Jag har ägt och kört många bilar i olika storlek och motorstyrka och har kommit till förljande slutsats.
En liten bil (punto/polo storlek) med liten motor kan vara mycket roligare än en stor stark bil.
Enligt mig finns det inte mycket roligare än att ligga med en småbil på en kurvig långsam väg och pressa. Väghållningen brukar inte vara den bästa och man har aldrig något bra vrid på drivhjulen ut ur kurvorna. Detta innebär att man får anpassa sin körstil och verkligen jobba med bilen, växlingarna är livsviktiga och det överstyr rejält.
Förutsättningen är en rolig tätstegad, lågväxlad låda som är lättarbetad och en någorlunda högvarvig motor.
En tur med en Ibiza 1,2 64hk i stan eller på kurvig väg utan trafik är mycket roligare än 190 Coupehästar som är svåra att hitta utrymme för att utnyttja effektivt. Dessutom kan man pressa småbilen bra mycket innan man blir olaglig.
Jag fick nog inte riktigt ner mina tankar i text på ett bra vis men någon kanske förstår vad jag menar.
En liten bil (punto/polo storlek) med liten motor kan vara mycket roligare än en stor stark bil.
Enligt mig finns det inte mycket roligare än att ligga med en småbil på en kurvig långsam väg och pressa. Väghållningen brukar inte vara den bästa och man har aldrig något bra vrid på drivhjulen ut ur kurvorna. Detta innebär att man får anpassa sin körstil och verkligen jobba med bilen, växlingarna är livsviktiga och det överstyr rejält.
Förutsättningen är en rolig tätstegad, lågväxlad låda som är lättarbetad och en någorlunda högvarvig motor.
En tur med en Ibiza 1,2 64hk i stan eller på kurvig väg utan trafik är mycket roligare än 190 Coupehästar som är svåra att hitta utrymme för att utnyttja effektivt. Dessutom kan man pressa småbilen bra mycket innan man blir olaglig.
Jag fick nog inte riktigt ner mina tankar i text på ett bra vis men någon kanske förstår vad jag menar.
Comment