Announcement

Collapse
No announcement yet.

Slang till Apexifilter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Paketet med filtret i är 25cm långt, så jag gissar att filtret kanske ligger runt 20cm?
    I vilket fall.... tror inte att det spelar någon roll vilket håll du riktar filtret åt, läste någonstans att skall man ha någon effekt av att så att säga trycka in luft så behöver man komma upp i 200+, inte så ofta man gör det i sverige. Och jag tror att det är tillräckligt med "fartvind" runt luftburken för att det skall vara kall luft överallt så att säga, även om det är riktat bakåt? Någon som mätt och kollat temp där omkring för att verkligen veta om det spelar roll att skärma mot motorn?
    Hur blir det annars om du bara riktar om den 45-graders böjen som sitter direkt på LMM framåt? Får det plats då tror du?
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

    Comment


    • #17
      Originally posted by Freddan72
      Kommer inte strålkastaren vara i vägen då?
      Nja, tänkte som sagt försöka få in filtret där luftburken idag sitter. Man kommer antagligen behöva förlänga slangen med ett metallrör eller dylikt för att den ska sitta perfekt..

      Hehe, 200+ är väl marschfart för coupén trodde jag?
      Nä min tanke var väl att om originalfiltret är placerat som det är så borde det vara rätt optimalt. Därför vill jag placera det nya filtret så likt som möjligt. Slangarna verkade ju inte vara allt för dyra heller så varför inte?
      http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
      http://www.garaget.org/?car=38250

      Comment


      • #18
        Dahlhems säljer inte 180-graders slang. OM det inte finns hos Samco, de plockar hem hela deras sortiment men till annat pris i så fall.

        Samco kör med 4 eller 5-lagers fin slang med bra kvalitet (tja, de har nog problem med kontroll där också gissar jag) tillverkad i England (?), de billigare på marknanden är 3-lagers tillverkade i Asien. Ungefär vad jag fått reda på. Men jag tror inte att det är några problem för att koppla på luftfiltret, inget tryck eller värme där så kvaliteten är nog tillräcklig.
        Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

        Comment


        • #19
          Menar du så här?
          Du borde kunna hitta rätt slang hos creatix.se.
          Attached Files
          Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
          Min projekttråd - 19T
          Min Youtube kanal
          >>>HK listan - missa inte den!!<<<
          Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

          Comment


          • #20
            Originally posted by Freddan72
            Menar du så här?
            Du borde kunna hitta rätt slang hos creatix.se.

            Aaa, precis! Fast det måste va en 180-graders böj eftersom den sista böjen siter fast i originalfiltret. Ska kolla creatix.se, deras sida verkar inte vilja va med just nu..


            Synd att dahlhems inte har sån slang, ska dem ta hem samco lär det blir ganska så mycket dyrare. Eventuellt kan man ta 2 90-graders. Ska se mig för om jag kan hitta några billiga 180-gradersböjar nån annanstans. Finns det någon nackdel att tillverka den i metall? Tack för att du lägger ner tid på det här novisen!
            Last edited by Aloha; 8 March 2007, 09:38.
            http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
            http://www.garaget.org/?car=38250

            Comment


            • #21
              Originally posted by Aloha
              Aaa, precis! Fast det måste va en 180-graders böj eftersom den sista böjen siter fast i originalfiltret. Ska kolla creatix.se, deras sida verkar inte vilja va med just nu..


              Synd att dahlhems inte har sån slang, ska dem ta hem samco lär det blir ganska så mycket dyrare. Eventuellt kan man ta 2 90-graders. Ska se mig för om jag kan hitta några billiga 180-gradersböjar nån annanstans. Finns det någon nackdel att tillverka den i metall? Tack för att lägger ner tid på det här novisen!
              Annars är detta en lösning. (HT-avloppsrör) Ta två 90 grader och du har en tät fin 180grader med gummitätning i skarven. Diameter på 75mm passar perfekt med orginaldimension på slangklämman.

              Tänk bara på att det är mycket trångt bakom lyset. Förlorar ju en del genom att ha en Valeo lykta i insuget. ;-)
              Attached Files
              Last edited by viksson; 11 December 2006, 21:37.
              Click here to visit Raceitaly
              ______________
              Fiat Coupe 20VT Plus -99
              Alfa Romeo 156 SW 2.0TS -01 SP3
              Chrysler Grand Voyager 3,3l V6
              Acura Legend 3,2l V6 -91
              SAAB 9000 CSE 2,3T steg2 -98 --SÅLD

              "Tappar man ett verktyg kommer det alltid att landa i en balja med spillolja, även om den står flera meter bort."
              Murphy´s law.

