Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bilförsäkring

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #76
    Originally posted by Henrik
    Försäkringar är alltid snurrigt, brukar ringa runt lite varje år och kolla, "sparade" 1400 kr i år på att byta bolag på 166 an. I år blev det trygg- hansa igen, Kollade åter Fiat/alfa/IF försäkringen och trots alfa klubb rabatt så var väl deras erbjudande så där..

    Ringde även upp (igen) det bolag jag haft och frågade varför det är så mycket dyrare än det andra bolaget och varför det skiljer så från förra året. Svaret: "jo det är så" hmm vad klok man blev av det svaret

    /
    H
    Sist jag ringde och ifrågasatte höjningen så sa de rakt ut att man ska byta bolag om man inte är nöjd med priserna. Jag ser ingen anledning att vara trogen kund hos ett försäkringsbolag för man kan ha högsta bonusklass hos ett bolag och fortfarande få lägre premie på ett annat bolag med lägsta bonusklassen.
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

    Comment


    • #77
      Originally posted by rask
      Jupp! Men jag har lite rabatter då jag har många försäkringar där plus att jag har fått behålla bonusnivån trots att de gjort om systemt pga att jag har haft försäkringen där kontinuerligt.

      Och inte har jag lindat någon QP runt ett träd som Aloha. Och så fiskör jag.
      Meeeehhhh! Då hade jag inte ens helförsäkring... tyvärr... Det enda som skulle kunna påverka är mitt indragna körkort 2007, men det sa de att det inte gjorde, utan att de räknade på mitt riktiga körkortsår.

      Nåväl, det är väl bara att gratulera att de verkar gilla dig på Vesta! För min del blir det nog fiat försäkring som sagt. Men så länge det är sånt här pissväder som det är här så tänker jag inte bekymra mig.
      http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
      http://www.garaget.org/?car=38250

      Comment


      • #78
        Wohoho!!!

        Efter att ha fått Vestas försäkringspremie på nästan 12000 kr för nästa år (upp från 9100kr) ringde jag Fiatförsäkring.

        5821kr!

        För HELFÖRSÄKRING och 2000kr i vagnskadesjälvrisk.

        Något fatalt fel måste begåtts men jag bara tackade och tog emot... Flyttade över min hemförsäkring och sänkte den premien med 400 kr också.
        Last edited by rask; 13 October 2010, 13:53.
        à la London designmarknad - www.alalondon.se

        Comment


        • #79
          Glömde skriva att...

          Bytte från Fiatförsäkring till Gjenside i våras, från 6500kr till 5700kr.
          Halvförsäkring såklart.

          Blev väl lite bonus för att jag har Punton där med.
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #80
            Re: Glömde skriva att...

            Originally posted by per
            Bytte från Fiatförsäkring till Gjenside i våras, från 6500kr till 5700kr.
            Halvförsäkring såklart.

            Blev väl lite bonus för att jag har Punton där med.
            Gjensidige är riktigt billiga. Lite dyrare än te.x Atava men istället har de en fungerande support.
            Fiatlös

            ___________________

            Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

            Comment


            • #81
              Riktigt bra med en försäkringstråd måste jag säga! F-bolagen är de största maffiafamiljerna i vårat land, de styr ta mig fan allt.

              Till och med så att de ringer upp en när man fått barn och säger att ungen kan DÖ och att det finns försäkring för detta...suck...

              Fick hem en spontan "höjning" av min premie på hojen från drygt 2500:- till 12500:-/helår!!??!!! 10000:- mer alltså! Sa upp skiten på en gång, men de sa att jag ändå behövde betala resterande!!??!!

              3 telefonsamtal och lite upprörda känslor resulterade i att de makulerade avin

              Comment


              • #82
                Re: Glömde skriva att...

                Originally posted by per
                Bytte från Fiatförsäkring till Gjenside i våras, från 6500kr till 5700kr.
                Halvförsäkring såklart.

                Blev väl lite bonus för att jag har Punton där med.
                Ringde Gjenside, fick 13290 på helförsäkring... Atava kunde inte hitta en kod för den.

                Då är halva priset på Fiatförsäkring HELT ok!

                Väntar bara på att jag får hem ett brev som säger att de räknat fel...
                Last edited by rask; 14 October 2010, 10:18.
                à la London designmarknad - www.alalondon.se

                Comment


                • #83
                  Originally posted by toto
                  Riktigt bra med en försäkringstråd måste jag säga! F-bolagen är de största maffiafamiljerna i vårat land, de styr ta mig fan allt.

                  Till och med så att de ringer upp en när man fått barn och säger att ungen kan DÖ och att det finns försäkring för detta...suck...

                  Fick hem en spontan "höjning" av min premie på hojen från drygt 2500:- till 12500:-/helår!!??!!! 10000:- mer alltså! Sa upp skiten på en gång, men de sa att jag ändå behövde betala resterande!!??!!

