Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bilförsäkring

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #91
    Skadergörelse är väl typ om någon springer över bilen, repar lacken med en nyckel eller hoppar på taket. Med tanke på hur f-bolagen bedömmer saker skulle jag inte förvåna mig om dom försöker slingra sig ur ett inbrottsförsök och kalla det skadegörelse om man har halv. Bara min erfarenhet..... Läs villkoren NOGA är mitt tips. Är det minsta tveksamhet rörande något som är viktigt för dig, kolla med bolaget och få det skriftligt.
    Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
    Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

    Comment


    • #92
      Originally posted by Ankan
      Okej lite fel utryckt av mig men
      jag fattar inte riktigt hur dom kan se skillnad på skadegörelse och skador ifrån inbrott. Om någon pangar en glasruta bryter upp dörren samt skadar lacken får jag då bara erstättning för glasrutan och dörren eller? Om någon försöker stjäla bilen borde ju alla skador som uppstår täckas eller? Hur ska försäkringsbolaget bevisa att nån inte försökte stjäla bilen? Sen är det klart att de finns uppenbara fall av skadegörelse men troligast är ju att man råkar ut för inbrott + skador

      Från länsförsäkringars hemsida

      Halvförsäkring

      Med en halvförsäkring får du det skydd som finns i trafikförsäkringen plus skydd för brand-, glas-, och stöldskador, räddning, rättsskydd och maskinskada. Det betyder att du kan få ersättning om någon till exempel krossar en glasruta på din bil, om någon gör ett inbrott i bilen och den blir skadad eller om den blir stulen. Du kan också få ersättning för bärgning om bilen råkar ut för driftstopp eller för advokatkostnader om en tvist uppstår i samband med till exempel en försäljning.

      Från den 1 januari ingår också ett allriskskydd för bilar som är högst åtta år. Detta innebär att du kan få ersättning för vissa skador som haft ett snabbt förlopp och inte gått att förutse som till exempel
      om inredningen skadas i samband med att varor fraktas
      om du råkar tanka fel bränsle – exempelvis bensin i stället för diesel
      om bilnyckeln skadas.

      Jag hoppas att du inte uppmuntrar till försäkringsbedrägeri?
      Men jag läste säkert fel..

      För övrigt så blir det nog svårt att hävda inbrott när någon har nycklat bilen eller kanske lekt rockstjärna på huven på fyllan..
      Eller vilken typ av skadegörelse hade du tänkt att din halvförsäkring ska täcka?

      Slår någon sönder en sidoruta så lär du inte få ut så mycket på försäkringen heller eftersom du har en relativt hög självrisk vid inbrott.

      Edit: För att summera, halvförsäkring = bortkastade pengar!
      Last edited by Aloha; 11 April 2011, 20:01.
      http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
      http://www.garaget.org/?car=38250

      Comment


      • #93
        Tänk om man hade lagt alla sina fordonsförsäkringspremier i en burk istället för att betala ett till ett bolag. Då hade jag nog kunnat köpa en 911:a eller liknande nu...
        Summa sumarum: KÖR OFÖRSÄKRAT!

        Comment


        • #94
          Originally posted by toto
          Tänk om man hade lagt alla sina fordonsförsäkringspremier i en burk istället för att betala ett till ett bolag. Då hade jag nog kunnat köpa en 911:a eller liknande nu...
          Summa sumarum: KÖR OFÖRSÄKRAT!
          Hehe, så tänkte jag också när jag köpte min förra bil som inte längre är i så körbart skick...
          http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
          http://www.garaget.org/?car=38250

          Comment


          • #95

            Edit: För att summera, halvförsäkring = bortkastade pengar! [/B]
            Va? Är du seriös eller? Halv är ju den mest prisvärda försäkringen. Tänker du inte göra något självförvållat (skadegörelse undantaget) så har du ju noll nytta av hel. Allt annat som du blir utsatt för skyddar ju halv mot. Stöld tex, känns rätt bra att ha det om bilen försvinner. Brand är ju smutt också, kan ju lätt resultera till att bilens värde nollas annars. Glas är ju trevligt det med, vissa bilar har sjukt dyra rutor.
            Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
            Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

            Comment


            • #96
              Aloha: Skulle aldrig falla mig in hehe

              Helförsäkring för mig kostar runt 1500 spänn/mån hos billigaste försäkringsbolag men det ni säger om halv är ju värt att överväga. Kanske man borde satsa på trafik istället och lägga undan resterande pengar ifall att olyckan skulle vara framme
              Last edited by Ankan; 11 April 2011, 20:35.

