Announcement

Collapse
No announcement yet.

Böter :)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by Freddan72
    Eller lite svart färg på linsen
    Dags o bilda en motståndsrörelse? mohaha
    With great power comes the bitches
    Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
    Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
    Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

    Comment


    • #17
      Originally posted by TurboNimitz
      Fel, de e falkenberg - Halmstad som e 120
      sedan visar mätaren fel med 10km/h vanligtvis så man kan hålla 130 teoretiskt, sedan är de plus 30km/h innan kortet ryker så då blir de 160km/h. Sedan är de 3% felmätning på lasern/radarn så då e de 1.03x160=ca 164km/h. Lite mini autobahn

      Tänk er en mörk sen kväll och du har varit o handlat...Om du då passerar en kamera så skulle iaf min djuriska instinkt råååka täcka över kameran med konsumkassen
      shit happends
      Japp, Falkenberg kan det nog vara.
      Dock är det fel att den bara går till Halmstad, jag bor Halmstad så ja vet hehe
      Kör man ut härifrån så är de 120 fram till precis innan Hallandsåsen. Alltså rättare sagt en sträcka på ca 8 mil, Fbg-Hstd 4 och Hstd-åsen 4
      Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
      Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

      Mvh
      Joksi

      ¤ Garaget.org

      ¤ Joksi.net

      Comment


      • #18
        oooh åsen e gooo...den nerförsbacken e underbar
        With great power comes the bitches
        Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
        Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
        Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

        Comment


        • #19
          Originally posted by TurboNimitz
          Allt detta kommer göra är att staten ska få in mer pengar och polisen utöka sin fikakassa.
          Om det ändå vore så väl...

          Originally posted by Lille Gul
          Nä, höj starffen för rattfylla REJLÄT istället för de vill jag inte möta på vägen. Den skönsjungande Kicki D fick 40 timmar samhällstjänst för rattfyllan(1,8 promille). Vad gjorde hon för arbete då???? Jo, hon fick åka runt inom äldreomsorg och spela dragspel i en vecka. Det är straff det.
          Jag kan garantera dig att vilken polisman som helst skulle hoppa av lycka om rätten använde sig av hela straffskalorna...
          Vidare så är ju rattfylleri något som alla poliser i yttre tjänst prioriterar, medans hastighetsöverträdelser är något man har större överseende med... (Vad jag menar är att en utryckningspolis "mer än gärna" plockar in en RF, men "helst inte" pysslar med just hastighetsövervakning).

          Sen är det ju som så, att samhällstjänst bara är ett tillägg på straffet. Själva samhällstjänsten är alltså kombinerat med villkorlig dom eller skyddstillsyn.



          Jag tror personligen att antalet rapporteftergifter kommer att öka. Dock är ju ekvationen väldigt enkel: kör man för fort så riskerar man att få böter.

          Det "positiva" i debatten är i alla fall att ingen (hittills) gnällt på polisen. Detta tyder ju på att skribenterna här verkar ha en markant högre insikt i hur Sverige styrs än på andra (motor)forum.

          Comment


          • #20
            Originally posted by Marre
            Om det ändå vore så väl...



            Jag kan garantera dig att vilken polisman som helst skulle hoppa av lycka om rätten använde sig av hela straffskalorna...
            Vidare så är ju rattfylleri något som alla poliser i yttre tjänst prioriterar, medans hastighetsöverträdelser är något man har större överseende med... (Vad jag menar är att en utryckningspolis "mer än gärna" plockar in en RF, men "helst inte" pysslar med just hastighetsövervakning).

            Sen är det ju som så, att samhällstjänst bara är ett tillägg på straffet. Själva samhällstjänsten är alltså kombinerat med villkorlig dom eller skyddstillsyn.



            Jag tror personligen att antalet rapporteftergifter kommer att öka. Dock är ju ekvationen väldigt enkel: kör man för fort så riskerar man att få böter.

            Det "positiva" i debatten är i alla fall att ingen (hittills) gnällt på polisen. Detta tyder ju på att skribenterna här verkar ha en markant högre insikt i hur Sverige styrs än på andra (motor)forum.
            Mycket bra skrivet ! Sveriges lagar används för mesigt och politikerna är uppväxta inom sina partier och alldeles för blåögda för att förstå sånt som vilken svensson som helst listat ut sedan 10-20år tillbaka. Som sagt inte polisens fel att det blir högre straff speciellt inte de riktiga poliserna (de som faktiskt tar hand om brott osv) möjligen skrivbordsnissarna med chefsbefattning som aldrig vart utanför sin tomt. Och polisen får inte en krona av de höjda intäkterna.


