Announcement

Collapse
No announcement yet.

K: Avgas bakre

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • K: Avgas bakre

    Nu håller bakre delen av avgaset på min gula 20V på att ge upp igen efter två svetsomgångar. Ngn som har ett sånt bättre begagnat liggande passande till 20V? Förmodligen går det bra med 20VT oxå även om ePer har annat artikelnr. PMa eller ring/sms till 070-34 73 013
    il giallino
    Coupé 20V 1998 saknad efter trogen tjänst

    bella rossa
    Coupé 20VT LE nr1516 1999

    white pearl
    Mini Cooper D 2007

  • #2
    Ingen som har ngt bra tips hur jag får tag på bakre avgas billigare än FIAT-orginal för ca 4000SEK?
    il giallino
    Coupé 20V 1998 saknad efter trogen tjänst

    bella rossa
    Coupé 20VT LE nr1516 1999

    white pearl
    Mini Cooper D 2007

    Comment


    • #3
      Antagligen Mekonomen..?
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #4
        Bakdelen är så dyr att det nästan lönar sig att bygga eget eller låta någon bygga rostfritt.

        Om jag minns rätt så går den loss på ca 2500kr.
        Kör tyskt, drömmer om italienskt

        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

        Comment


        • #5
          Ad center ( fd. Mekonomen ) i U-a säljer Remus, ring å kolla..

          p.s Dom e gjorda i rostfritt..

          // Janne
          Nu med skrapade fälgar... :-(

          Comment


          • #6
            Uj, uj. Nu har jag kollat runt ordentligt i hela Fyrstad. Eftermarknadsavgas bakre finns inte till 20V. Alternativet att bygga ett av lösa delar. Intressant geometrisk uppgift... Och orginal FIAT kostar 4 400 SEK plus moms för 20VT och hör nu - 6 300SEK plus moms för 20V!!!!!! Jag blir så matt.

            Fartblind som jag blev så bygger A-alt i Gbg ett för 5 300:- i rostfritt monterat och klart. Så blir det. Han rekommenderade inte fullflödes för sugmotorn, den kan tappa vrid vid lägre varv trodde han. Ngn som har synpunkter på det? Jag kan gärna tänka mig goare ljud. 20V med sugmotor har ett väldigt gott ljud som gärna kunde förstärkas lite mot orginal.
            il giallino
            Coupé 20V 1998 saknad efter trogen tjänst

            bella rossa
            Coupé 20VT LE nr1516 1999

            white pearl
            Mini Cooper D 2007

            Comment


            • #7
              Originally posted by Mikael W
              Uj, uj. Nu har jag kollat runt ordentligt i hela Fyrstad. Eftermarknadsavgas bakre finns inte till 20V. Alternativet att bygga ett av lösa delar. Intressant geometrisk uppgift... Och orginal FIAT kostar 4 400 SEK plus moms för 20VT och hör nu - 6 300SEK plus moms för 20V!!!!!! Jag blir så matt.

              Fartblind som jag blev så bygger A-alt i Gbg ett för 5 300:- i rostfritt monterat och klart. Så blir det. Han rekommenderade inte fullflödes för sugmotorn, den kan tappa vrid vid lägre varv trodde han. Ngn som har synpunkter på det? Jag kan gärna tänka mig goare ljud. 20V med sugmotor har ett väldigt gott ljud som gärna kunde förstärkas lite mot orginal.
              5300kr + frakt (ca 6000kr totalt) för Blueflame, så byter du ut din på 20vt och använder den friska biten på din 20v
              Kör tyskt, drömmer om italienskt

              Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

              Comment


              • #8
                Originally posted by 84jr0
                5300kr + frakt (ca 6000kr totalt) för Blueflame, så byter du ut din på 20vt och använder den friska biten på din 20v
                Problemet är att 20VT inte ser likadant ut, ansluts med fläns bl a (säger dom på FIAT) och har lite grövre rör längre bak. Och då var det frågan om vridförlust i låga varv.