              Comment


              • #97
                Originally posted by Ante
                Va? Är du seriös eller? Halv är ju den mest prisvärda försäkringen. Tänker du inte göra något självförvållat (skadegörelse undantaget) så har du ju noll nytta av hel. Allt annat som du blir utsatt för skyddar ju halv mot. Stöld tex, känns rätt bra att ha det om bilen försvinner. Brand är ju smutt också, kan ju lätt resultera till att bilens värde nollas annars. Glas är ju trevligt det med, vissa bilar har sjukt dyra rutor.
                Nä, jag håller inte med. För det första är det väldigt osannolikt att coupén blir stulen. Det är varken lönsamt eller särskilt lätt, i varje fall om du har en modell med immobilizer. Det är alltså ingen bil som man snor på fyllan eller stjäl för att sälja.

                Brand/rökskada är det enda jag kan hålla med om, och det tror jag vi sagt tidigare i tråden. Men det finns andra sätt att minimera risken. Exempelvis genom att inte stå i flerbilsgarage. Själv så står jag i ett eget låst garage och parkerar jag ute står jag alltid lååångt bort från alla andra biler. Jag bedömmer det som väldigt osannolikt att man ska råka ut för brand om man tänker på var man ställer bilen.

                När det gäller glasruta till coupén så hoppa halvförsäkringen ett år så har du råd att byta rutan minst 5 ggr. Jag har bytt utan försäkring och det gick på 1500:- för en ny ruta på carglass alternativt 500:- för att laga stenskott.

                Tänk också på att en halvförsäkring inte gäller vid smitningsolyckor vilket inte heller är självförvållat.
                Last edited by Aloha; 12 April 2011, 07:33.
                http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
                http://www.garaget.org/?car=38250

                Comment


                • #98
                  Originally posted by Aloha
                  Moderna försäkringar, föredetta Vesta, säger så här i år när man försöker räkna på en försäkring till coupén:

                  "Din bil finns med på vår spärrlista över bilar som vi endast erbjuder trafikförsäkring för. Om du endast vill ha en trafikförsäkring ber vi dig därför att kontakta oss per telefon:"
                  Har att göra med Moderna Trygghetsförsäkring att göra nu (fd Vesta) i ett försäkringsfall (vinterbilen). Har råkat ut för en smitningsskada, har vittne men de beter sig riktigt grisigt. Prova Fiatförsäkring istället, fick ju ett kanonpris på min försäkring sist.

                  Hittills har de bjudit 3140kr för en bil som jag lagt 14000kr på.

                  "Skadenummer: 452852
                  Efter översyn från teknikerna har vi kommit fram till att vi kan ersätta dig med 1000 kronor. Utöver
                  självrisken på 2140 kronor.
                  Du har nu tre alternativ.
                  1. du godkänner denna summa och återkommer till oss.
                  2. du låter oberoende besiktningsman sätta ett värde på bilen. Svensk Handelskammare.
                  3. du avvaktar Trafikförsäkringsföreningens besked. OBS. troligt är att
                  Trafikförsäkringsföreningen kommer att hänvisa dig till Svensk Handelskammare också.
                  Vänliga hälsningar
                  Moderna Trygghetsförsäkringar
                  Josefina Gård
                  Telefon 077-575 01 00"

                  Någon som är duktig på det här och vet vad jag kan göra för att faktiskt få ut något för bilen. Ovan täcker inte ens de böter jag råkat ut för när jag glömt att flytta bilen som står på min gamla adress. Någon som känner någon skadereglerare på Svensk Handelskammare och kan hjälpa till med att göra en vettig värdering av bilen? Det är en Saab 900 från -89 med endast 14800mil på mätaren.
                  Last edited by rask; 12 April 2011, 08:18.
                  à la London designmarknad - www.alalondon.se

                  Comment


                  • #99
                    Originally posted by Aloha
                    Nä, jag håller inte med. För det första är det väldigt osannolikt att coupén blir stulen. Det är varken lönsamt eller särskilt lätt, i varje fall om du har en modell med immobilizer. Det är alltså ingen bil som man snor på fyllan eller stjäl för att sälja.

                    Brand/rökskada är det enda jag kan hålla med om, och det tror jag vi sagt tidigare i tråden. Men det finns andra sätt att minimera risken. Exempelvis genom att inte stå i flerbilsgarage. Själv så står jag i ett eget låst garage och parkerar jag ute står jag alltid lååångt bort från alla andra biler. Jag bedömmer det som väldigt osannolikt att man ska råka ut för brand om man tänker på var man ställer bilen.

                    När det gäller glasruta till coupén så hoppa halvförsäkringen ett år så har du råd att byta rutan minst 5 ggr. Jag har bytt utan försäkring och det gick på 1500:- för en ny ruta på carglass alternativt 500:- för att laga stenskott.

