Announcement

Collapse
No announcement yet.

Intryck av första bankörningen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Intryck av första bankörningen

    Så har man varit i härnösand och kört på bana för första gången. Kan erkänna att det var både nyttigt och skoj, många intryck att smälta. Tror att jag var långsammast på banan, det kändes så i alla fall, skyller det på en trasig stötdämpare, trötta fjädrar och övriga dämpare (har ju varit med i 10 000mil nu), 2-3år gammal bromsvätska. Har inget med taskigt spårval eller för långa inbromsningar att göra :-D. Man märkte faktikst när man fick till en kurva bra, det var ju inte ens jobbigt att köra då, borsett från alla andra kurvor där man verkligen fick kämpa och körningen kändes småjobbig.
    Motoreffekt har inget med saken att göra, visst, man kanske kan dra ifrån lite på rakorna, men med tanke på att kurvorna är så många fler.... tja, inte mycket att göra då. Och för en gångskull förstår jag varför folk inte kör turboladdat, kändes som en evighet innan trycket kom ut från kurvorna och hade man haft mer hysterisk laddkurva.... tja, förstår helt enkelt problematiken på ett helt annat sätt. Anser nog att man faktiskt kan få för mycket effekt i motorn. :-D
    Trodde att man skulle få sträcka ut och köra riktigt fort på rakorna, men jag tror att jag bara fick i 5:an 2ggr, kom aldrig upp över 140 men tro mig, det räckte! Tillräckligt nervöst att bromsa in från den farten innan första kurvan.
    Så summa; Hur kul som helst, och blir bara roligare ju mer man tänker på det. Har redan saker jag undrar över, om man kört så istället, eller gjort på det sättet.... men nu får man vänta ett tag till. En del saker att byta på bilen, en del go-kart så fort som möjligt till våren för att öva lite, så skall man nog ge sig ut och köra på banorna till våren! Mycket lärorikt, trodde att man bromsat hårt tidigare, och tagit lite kurvor nästan så fort som möjligt. Gissa om man kört som en penionär! Men sent skall de saktfärdiga vakna, eller vad det brukar heta. ;-) Enda irritationsmomentet är att man sålde coupen, hade varit riktigt kul att åka med den på banan, men man hade väl skämts ögonen ur sig att köra en sådan bil som en kratta, så allt är väl bra. Bara att fixa till väghållning och motor på punton istället.
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

  • #2
    Kul! Bankörning är bland det roligaste som finns, när inget går sönder..
    (finns redan en tråd om träffen under Träffar tror jag.)
    Last edited by per; 11 October 2005, 19:42.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Jo, det var meningslöst att växla upp egentligen (hann ändå inte mer än peta i den så var det dags att växla ner igen), men har ingen vana av att ligga med motorvarv >4500 varv så det tar emot lite. Men jo, riktigt skojjigt! Nya dämpare/fjädrar/fjäderbensstag så ä det nog ännu skojjigare :-D
      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

      Comment


      • #4
        Kul att du provade på bankörning. Du får nog sluta tracka ner på dig själv vad gäller körningen. Ingen blir mästare efter några varv.

        Novisen är du rädd för att varva motorn över 4500 varv? Förste gången jag o alx körde på Anderstorp så tror jag att vi både körde runt mest på trean o fyran. Varvade upp till 6000 varv innan de bankade kurvorna. Att du fick problem med turbotrycket måste ha att göra med att du hela tiden lät motorvarvet sjunka. Det är bättre att låta motorn jobba med tryck hela tiden. Då är det lättare att hantera kraften. Femman i Cuppen har en helt underbar sång mellan 4500-6000 varv.
        Och precis som per skrev, bankörning är bland det roligaste man kan göra. Men man märker rätt fort att standardbilar inte är gjorda för bankörning. Bromsar, chassiet, däck u name it bör uppgraderas. Synd att du inte bytte bromsvätska innan körningen. Vad hade du för belägg?