                Annars intressant idé, kanske går ändå?
                il giallino
                Coupé 20V 1998 saknad efter trogen tjänst

                bella rossa
                Coupé 20VT LE nr1516 1999

                white pearl
                Mini Cooper D 2007

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Mikael W
                  Problemet är att 20VT inte ser likadant ut, ansluts med fläns bl a (säger dom på FIAT) och har lite grövre rör längre bak. Och då var det frågan om vridförlust i låga varv.

                  Annars intressant idé, kanske går ändå?
                  Flänsen kan man alltid kapa av och skarva ihop rören som det är nu på blueflame.

                  Att grövre rör (från 20vt) efter katten skulle ge effektförlust har jag väldigt svårt att tro. Så mycket grövre är de inte.
                  Kör tyskt, drömmer om italienskt

                  Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                  Comment


                  • #10
                    Tony har ju ett 20VT-system på sin Marea 20V så det funkar fint. Högre effekt fick han med.
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • #11
                      Som sagt jag använde mitt bakre system från coupen 20VT på min Marea 20V.
                      Jag fick svetsa ett nytt bakre fäste för slutdämparen skiljer sig lite på coupen och marean, men mellan 20VT och 20V tror jag att endast dimensionen på rören är lite grövre, men fästena är desamma.
                      Anslutningen mot katen vet jag inte hur den är orginal, kommer inte ihåg då jag bytte ut orginalkaten mot en 300 cells metallisk sportkat för några år sedan.
                      SDE Racing
                      Coupe 20VT-97 under konstruktion
                      Marea Weekend HLX-97 påställd
                      Punto 75 SX-98 påställd
                      Tipo 1,4ei-94 såld

                      Comment


                      • #12
                        Nu är inte bakre avgaset på 20VTn jättebra (rostanmärkning på besiktningen) så idén med bytet är kanske inte så bra på sikt. Men om man nu sätter lite grövre dimensiner på 20V så kanske man ökar effekten lite på höga varv - men hur blev det med vridet på lägre varv Tony?
                        il giallino
                        Coupé 20V 1998 saknad efter trogen tjänst

                        bella rossa
                        Coupé 20VT LE nr1516 1999

                        white pearl
                        Mini Cooper D 2007

                        Comment


                        • #13
                          Jag var ju iväg och bänkade marean på Garabedian racing i Örebro i sommras.
                          Tror inte att den tappade något vrid på låga varv ca 150 Nm vid 1750 varv.
                          Här har du bromspappret :
                          http://sfk.ibk.se/forum/showthread.p...&pagenumber=11
                          SDE Racing
                          Coupe 20VT-97 under konstruktion
                          Marea Weekend HLX-97 påställd
                          Punto 75 SX-98 påställd
                          Tipo 1,4ei-94 såld

                          Comment


                          • #14
                            Re: K: Avgas bakre

                            Originally posted by Mikael W
                            Nu håller bakre delen av avgaset på min gula 20V på att ge upp igen efter två svetsomgångar. Ngn som har ett sånt bättre begagnat liggande passande till 20V? Förmodligen går det bra med 20VT oxå även om ePer har annat artikelnr. PMa eller ring/sms till 070-34 73 013
                            Hej Mikael!

                            Såg att Alternative Autos i England säljer ett avgassystem till 20V för £119 plus VAT (engelsk moms +17%)... De kallar det Back box om jag förstått det rätt. Ska vara orginaldelar om jag förstått rätt och de är flitigt använda av alla Coupevänner på Fccuk.

                            Kolla på: http://www.alternativeautos.co.uk/

                            Är sugen på att beställa ett grenrör från dem, kanske kan vi dela på frakten om det sparar pengar...? Jag kan nog ordna med transport till och från Vänersborg om det underlättar...
                            à la London designmarknad - www.alalondon.se

                            Comment


                            • #15
                              Intressant. Men nu har jag beställt tid och allt på A-Alt som monterar ett rostfritt med 20VT-dimension. Så får jag lite mer vintereffekt på köpet! Tack i alla fall.
                              il giallino
                              Coupé 20V 1998 saknad efter trogen tjänst

                              bella rossa
                              Coupé 20VT LE nr1516 1999

                              white pearl
                              Mini Cooper D 2007

                              Comment

                              Working...
                              X