Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sub-bas till punton?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Sub-bas till punton?

    Funderade på att handla en sub-bas. Tänkte ha den i Punton, några bra förslag (skall helst kunna ha den i en stor bil också, om det nu har någon betydelse)? Funderade på en Pioneer TS-W X205A men har ingen aning, vill mest ha fylligare ljud och förhoppningsvis kunna ta bort de 6*9 högtalarna jag har i hatthyllan men då kanske allt ljud försvinner med bara original 3.5" element i fronten? Vill inte ha en jobbig mullrig bas, utan en djup snärtig, fast det kanske bara är en inställningsfråga? Har annars fått för mig att jag vill ha Infinity, enbart för märkets skull, men märke skall ju inte ha betydelse så det känns fånigt.
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

  • #2
    Hej

    Tänk inte så mycket på vad du vill ha för märke på basen, utan ta reda på alla fakta om bashögtalaren. Är den för open air installation eller sluten låda? en billig högtalare kan spela skjortan av ett Rockford element om det är fel installerat.Man måste ta reda på membranets Qts-värde och därefter bygga rätt storlek på lådan.Om du vill ha en formidabel bas med otroligt snabb bas vid behov, tycker jag att du ska välja 7 orningens låda med dubbla basar monterade i push and pull.Gå till en bilradio butik och fråga om två halvbra element och ritningar med uträknad volym till just dom.Kan dom inte hjälpa dig med rätt lådvolym så handla inte där..Dom kommer ändå bara att bullshitta dig.Det finns butiker som kan hjälpa dig.
    Tack för ordet.
    Mvh Alex.

    Comment


    • #3
      funderade också på det förut, men hoppade det, är inne på att köpa 3,5 -or nu, vilka har du novisen? Använder du MDS, eller Jamex, Pioneer, någon ide vilka som ger bäst när man kör vanlig output 4x45 på bilstereon.
      Apropå bas - Det finns ju många billigare basar i färdiga lådor det bara är att ställa in i skuffen.... men är det vad du vill ha?
      Annars kan du ju montera dina 6x9 i baksätet, på sidorna (där det är tygklätt), tror det ska gå, läste om någon som gjorde det, men han fick fixa lite...
      Fiat Punto GT - Turbo for fun

      Comment


      • #4
        Är nog mest inne på en färdigbyggd och gärna aktiv låda. Några tips på bra subbar med 7 ordningens låda och push-pull monterade basar? Storlek på basen då? 8, 10 eller 12"? Vad är det för fakta jag bör titta efter/passa mig för? Verkningsgrad är något jag förstår i alla fall, men annars?
        Försöker undvika permanent skada i bilen, så jag vill inte skära någonstans.
        Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

        Comment


        • #5
          e aktiv låda =inget slutsteg, dvs. slutsteg inbyggt i lådan? I sådana fall är det i varje fall enklast, emn effektivast vet jag ej.
          Fiat Punto GT - Turbo for fun

          Comment


          • #6
            Vilka 3,5 " har du Novisen, ska handla, men vill veta vad som är lämpligt till en vanlig bilstereo, 4x45 watt.... Går det bra med såna på 130 watt eller dyl, orkar stereon, så ljudet blir schysst?
            Fiat Punto GT - Turbo for fun

            Comment


            • #7
              Jag har ingen aning om högtalare eller ljud... Fast jag tror inte att du behöver bry dig om hur många watt de klarar (mer än att hålla sig över vad stereon klarar så man inte bränner upp dem). Och att verkningsgraden är bra, annars behöver du mer effekt i stereon för att orka driva dem (verknignsgrad är hur mycket ljud man får ut av 1W in i högtalaren, enkelt sagt). 3dB är dubbelt så mycket, så högtalare med 90dB verkningsgrad behöver dubbelt så mycket effekt från stereon jämfört med ett par med 93dB verkningsgrad för att spela lika högt. Men det är allt jag vet :-) Har inte tid att läsa om högtalare och åka runt och lyssna, så jag hoppades att någon skulle kunna ge mig tips om vad man kan titta efter här (samt en bra butik med lördagsöppet i stockholm)
              Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

              Comment


              • #8
                Kan rekomendera denna!

                Vet att det går att bygga bättre ljud med dubbla rockford och sjudubbla steg etc.. MEN om du vill ha en snygg, liten och smidig låda som verkligen låter bra så köp denna!

