Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiat vs.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #91
    Originally posted by FloRic
    Mätarn står på runt 16120 nu. Jag är inte säker på när kamremen böts senast men förmodligen var det vid 8000 mila-servicen så isåfall är det precis över 8000 mil sedan.

    Gött o få det gjort, kan inte vara kul o åka runt i en bil som kan lägga av närsomhelst. Har du märkt nån skillnad i bränsleförbrukningen efter chippet? Alla pratar ju hej-vilt om att bilen drar mindre efter att ha blivit chippad (generellt), kan nån bekräfta eller dementera detta?

    Edit: Vid normal körning

    Comment


    • #92
      Originally posted by Ary
      Gött o få det gjort, kan inte vara kul o åka runt i en bil som kan lägga av närsomhelst. Har du märkt nån skillnad i bränsleförbrukningen efter chippet? Alla pratar ju hej-vilt om att bilen drar mindre efter att ha blivit chippad (generellt), kan nån bekräfta eller dementera detta?

      Edit: Vid normal körning
      Haha, inte har den blivit lägre i alla fall. ;D
      Fast det beror väll på att det inte är ofta jag faktiskt tar det lungt heller.. Jag kan dock tänka mig att den blir lite snålare om man kör försiktigt, det finns mer kraft på lägre varv så man behöver inte växla ner för att få samma "kick" som orginal ger över 2700rpm typ.
      Tidigare bilar:
      Volvo 480ES 2006-2007
      BMW 320i E30 2007-2008
      Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
      Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
      + nån volvo 740 samt volvo 240

      Comment


      • #93
        Originally posted by FloRic
        Haha, inte har den blivit lägre i alla fall. ;D
        Fast det beror väll på att det inte är ofta jag faktiskt tar det lungt heller.. Jag kan dock tänka mig att den blir lite snålare om man kör försiktigt, det finns mer kraft på lägre varv så man behöver inte växla ner för att få samma "kick" som orginal ger över 2700rpm typ.
        Jo precis, men frågan är snarare hur mkt än om


        Nån som kört mot en Golf R32 eller Skyline r33 GTS-T?

        Comment


        • #94
          Körde ifrån en R32 på Kinnekulle förra sommaren men det var nog mer skit bakom ratten där (eller dåliga däck lät det som..).
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #95
            mini deja vú

            stod längst fram vid rödljuset innan påfarten till götaleden (efter götatunneln precis (backen nedåt)) vid lunchtid idag. Spanade åter igen in en bmw m5 e39 vid filen bredvid som plötsligt fick för sig att svänga över till den tomma filen bredvid mej istället. Nu blir de race igen sa ja till polarn som satt med ..kollade snabbt mot bmwn å ser att den rattas av en "direktörsliknande gubbe" å när ja vänder tillbaka har de precis slagit om å gubben drar på som f*n, hamnar nästan en billängd efter direkt men drar på så gott de går. Missade som sagt starten men väl i fart kändes de hyffsat jämt faktiskt. Vi drog på upp till 120-130 nåt, sen ville inte gubben gasa mer. Kort men kul race och en trevlig start på dagen!
            Fiat Coupe 20V Turbo - 1998 - min ägo sedan juli 2005
            Chevrolet Colorado 3.5 4WD pickup truck - 2005 - vinterbilen!

            Comment


            • #96
              race

              Åker rätt lungt och blir sakta omkörd av en saab 9-3 sportcombi 2.0T (stort T = 210hk).
              Gasar lite lätt så att jag kör om honom sakta och märker då hur han genast börjar hänga efter och dra på.

              Längre fram är det ett rödlyse, vi saktar in med bilarna sida vid sida.
              Vid ungefär 30-40km/h blir det grönt och båda drar på. (2an är i)
              vid slutet på 2an (100km/h) ligger jag ca en halv billängd före. När jag lägger i 3an börjar jag dra ifrån som fan.. (kan förklaras av att hans 2a slutar vid 110km/h och att hans 3a säkerligen går till 160) vid 160 börjar vägen svänga och jag saktar in, då var han säkert 50m bakom.
              Vid nästa korsning är det dags för mig att svänga av, han blinkar lite med helljusen och våra vägar skilda går! :-)

              Är rätt förvånad själv då min bil är relativt orginal, iaf att jag tog det med rullande start. Från stillastående hade jag haft mycket mer fördel.