                    Tänk också på att en halvförsäkring inte gäller vid smitningsolyckor vilket inte heller är självförvållat.
                    Sorry, nu hade jag för bråttom.. Har bytt ruta både med och utan försäkring. Med försäkring gick det på 1500:- utan gick det på ca 4300:-. Så du har fortfarande råd med ett byte / år om du hoppar halvförsäkringen.
                    http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
                    http://www.garaget.org/?car=38250

                    Comment


                    • Fiatförsäkring var den som var billigast för mig när jag kollade runt lite i höstas när den köptes.

                      Nu bor jag ju på vischan (relativt sett) så priset på ca 7500kr/år för en helförsäkring säger väl inte så mycket för storstadsborna.

                      De andra bolagen låg rätt långt över, något av dem var nästan det dubbla.
                      Fiat Coupé 20V Turbo -99

                      Comment


                      • Jag kommer också att köra på fiatförsäkring i år. Alla andra bolag har höjt sina premier, men hos fiatförsäkring får jag ligga kvar på samma nivå som förra året. Ca 11 500:- / år för helförsäkring utan rabatter.
                        http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
                        http://www.garaget.org/?car=38250

                        Comment


                        • Täcker inte halvförsäkringen även skador vid ett inbrottsförsök (typ skadad dörr, plastpaneler, rattlås, tändningslås m.m.)?
                          Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                          Min projekttråd - 19T
                          Min Youtube kanal
                          >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                          Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                          Comment


                          • Originally posted by Aloha
                            Nä, jag håller inte med. För det första är det väldigt osannolikt att coupén blir stulen. Det är varken lönsamt eller särskilt lätt, i varje fall om du har en modell med immobilizer. Det är alltså ingen bil som man snor på fyllan eller stjäl för att sälja.

                            Brand/rökskada är det enda jag kan hålla med om, och det tror jag vi sagt tidigare i tråden. Men det finns andra sätt att minimera risken. Exempelvis genom att inte stå i flerbilsgarage. Själv så står jag i ett eget låst garage och parkerar jag ute står jag alltid lååångt bort från alla andra biler. Jag bedömmer det som väldigt osannolikt att man ska råka ut för brand om man tänker på var man ställer bilen.

                            När det gäller glasruta till coupén så hoppa halvförsäkringen ett år så har du råd att byta rutan minst 5 ggr. Jag har bytt utan försäkring och det gick på 1500:- för en ny ruta på carglass alternativt 500:- för att laga stenskott.

                            Tänk också på att en halvförsäkring inte gäller vid smitningsolyckor vilket inte heller är självförvållat.
                            Beror ju på hur man ser det, risk vs kostnad. Jag har ingen möjlighet att alltid ha uppsikt när jag parkerar min bil tex. Jag anser att det är bäst att vara skyddad för vad andra kan utsätta min bil för, dvs det som täcks av halv (skadegörelse undantaget). Är det något som är en "blåsning", och som man kan påverka själv, så är det som täcks av helförs. Tex se till att inte krasha bilen, var inte vållande vid kollisioner med andra osv. Om man känner att man inte litar på sig själv där, eller inte vill chansa (tex viltolycka), så är ju helförs värt att överväga. Har man lån på bilen tror jag hel är ett måste också?

                            Kontentan är ju att alla prioriterar olika, men jag tycker inte halvförs är en blåsning, utan snarare hel i så fall. När/om premien för hel börjar närma sig 20-30% av bilens värde kan man ju fundera på vad som är värt att "skydda" också. Tex en Coupe för runt 50k så känns det rätt obefogat att betala 10-15k år för hel som var det senaste som var aktuellt i mitt fall.

                            Sen tror jag Trafikförsäkringsföreningen täcker smitningsolyckor, men det brukar ju vara svårt att få ersättning som beskrivits ovan. Det skall finnas vittnen osv.

                            Hur som helat, viktigast av allt är att NOGA läsa villkoren så man ved vad man betalar för, och överväga risk/kostnad. Gissar att det är många som inte vet att försäkringen inte gäller om bilen är obes, dvs kör försiktigt till besiktningen nu på våren.....
                            Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
                            Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

                            Comment


                            • Originally posted by Ante
                              Gissar att det är många som inte vet att försäkringen inte gäller om bilen är obes, dvs kör försiktigt till besiktningen nu på våren.....
                              Detta var nytt för mig. Hade för mig att försäkringen alltid gäller även om bilen är obesiktad och oskattad.

                              EDIT: Skummade igenom mina villkor på Trygg Hansa och det framgår inte att fordonet måste vara besiktad eller skattad.
                              Last edited by 84jr0; 12 April 2011, 21:22.
                              Kör tyskt, drömmer om italienskt

                              Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                              Comment


                              • Trafikförsäkringen gäller alltid även om du har körförbud.

                                Hel/halvförsäkring kan bolagen säkert göra som de vill med så där får man nog lusläsa sina villkor.
                                Fiat Coupé 20V Turbo -99

                                Comment

                                Working...
                                X