                  3 telefonsamtal och lite upprörda känslor resulterade i att de makulerade avin
                  va?! det här med barnförsäkringen är ju helt SJUKT, det borde man ju kunna anmäla!

                  hmm, den här höjningen, tror du att dom gjorde det och hoppades att du int skulle märka något, eller blev du informerad...

                  sorgligt, man vill inte tro att det är så gamigt, men det verkar inte bättre många gånger...
                  Last edited by erkan; 1 November 2010, 08:46.

                  Comment


                  • #84
                    Originally posted by toto
                    Riktigt bra med en försäkringstråd måste jag säga! F-bolagen är de största maffiafamiljerna i vårat land, de styr ta mig fan allt.

                    Till och med så att de ringer upp en när man fått barn och säger att ungen kan DÖ och att det finns försäkring för detta...suck...
                    Vadå, får man en ny ungjävel eller...

                    Passerade E4 Vårby backe efter lunch: en M3 och en M5 hade krokat ihop efter litet spontan streetraccing. De såg litet kortare ut fram resp baktill .

                    Runtom står ett gäng som sett Scarface måånga ggr. Konstigt att bilpremierna ökar?

                    Comment


                    • #85
                      Originally posted by tempra33
                      Vadå, får man en ny ungjävel eller...

                      Passerade E4 Vårby backe efter lunch: en M3 och en M5 hade krokat ihop efter litet spontan streetraccing. De såg litet kortare ut fram resp baktill .

                      Runtom står ett gäng som sett Scarface måånga ggr. Konstigt att bilpremierna ökar?
                      hahaha, ja, man får gå och välja en ny på

                      nä, det är klart att anpassar premeierna efter person och fordon...

                      Comment


                      • #86
                        Originally posted by erkan
                        va?! det här med barnförsäkringen är ju helt SJUKT, det borde man ju kunna anmäla!

                        hmm, den här höjningen, tror du att dom gjorde det och hoppades att du int skulle märka något, eller blev du informerad...

                        sorgligt, man vill inte tro att det är så gamigt, men det verkar inte bättre många gånger...
                        Ja, det är fan det värsta jag varit med om när det gäller f-bolag, helt jävla sjukt!

                        Ja du, den där höjningen.....de är inget annat än ockrande gamar...

                        Comment


                        • #87
                          Moderna försäkringar, föredetta Vesta, säger så här i år när man försöker räkna på en försäkring till coupén:

                          "Din bil finns med på vår spärrlista över bilar som vi endast erbjuder trafikförsäkring för. Om du endast vill ha en trafikförsäkring ber vi dig därför att kontakta oss per telefon:"
                          http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
                          http://www.garaget.org/?car=38250

                          Comment


                          • #88
                            Såg att många var emot halvförsäkring. Jag kör halv av den anledning att ja gärna vill ha ersättning för skadegörelse om det skulle hända. Helförsäkring blir för blodigt när man är 22 år

                            Comment


                            • #89
                              Originally posted by Ankan
                              Såg att många var emot halvförsäkring. Jag kör halv av den anledning att ja gärna vill ha ersättning för skadegörelse om det skulle hända. Helförsäkring blir för blodigt när man är 22 år
                              Är du säker på att halv täcker skadegörelse?! Kolla upp det noga om du inte gjort det. Jag har bilen försäkrad hos T-H och där måste man ha hel för att få det skyddet.
                              Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
                              Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

                              Comment


                              • #90
                                Originally posted by Ante
                                Är du säker på att halv täcker skadegörelse?! Kolla upp det noga om du inte gjort det. Jag har bilen försäkrad hos T-H och där måste man ha hel för att få det skyddet.
                                Okej lite fel utryckt av mig men
                                jag fattar inte riktigt hur dom kan se skillnad på skadegörelse och skador ifrån inbrott. Om någon pangar en glasruta bryter upp dörren samt skadar lacken får jag då bara erstättning för glasrutan och dörren eller? Om någon försöker stjäla bilen borde ju alla skador som uppstår täckas eller? Hur ska försäkringsbolaget bevisa att nån inte försökte stjäla bilen? Sen är det klart att de finns uppenbara fall av skadegörelse men troligast är ju att man råkar ut för inbrott + skador

                                Från länsförsäkringars hemsida

                                Halvförsäkring

                                Med en halvförsäkring får du det skydd som finns i trafikförsäkringen plus skydd för brand-, glas-, och stöldskador, räddning, rättsskydd och maskinskada. Det betyder att du kan få ersättning om någon till exempel krossar en glasruta på din bil, om någon gör ett inbrott i bilen och den blir skadad eller om den blir stulen. Du kan också få ersättning för bärgning om bilen råkar ut för driftstopp eller för advokatkostnader om en tvist uppstår i samband med till exempel en försäljning.

                                Från den 1 januari ingår också ett allriskskydd för bilar som är högst åtta år. Detta innebär att du kan få ersättning för vissa skador som haft ett snabbt förlopp och inte gått att förutse som till exempel
                                om inredningen skadas i samband med att varor fraktas
                                om du råkar tanka fel bränsle – exempelvis bensin i stället för diesel
                                om bilnyckeln skadas.
                                Last edited by Ankan; 11 April 2011, 19:09.

                                Comment

                                Working...
                                X