              Comment


              • #22
                Originally posted by viksson
                Annars är detta en lösning. (HT-avloppsrör) Ta två 90 grader och du har en tät fin 180grader med gummitätning i skarven. Diameter på 75mm passar perfekt med orginaldimension på slangklämman.

                Tänk bara på att det är mycket trångt bakom lyset. Förlorar ju en del genom att ha en Valeo lykta i insuget. ;-)
                Hahaha, det var smart men fy f*n va fult!
                Man kanske kan spackla o måla den lite så att det inte syns att det är ett avloppsrör? Det här ska jag forska i. Bra tips!
                http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
                http://www.garaget.org/?car=38250

                Comment


                • #23
                  Originally posted by Aloha
                  Hahaha, det var smart men fy f*n va fult!
                  Man kanske kan spackla o måla den lite så att det inte syns att det är ett avloppsrör? Det här ska jag forska i. Bra tips!
                  Jonas är Fiatklubbens egen rörmokare - på riktigt alltså
                  Kör tyskt, drömmer om italienskt

                  Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                  Comment


                  • #24
                    Nu har jag läst lite mer utförligt och tittat på hur man kan sätta dit filtret men jag förstår inte varför ni som har beställt öppet filter till coupen ska ha ett helt Samco kit? Jag vet inte hur det ser ut på Novisens Punto men jag ser ingen anledning att byta till samco slangar i coupen om den är i orginal skick i övrigt?

                    Samco kitet innehåller vad jag förstår samtliga silikon luftflödesslangar och säg att man byter samtliga på en i övrigt orörd motor, vad vinner man?

                    Jag säger inte att det är fel att göra det, frågan är om det är nödvändigt? Hur mycket tryck i slangarna blir det när luft sugs in via filtret?

                    Jag tror att man klarar sig bra med med en silikonslang med 45 graders böj som man fäster filtert på.

                    Rätta mig gärna om jag är totalt ute och cyklar.

                    MVH
                    Almir

                    EDIT: Det viktigaste är att det är tätt!
                    Last edited by 84jr0; 13 December 2006, 22:33.
                    Kör tyskt, drömmer om italienskt

                    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                    Comment


                    • #25
                      Nja, jag vill främst ha samcokitet för att det är snyggt. Inget annat. En extra slang för att fästa filtret i kommer man att behöva oavsett och det går nog bra med vilken slang som helst.

                      Jag ville dock ha en 180-graders slang just för att vända filtret så att öppningen hamnar som på originalluftboxen. Om man vinner något på det vet jag inte, men man förlorar knappast något på det.
                      http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
                      http://www.garaget.org/?car=38250

                      Comment


                      • #26
                        84an: Det är ungefär vad jag försökt säga, plus att de ersätter ju bara befintliga slangar, så behöver du extra slang nu behöver du det även om du beställer ett samco-kit. Personligen köpte jag ett samco-kit till punton för att få gul slang i bilen, så 1 slang monterad, 3 slangar kvar i lådan sedan 1 år tillbaka (och ca 2.5meter gul vacuumslang, inte bytt de heller). Får väl ta tag i mig själv och byta de andra också så småningom :-)
                        Sedan vet jag inte om det spelar så stor roll att (om) slangarna expanderar under tryck heller, jämför man hur mycket luft/min som åker in i motorn med den extra volymen som kanske blir i slangarna så borde det vara försumbart?

                        Om ni skall ha extra slang från Dahlhems, skriv det i ett inlägg nedan nu, med vilken vinkel ni vill ha så jag kan meddela Dahlhems, senast måndag kan vi väl säga.
                        Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                        Comment


                        • #27
                          Jag vill ha en slang med 45 graders böj tack!
                          Kör tyskt, drömmer om italienskt

                          Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                          Comment


                          • #28
                            Lägger in lista i första inlägget, så kolla där för info.
                            Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                            Comment


                            • #29
                              Originally posted by novisen
                              Lägger in lista i första inlägget, så kolla där för info.
                              Vill tillägga att jag vill ha svart slang.
                              Kör tyskt, drömmer om italienskt

                              Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                              Comment


                              • #30
                                Var ute på OBS igår och såg det där röret som viksson postade. Tror i ärlighetens namn att jag kommer att köra med ett sånt.
                                Finner inga argument till att det röret skulle vara sämre.
                                Givetvis kommer jag lacka om det i en svart kulör, därefter så ska jag sätta på det på luftfiltret(som jag längtar efter att få hem).


                                Prislapp för röret: 42 :-

                                Comment

                                Working...
                                X