser så snygga ut förutom Stilo... Den nya SUV-en trodde jag skulle bli något snyggare än va den e

            Däremot tycker jag Alfan GT Coupé e javlit snygg!

            Skulle ja välja bland alla Fiats nu skulle ja helst velat Tipon 2.0 16v, därefter Coupen, sen Stilon 2.4 20v, Bravo HGT-n mm.
            Last edited by 84jr0; 19 January 2004, 15:06.
            Kör tyskt, drömmer om italienskt

            Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

            Comment


            • #7
              Jag tog körkort innan studenten -94. Då hade jag inget behov av egen bil, utan kunde låna
              en av pappa när det behövdes. I februari -98 skulle jag byta arbetsplats och även
              arbetstider. Det medförde att jag inte längre kunde åka tåg/buss till jobbet. Pappa hade en
              VW Passat 1.6GL som jag då tog. Den funkade väl ok men vintern -99 började den rasa ihop.
              Vid julmiddagen hos mormor säger min morbror att han har en billig bra bil pågång. Han
              var då på ItalAuto å hjälpte till lite.
              Det var en Fiat Tipo 1.6 DGT Röd. 4:e Januari 2000 blev den min.
              Det var lite småfixx men den funkade fint och jag tyckte den var väldigt pigg, iaf jämfört
              med Passaten. Det var en mycket bättre väghållning. Trevlig instrumentering.
              Sen dess har bilen blivit servad å reparerad. Funkat riktigt bra.
              Under vintern 2002 lossade bakre ljuddämparen. Det blev startskottet på "operation trim".
              Nu blev det inte riktigt som jag tänkte utan jag köpte en värre bil istället.
              Så nu har jag 2 Tipo. Det är svårt att skiljas från den röda.
              "Jag ska bara fixxa .... innan jag säljer den" är lätt att ta till när sambon frågar varför
              den inte är såld än... Visserligen är det mesta fixxat nu, men inte riktigt redo
              för försäljning än.
              //Rickard
              http://tipo.sketfull.com

              Comment


              • #8
                Själv har jag valt att äga Fiat för att jag tycker dom är så charmiga och roliga att köra, sen så vänder sig folk mer åt en fräsch äldre Fiat än tex en BMW i samma skick... =)

                Comment


                • #9
                  JO, trevligt tema det här Jag köpte min bil för att jag sedan jag läst om Punton tyckte det verkade en trevlig bil, men GT:n blev bara omnämnd att den går som en "knallhatt" eller dylikt, så man var ju tvungen att pröva, efter att ha haft en Uno som var himla skoj tidigare.
                  Jag tycker i varje fall att man ska ha en kul bil man trivs att köra, och det är väl mest det som gjorde att jag köpte en fiat!
                  Fiat Punto GT - Turbo for fun

                  Comment


                  • #10
                    jag köpte fiat för att farsan hade haft en 124 sport cupe´-70
                    som gick 46000mil innan han ställde undan den för att den
                    var för lite för familjen... och nu han har haft 3st oplar med en
                    massa problem. kan tilläga att han har köpt fiat igen =) .
                    Och sen är ju fiat rätt biliga också. bra vägegenskaper =)
                    Har ägt Croma 2.0 -87 tempra 2.0 -91 croma 2.0 -95.
                    Fiat Croma 16v -95 (såld)
                    Lancia Delta HF Integrale 8v -88 (såld)
                    Ford Mustang cab -71

                    Comment


                    • #11
                      en kombiantion av pris,prestanda,trimvänlig och ball!
                      Fiat uno 355hk på 1.3 liter
                      X1/9
                      www.kallebacksmotor.se

                      Comment


                      • #12
                        Köpte min sambos pappas gamla opel för att se om jag tyckte det var värt pengarna att ha bil i stockholm, ansåg att T-banan funkade alldeles utmärkt. Gav 5000 för den, drack ungefär 1l olja på 10mil (och det var inte ens någon turbo i den;-) ) och var himla bekvämt och trevligt med bil. Så när den inte gick igenom besiktningen året efter skulle hans kompis sälja sin puntoGT. Var runt och provkörde en massa bilar i samma prisklass; Opel, Mistubishi, Toyota..... Trevliga "normala" bilar. Åkte ut för att provköra punton, tyckte genast att den var mycket snyggare än alla andra jag sett, gul med tonade rutor och strålkastare.... Tar det lugnt innan jag kan svänga ut på "stora" vägen och gör sedan som med alla andra bilar, i med ettan, gasar lite, i med tvåan, full gas..... Kommer upp till 2000 varv halvvägs ute i korsningen och har aldrig kört en turbobil tidigare..... höll på att tappa ratten och fortsätta rakt ut i diket när turbon sparkar till. Snacka om galloperande hjärta! Undrade vad som hände, försöker igen, full gas på trean..... Pappa som åkte med tar tag med båda händerna i sättet och dörren och jag släpper gasen reflexmässigt.... Blev helt såld. Berg-och-dal bana varje dag! :-D Synd bara att man vänjer sig.
                        Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                        Comment


                        • #13
                          Fan va skön kommentar Novisen, kunde inte sagt det bättre själv , var oxå oerfaren och hade aldrig ägt en turbobil innan GT:n, och man blev ju "skraj" när den laddade. Men ack så härligt!
                          Fiat Punto GT - Turbo for fun

                          Comment


                          • #14
                            för min del...

                            lär det nog ha börjat redan i magen eftersom jag redan då åkte Fiat (131 kombi) och farsan ärvde väl det från sin far antar jag, han åkte Fiat tidigt 60 tal redan (1400) sen så har det väl rullat på med ett stort antal Fiatar genom åren...1400,1500,850,124,125, ett antal 128 ,ett antal 131 ( sedan,kombi o en supermirafiori, vidare till Regatta,Croma Turbo, några Uno. Detta är några Fiatar som passerat hemma i våran familj.... kan ha glömt nån:-

                            Nu finns det Uno T 90, Uno D 91 ,Croma T 91, 131 81, 128 71 plus en ritmo81 som skall till skroten... + en Bravo (98)morsans, så man kan ju liksom säga att man för traditionen vidare...Det är ju grymt roliga bilar som man får för väldigt lite pengar när de blir begagnade men det är inte många som förstår det tyvärr, så man får ju ta att man blir idiot förklarad ibland, men vem vill vara normal ??

                            /HH

                            Comment


                            • #15
                              min morfar å pappa har sålt fiat sedan jag föddes, innan det hade dom verkstad. där dom servade bland annat fiat..

                              sedan varför jag kör det.
                              känns rätt, mycket bil för pengarna, rimmligt pris på försäkrning.
                              köra en bil som inte alla andra har.


                              alla har en peugot 306 gti

                              men ingen annan i Borås har en bravo hgt..

                              Har ägt en Uno 75sx, Uno Turbo, 128 ej rally. synd.. Nu bravo hgt
                              Last edited by santazia; 8 February 2004, 21:37.
                              Fiat Bravo såld

                              Fiat uno turbo. uppäten av naturen avslutade sitt liv på skroten..

                              Fiat uno 75 sx -1988,o avstäld. **endast 3200 mil

                              Fiat Punto HGT

                              Comment

                              Working...
                              X