              Tidigare samma dag åkte jag brevid någon mercedes clk med v8 och kompressor. Han drog aldrig på när jag ville dra på men när han väl drog på så syntes det att jag aldrig skulle ha en suck mot honom :-)
              Last edited by Fuel; 5 April 2007, 08:22.
              3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

              Comment


              • #97
                Stekt...

                Var ute och testade min nya laddtrycksmätare som jag satt i Punto GT:n.

                Kommer upp till ett rödljus och i filen bredvid står en Volvo 855:a med 3-4 unga killar i. Givetvis börjar de skrika "gasa!", och då är det bara att göra så, eller hur? ;D

                Får en dålig start, för lågt varv, och Volvon drar ifrån. Men jag kommer snabbt ikapp, och ligger jämnsides när jag ska slänga i 3:an, men lyckas istället få i 5:an, och Volvon är kör ifrån.

                Vid nästa rödljus börjar killarna kolla nyfiket på min bil, de har insett att det inte är någon 60-hästars Punto. När det blir grönt får jag en dålig start, igen! Är dock snabbt ikapp och drar ur 3:an innan jag släpper av. Då är jag cirka en billängd före Volvon.

                Vid det 3:e rödljuset får jag en bra start, och kommer tillslut 2 billängder före innan jag släpper av.

                Ännu ett rödljus, denna gång kör jag ner sidorutan. Föraren av Volvon frågar vad f-n jag har gjort med motorn.

                Svarar att det en 1,4 liters turbosnurra på ca. 150 hk (höjt ladd och annat avgassystem).

                Frågar honom vad det är för motor i Volvon, han svarar aningen skamsen att det är T-5:an. (230 hk?) Hans kompisar glor som f-n på min bil.

                Undrar om han aktar sig för Puntos vid rödljusen i framtiden? ;D
                Fiatlös

                ___________________

                Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

                Comment


                • #98
                  Re: Stekt...

                  Originally posted by Putt
                  ....
                  Haha, fan vad kul att höra :-)
                  3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

                  Comment


                  • #99
                    Re: Re: Stekt...

                    Originally posted by Fuel
                    Haha, fan vad kul att höra :-)
                    Ja, nog var det lite pinsamt för föraren att hans uppstylade volvo med enormt utblås blev frånkörd av en Punto.
                    Fiatlös

                    ___________________

                    Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

                    Comment


                    • Haha, skönt att höra det där
                      Dock var det lite värre för mig när jag hade lite bråttom och drog om en 630 (antar det var den svagare motorn med 260 hk), och sedan skulle vi upp på motorbägen båda två. Föraren, en äldre dam, kunde inte finna sig i att jag hade en liten snabb bil, hon körde i omkörningsfilen, jag svängde ut, drog på, drog ifrån, men hon hängde på. Sedan när vi klört om ngra bilar svängde jag in i andra filen, varpå hon var på väg om, gasade på för att hinna ut framför henne igen, gjorde så och då var vi uppe i 150 kanske. Sedan skulle jag svänga av och släppte förbi henne, och det luktade lite bränt om BMW:n trots allt, så hon fick nog jobba lite där Men ack vad hon inte gillade mig...
                      Fiat Punto GT - Turbo for fun

                      Comment


                      • Menar du nya 6serien???? finns väl ingen 630 i nya serien, o en 645 a: skulle du inte ha nån chans på , speciellt inte i farter runt 150....Så vida du inte har minst 280hk i din pärla.

                        men det kan vara damen som inte lärt sig att högra pedalen kan nå botten på sin bil ;-)

                        Men att hon blev rätt sur kan jag tänka mig haha.