            //PP
            Porsche 996 C2 -00
            Volvo V60 D3 -12

            Comment


            • #21
              Riktiga brott är mord.. Och indirekt begår man mord om man kör för fort och får sladd, kanse till andra körbanan..

              I komination med alkohol är det ju mycket värre.., men jag förstår samtidigt böteskraven som i otur kan leda till så mycket lidande.
              Tänk om man blev påkörd av en fartdåre så man får sitta resten av livet i rullstol och han får 2000 kr i böter.. ett ganska milt belopp i sammanhanget..

              Jag kör självfort ibland

              Men det får inte bli bekostnad av andra..
              Fiat uno 355hk på 1.3 liter
              X1/9
              www.kallebacksmotor.se

              Comment


              • #22
                Originally posted by ParkPre
                Mycket bra skrivet ! Sveriges lagar används för mesigt och politikerna är uppväxta inom sina partier och alldeles för blåögda för att förstå sånt som vilken svensson som helst listat ut sedan 10-20år tillbaka. Som sagt inte polisens fel att det blir högre straff speciellt inte de riktiga poliserna (de som faktiskt tar hand om brott osv) möjligen skrivbordsnissarna med chefsbefattning som aldrig vart utanför sin tomt. Och polisen får inte en krona av de höjda intäkterna.
                //PP
                Hur skulle det se ut om snutarna fick procent på bötesbeloppen? De skulle stå i vartenda garthörn och pricka bilar med laser eller springa runt och lappa bilar, bara för att få ihop till månadens bonus.
                Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                Min projekttråd - 19T
                Min Youtube kanal
                >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                Comment


                • #23
                  Originally posted by Jens
                  Riktiga brott är mord.. Och indirekt begår man mord om man kör för fort och får sladd, kanse till andra körbanan..

                  I komination med alkohol är det ju mycket värre.., men jag förstår samtidigt böteskraven som i otur kan leda till så mycket lidande.
                  Tänk om man blev påkörd av en fartdåre så man får sitta resten av livet i rullstol och han får 2000 kr i böter.. ett ganska milt belopp i sammanhanget..

                  Jag kör självfort ibland

                  Men det får inte bli bekostnad av andra..
                  Nja, enkelt uttryckt ska ju mord vara en överlagd handling alternativt att gärningsmannen ska ha förstått att gärningen innebär fara för livet.

                  I ett sådant fall som du beskriver så skulle man förmodligen döma till grov vårdslöshet i trafik. (Praxis är att vårdslöshet i trafik och vållande till kroppskada leder till grov vårdslöshet).

                  Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott
                  1 § Brister vägtrafikant, den som för spårvagn eller den som någon annanstans än på väg för motordrivet fordon i väsentlig mån i den omsorg och varsamhet som till förekommande av trafikolycka betingas av omständigheterna, döms för vårdslöshet i trafik till dagsböter.
                  Om någon vid förande av motordrivet fordon eller spårvagn gör sig skyldig till grov oaktsamhet eller visar uppenbar likgiltighet för andra människors liv eller egendom, döms för grov vårdslöshet i trafik till fängelse i högst två år. Lag (1994:1416).

                  Originally posted by Freddan72
                  Hur skulle det se ut om snutarna fick procent på bötesbeloppen? De skulle stå i vartenda garthörn och pricka bilar med laser eller springa runt och lappa bilar, bara för att få ihop till månadens bonus.
                  Självklart har poliser kvoter att fylla. Tillräckligt många böter ger en brödrost. (Gammalt polisskämt...)

                  Nej, det tror jag faktiskt inte. Som det är idag så får varje polisman, på samtliga befattningar, slita hårt för att få verksamheten att fungera.

                  Utryckningsverksamheten, som ju är den del som allmänheten har mest kontakt med, går ju i princip alltid på minsta möjliga bemanning. Detta är någonting som varje polisanställd sliter sig i håret för, för jag kan garantera dig att varje polis vill ha möjlighet att åka på alla larm som kommer in, men tyvärr måste man ju prioritera idag.

                  Att myndigheter jämt gnäller över resursbrist börjar ju bli vardag, men det är ju aktuellt. Däremot tror jag att polisens, liksom andra myndigheters, organisation skulle kunna ses över.

                  Comment

                  Working...
                  X