Så har man varit i härnösand och kört på bana för första gången. Kan erkänna att det var både nyttigt och skoj, många intryck att smälta. Tror att jag var långsammast på banan, det kändes så i alla fall, skyller det på en trasig stötdämpare, trötta fjädrar och övriga dämpare (har ju varit med i 10 000mil nu), 2-3år gammal bromsvätska. Har inget med taskigt spårval eller för långa inbromsningar att göra :-D. Man märkte faktikst när man fick till en kurva bra, det var ju inte ens jobbigt att köra då, borsett från alla andra kurvor där man verkligen fick kämpa och körningen kändes småjobbig.
Motoreffekt har inget med saken att göra, visst, man kanske kan dra ifrån lite på rakorna, men med tanke på att kurvorna är så många fler.... tja, inte mycket att göra då. Och för en gångskull förstår jag varför folk inte kör turboladdat, kändes som en evighet innan trycket kom ut från kurvorna och hade man haft mer hysterisk laddkurva.... tja, förstår helt enkelt problematiken på ett helt annat sätt. Anser nog att man faktiskt kan få för mycket effekt i motorn. :-D
Trodde att man skulle få sträcka ut och köra riktigt fort på rakorna, men jag tror att jag bara fick i 5:an 2ggr, kom aldrig upp över 140 men tro mig, det räckte! Tillräckligt nervöst att bromsa in från den farten innan första kurvan.
Så summa; Hur kul som helst, och blir bara roligare ju mer man tänker på det. Har redan saker jag undrar över, om man kört så istället, eller gjort på det sättet.... men nu får man vänta ett tag till. En del saker att byta på bilen, en del go-kart så fort som möjligt till våren för att öva lite, så skall man nog ge sig ut och köra på banorna till våren! Mycket lärorikt, trodde att man bromsat hårt tidigare, och tagit lite kurvor nästan så fort som möjligt. Gissa om man kört som en penionär! Men sent skall de saktfärdiga vakna, eller vad det brukar heta. ;-) Enda irritationsmomentet är att man sålde coupen, hade varit riktigt kul att åka med den på banan, men man hade väl skämts ögonen ur sig att köra en sådan bil som en kratta, så allt är väl bra. Bara att fixa till väghållning och motor på punton istället.
Motoreffekt har inget med saken att göra, visst, man kanske kan dra ifrån lite på rakorna, men med tanke på att kurvorna är så många fler.... tja, inte mycket att göra då. Och för en gångskull förstår jag varför folk inte kör turboladdat, kändes som en evighet innan trycket kom ut från kurvorna och hade man haft mer hysterisk laddkurva.... tja, förstår helt enkelt problematiken på ett helt annat sätt. Anser nog att man faktiskt kan få för mycket effekt i motorn. :-D
Trodde att man skulle få sträcka ut och köra riktigt fort på rakorna, men jag tror att jag bara fick i 5:an 2ggr, kom aldrig upp över 140 men tro mig, det räckte! Tillräckligt nervöst att bromsa in från den farten innan första kurvan.
Så summa; Hur kul som helst, och blir bara roligare ju mer man tänker på det. Har redan saker jag undrar över, om man kört så istället, eller gjort på det sättet.... men nu får man vänta ett tag till. En del saker att byta på bilen, en del go-kart så fort som möjligt till våren för att öva lite, så skall man nog ge sig ut och köra på banorna till våren! Mycket lärorikt, trodde att man bromsat hårt tidigare, och tagit lite kurvor nästan så fort som möjligt. Gissa om man kört som en penionär! Men sent skall de saktfärdiga vakna, eller vad det brukar heta. ;-) Enda irritationsmomentet är att man sålde coupen, hade varit riktigt kul att åka med den på banan, men man hade väl skämts ögonen ur sig att köra en sådan bil som en kratta, så allt är väl bra. Bara att fixa till väghållning och motor på punton istället.
Comment