        P.S skrapa rutan i morse...snart dags för vinterförvaring :-(.
        Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
        Min projekttråd - 19T
        Min Youtube kanal
        >>>HK listan - missa inte den!!<<<
        Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

        Comment


        • #5
          I princip varje gang ut fran kurva markte man att det tog en sekund eller tva innan trycket var uppe. Markte samma sak pa coupen faktiskt, klart markbart lagg (kan vara luftlacka nagonstans ocksa, och/eller EBVn som vaser ratt ordentligt). Men mer hysterisk ketchupeffekt kan nog tankas ge massor med understyrkning, sa svarare att kora i sa fall. Och kan nog inte pasta att jag ar radd att varva, mer ovan och vaxlar nar man hor att motorn gar pa fullt varv, vilket blir lite tidigt nar horseln ar felinstalld ;-)
          Men som du sager, jobba mer med vaxlarna nasta gang :-D (och tycker att det gick valdigt bra, speciellt eftersom man var total nyborjare).
          Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

          Comment


          • #6
            Men om du led av "laget" på Coupen körde du definitivt på för lågt varv.. Men det är oxå en av de saker man märker efter ett tag, hur växlarna ska ligga i kurvorna, osv.
            Hoppas det blir många tillfällen för oss nästa år !
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #7
              Tja, coupen var nog runt 4000 varv efter vaxling tror jag, markte att det tog en liten stund efter vaxling innan det skot fart frammat igen. Men var ett tag sedan och mitt minne ar ju som det ar ;-)
              Syns nasta ar, skall ut och kora igen oavsett vad hondarhemma tycker (typ att det racker med en gang, for dyrt med dack och allt annat.....)
              Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

              Comment


              • #8
                Originally posted by novisen
                I princip varje gang ut fran kurva markte man att det tog en sekund eller tva innan trycket var uppe. Markte samma sak pa coupen faktiskt, klart markbart lagg (kan vara luftlacka nagonstans ocksa, och/eller EBVn som vaser ratt ordentligt). Men mer hysterisk ketchupeffekt kan nog tankas ge massor med understyrkning, sa svarare att kora i sa fall.
                Det låter som motorn var nere på tomgång och vände ;-). Min cuppe har en del lagg men håller man uppe varvet så funkar allt finfint.
                Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                Min projekttråd - 19T
                Min Youtube kanal
                >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                Comment


                • #9
                  På bana skall man helst aldrig ner under 3000 rpm
                  Porsche Boxster S 2002

                  Comment


                  • #10
                    Kul att det gav mersmak fler träffar på banan är i planeringsstadiumet för nästa år. Har några nya ideer på upplägget som kommer att testas.

                    Comment


                    • #11
                      Jag skulle mer än gärna masa mig upp till Sverige (eller iaf till de sydligare provinserna) för lite körning på bana nästa år.
                      Ska jag tolka detta som att SFK kommer att arrangera banträffar nästa år? Vore säkerligen kanonskoj, även om jag ännu inte kört bil runt någon bana ännu.

                      Panda 169

                      Comment


                      • #12
                        Krävs nog både 10ggr fler medlemmar + medlemsavgift för att ordna banträffar tyvärr..
                        Men det verkar ju dyka upp chanser till bankörning ändå! Som Mattias fina arrangemang t.ex.
                        Argenta 120ie -85
                        Alfa 75 3.0V6 -90
                        BMW Z4M Coupe -06
                        BMW 118dM -10
                        Coupe 20VT -98 RIP
                        125 Special -72 RIP

                        Comment


                        • #13
                          Okej, tror jag missförstod hans inlägg då. Men det spelar ju mindre roll, bara tillfällen finns/kommer.

                          Panda 169

                          Comment


                          • #14
                            Jim

                            Vi får hoppas att Anderstorp är öppen även nästa år för bankörning. Annars får du hänga med oss till Kinnekulle (inte så långt från Gbg).
                            Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                            Min projekttråd - 19T
                            Min Youtube kanal
                            >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                            Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by per
                              Krävs nog både 10ggr fler medlemmar + medlemsavgift för att ordna banträffar tyvärr..
                              Men det verkar ju dyka upp chanser till bankörning ändå! Som Mattias fina arrangemang t.ex.
                              Nått vi skulle kunna göra är att lobba på Alfaklubben. Dom brukar ju ha brist med folk på sina körningar.
                              Porsche Boxster S 2002

                              Comment

                              Working...
                              X