                Sony XS-AW200X

                350w, trådfjärr etc.
                Ohyggligt smidigt format, men låter väldigt bra.
                Testvinnare i flera tester.
                (finns bla på www.netonnet.se)

                Ett av de bästa köpen jag har gjort till bilen, men som sagt...
                Det är klart att man kan bygga bättre och kraftigare ljud själv, men då försvinner ju hela bagageutrymmet etc och man får ju lägga ner betydligt fler timmar.

                Mvh Örjan.

                Comment


                • #9
                  effekt; verkningsgrad

                  ok, är med på noterna . Men detta borde också visa sig i en högtalare som tål högre effekt, eftersom den behöver matas med mer effekt för att spela lika högt.
                  svårt att få begrepp om sånt här ;-)
                  Fiat Punto GT - Turbo for fun

                  Comment


                  • #10
                    Pioneer TS-W105A = mitt förslag.(kolla www.netonnet.se , de är billigast.) Ångrar faktiskt att jag inte köpte denna, istället för 2 fullrangetuber hos MDS, för denna verkar ge bättre bas, liksom att man inte behöver slutsteg... Denna kan läggas framför sätet, eller så kan den sättas fram under instrumentbrädan under fläkten, fick jag tips om förut.
                    Kostar 1290:- Du får berätta vad de blev för något sen
                    /Fredde
                    Fiat Punto GT - Turbo for fun

                    Comment


                    • #11
                      jag är lite sugen på någon av dessa, har dock inte provlyssnat eller forskat speciellt mycket än;

                      http://www.netonnet.se/index.asp?iid=82043 (Blaupunkt THB 200A)

                      http://mds.se/?artnr=DAX8 (MDS Dynamic DAX-8)

                      funderar dock på vad man ska ha för slags huvudenhet.. finns ju miljarder med kombinationer idag, oftast har dem 1000 funktioner men dålig display, om man inte går upp rejält i pris :/

                      jag återkommer

                      Comment


                      • #12
                        hej hopp.
                        var iväg och handlade på BRL, då MDS hade stängt.
                        det blev en pioneer 5100 huvudenhet.
                        mycket snygg och bra, enligt mig.
                        jag måste bara få bort discot från displayen, det finns något "simple" läge, som bara visar nåt litet streck, men var 30e sekund eller så så inverteras displayen och blir superljus.
                        det går säkert att stränga av, annars får jag ha någon slags liten lucka man kan fälla ner över den när man kör. )

                        sen blev det något billigt skräp som sub och steg.
                        de hade nämligen rea på ett GAS-kit med en 10" (eller om det var 8) baslåda och något litet gas-steg för runt 1400 spänn.
                        den aktiva pioneer-suben jag var sugen på kostade med andra ord dubbelt så mycket, så det kändes inte helt värt.

                        har inte obegränsat med pengar och vill gärna pyssla om själva bilen också.

                        det tog ett BRA tag att få elen dragen.
                        jag tror vi letade i säkert en timma efter något lämpligt hål, men icke.
                        till slut så hittade vi iaf ett litet hål vid vänster stötdämparfäste (övre, vad det nu heter).
                        där pillrade jag in strömkabeln och fick då ut den vid gångjärnet till dörren ungefär, sedan drog jag in den genom samma damask som övrig dörr-el och sedan under de lösa mattorna fram och bak, in under baksätet (sitsen) och sedan in i skuffen.
                        det blev helt okej, låter rätt schysst.
                        finlyssna går ändå inte att göra i en bil.

                        hoppas man för omväxlings skull kan få vara till hjälp åt någon nu.

                        Comment


                        • #13
                          Jag hade en liten MDS bas i skuffen. Den vägde rätt mycket men gav en djup bas. Sedan tog jag bort den och investerade i ett par dyra infinity högtalare till hatthyllan. Ljudet är betydligt bättre nu och basen är riktigt grym, Dessutom sparade jag en massa vikt
                          Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

                          Comment


                          • #14
                            Fick grymt ljud i min Punto 55 (se proj.tråd: http://sfk.ibk.se/forum/showthread.php?threadid=7553) av att byta ut till diskanter i brädan, 6.5" mellanregister i dörrarna, bra 4.5" bak och en GAS 10"-låda i bagaget. Extra ljudisolering oxå förstås, gjorde nog mest av allt.
                            Argenta 120ie -85
                            Alfa 75 3.0V6 -90
                            BMW Z4M Coupe -06
                            BMW 118dM -10
                            Coupe 20VT -98 RIP
                            125 Special -72 RIP

                            Comment

                            Working...
                            X