                        Comment


                        • Fanns väl både 630 och 635 av gamla serien?
                          Argenta 120ie -85
                          Alfa 75 3.0V6 -90
                          BMW Z4M Coupe -06
                          BMW 118dM -10
                          Coupe 20VT -98 RIP
                          125 Special -72 RIP

                          Comment


                          • Originally posted by Fadi
                            Menar du nya 6serien???? finns väl ingen 630 i nya serien, o en 645 a: skulle du inte ha nån chans på , speciellt inte i farter runt 150....Så vida du inte har minst 280hk i din pärla.

                            men det kan vara damen som inte lärt sig att högra pedalen kan nå botten på sin bil ;-)

                            Men att hon blev rätt sur kan jag tänka mig haha.
                            bmw 630 finns i nya 6 serien. 260 hk har dom.
                            3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

                            Comment


                            • hehe, nä påstår aldrig att jag var snabbare än henne, kanske inte var 6-serien för övrigt, kan ha varit en 5 serie, men sak var det samma, visst hon har säkert högre toppfart osv.
                              Men innåt staden där det är mycket trafik och så är reaktionstiden hos en stor tung stark lite längre än hos en liten ettrig turbomaskin.
                              För övrigt gav bara 260 hk motorn (BMW) 300NM, vilket ska jämföras med GT:ns original på 200, coupen 30VT 320NM i betydligt lättare fordon.
                              Det är väl därför vi har våra Turbo-Fiats
                              Så kicken när man stampar plattan i mattan även i farter över 130 gör sig bra att känna även i lilla Punton.
                              Fiat Punto GT - Turbo for fun

                              Comment


                              • Lite race

                                Åkte till ett ställe där jag trodde det skulle vara lite race ikväll.
                                När jag kom dit stog 3 bilar uppraddade på bredden, 2 honda crx och en ford escort.
                                Åkte fram och ställde mig i närheten, en av snubbarna kom fram till mig och frågade mig om jag visste vart racet skulle vara osv. Slutade iaf med att han fråga om jag ville köra mot honom, han hade aldrig sett en fiat coupe förut.
                                Han frågade mig om hur många pållar jag har under huven och jag drog till med "orginal, kanske 180" :-)
                                Vi ställde upp oss, en kille kom och viftade lite och sen for det iväg.
                                1an: spann som satan, men trots det spann jag ifrån honom.
                                2an: vid den här tidpunkten var jag långt före.

                                Riktigt trevlig snubbe, när vi kom till slutet av sträckan vevade vi ner rutorna, och han frågade om bilen var bakhjulsdriven. Hans polare (den andra crxen) ringde honom och ville tydligen köra mot mig också, så jag körde tillbaka. Precis innan vi skulle starta kom dock ett par poliser, så jag gled därifrån.

                                Bmw:

                                På vägen hem kom en svart bmw och ställde sig jämnsides mot mig.
                                Vet inte vad det var för bmw då märkena var borttagna, 2 stycken dubbla utblås hade den iaf, och såg ut att vara en 5 serie.
                                Började i rullande start från 2an.
                                2an: väldigt lika, jag drog kanske ifrån lite lite.
                                3an: någonstans efter halva 3an så drog jag ifrån mer och mer. Mot slutet var jag väl 3-4 billängder ifrån.
                                Killen som såg ut att vara rätt snobbig, blev rätt sur och ville köra mer, vi kom fram till ett rödlyse och denna gång vart det från stillastående.
                                1an drog han ifrån, 2an var jag ikapp, 3an var jag före.
                                Killen kom jämnsides igen och vi vevade ner rutorna, han klagade på att han växlade kasst till 2an, och att det var därför jag vann tydligen. Han verkade vara rätt förbannad, skrek typ till "kom igen en gång till då" och drog på som fan innan jag ens hört honom säga meningen. Jag körde inte efter..

                                :-)
                                3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

                                Comment

                                Working...
                                X