Announcement

Collapse
No announcement yet.

Projekt: Fiat 124 SC AC

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    ett tips är att ta till gamla muttrar som inte är zinkade det blir lite bättre resultat med svetsen....men jag tror att som du gjort funkar ändå eftersom den delen inte håller mycket vikt....

    ...om du nu känner för att trimma kan jag rekomendera ford granadas...förgasare tex till din 1600cc motor med dess två liters fögge = lite mera effekt billigt!

    tror ochså att capri har en lite mindre förgasare som passar rakt av!
    Med en blandning av pesto och bensin ;-)

    Comment


    • #17
      Bra tips.
      Tja det är ju inte så många gram som den ska hålla upp, det kommer se bättre ut när jag torkar bort de zinklagret som brann.

      Kul tips med granada förgasare, har inga liggandes men det kanske går att få tag på.
      Kollar bildelsbasen först

      Comment


      • #18
        Jag har nu fått hem hjullagersatsen men det står i haynes manualen att man måste ha specialverktyg för att få loss hjullagret.

        Svetsade dit de två sista muttrarna på bromsskölden så den borde vara klar nu.

        Jag dränerade växellådan och upptäckte att det var cirka en deciliter olja kvar, men den såg ut att vara helt ny så jag misstänker läckage. Det var nämligen ganska oljigt runt tråget. En pinnbult var lös så det kanske läckte runt den?

        Efter detta oljade jag kopplingsvajern som var helt felkopplad och kopplade sedan rätt den. Sedan hjälpte farsan mig att testa så att kopplingen fungerade. Lyckligtvis fungerade kopplingen så det var ett problem överstökat.

        Runt växelspaken, är det bara damasken som skyddar från smuts eller är det något extra lock?

        Ska försöka drämma iväg en beställning till nordéns så att jag får hem lite grejer, hoppas att det inte blir för dyrt.

        (lägger kanske upp några bilder sen, orkar inte nu)

        Comment


        • #19
          Klass med en 124 som första bil!

          Det där blir säker bra med pappa som arbetsledare och beg värdet lär vara stabilt till skillnad fr nyare bilar i hot hatch segmentet.

          1600 motorn är en riktig juvel. Fiats B18.

          Om du hittar ett insug kan du även använda 2 st Weber IDF 36or från alfasud modellerna. De är enklare att hitta till vettiga priser än 40or.
          Last edited by tempra33; 4 January 2009, 15:22.

          Comment


          • #20
            Ursäkta att jag inte uppdaterat på ett tag, skolan har ju börjat igen och då blir inte mycket gjort.
            I alla fall har det inte stått still, lite har blivit gjort.



            Lackade bensintanken



            Renoverat och börjat koppla in kylsystemet.



            Främre bromsok renoverade, bakre har jag ingen rep sats till. Försöker höra med nordéns.



            Monterade bromsrör, snart bör bromsarna vara klara.



            Skulle ni kanske kunna hjälpa mig med vad alla ingångarna är till på förgasaren?
            En bör vara bensinflödet in, möjligtvis att den också ska ha bensin retur men hur ska den i så fall vara kopplad? Plus att det fortfarande finns en tredje.

            ha det gött

            Comment


            • #21
              Snygg jobbat! Blir kul att följa detta bygge och förhoppningsvis se IRL.
              "American iron runs good"

              Comment


              • #22
                It's alive!!! Eller tja nästan.
                Startade startmotorn idag och den gick runt som en dröm, bör vara plug and play med den.
                Skulle tydligen ta 2 veckor att få grejerna från nordéns vilket var en besvikelse, hade trott att man skulle ha det på fredagen.

                Gökungen: Tackar! Ifall att man får igång skrutten(ursäkta) så kanske vi syns på någon träff under sommaren. Kan man kolla in ditt bygge också!

                Comment


                • #23
                  Otroligt bra jobbat! Vilken energi mannen!
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • #24
                    Bensin från tank till förgasarens ingång tills flottörventilen inuti förgasaren stänger. Då ska överflödet ledas tillbaka till tanken via returslangen.

                    *Tror* inte koppling av dessa två är kritisk men jag hade satt inslangen i den lodräta pga "magkänsla". Kolla i ngn schema över förgasaren på www.misab.se

                    3:e slanganslutningen kan möjligen vara en slang för ev. överflödning? Sitter på hojförgasare och leds till en slang ner mot backen så att bränslet inte rinner ut över heta ytor/närhet av el.

                    Comment


                    • #25
                      Tackar för den! Då kan man kanske koppla ihop förgasaren snart också!
                      Ska det då gå en extra bensinledning tillbaka till tanken?
                      Tack för supporten

                      Comment


                      • #26
                        Om ingen har tagit bort den så finns det två slangar under bilen som du borde se vid torpeden nånstans. En till pumpen och en returledning. Som skrivs tidigare så är den övre bensin in från pumpen och den nedre retur till tanken. Så var det på mina bilar iaf. Vart är den tredje? Jag ser inget på bilden? Lycka till!
                        Christian

                        Kör nu:


                        I garaget:

                        Comment


                        • #27
                          Originally posted by Abarth_Separace


                          Gökungen: Tackar! Ifall att man får igång skrutten(ursäkta) så kanske vi syns på någon träff under sommaren. Kan man kolla in ditt bygge också!
                          Jodå, skulle vara kul att träffas på någon träff och visa våra byggen, vet inte vilka träffar du åker på men jag brukar vara på Ånnaboda som är en av årets höjdare!

                          Jag råkade snubbla på en exakt kopia av min bil på Klassikers hemsida!
                          http://www.klassiker.nu/zino.aspx?articleID=11180
                          "American iron runs good"

                          Comment


                          • #28
                            Tjenare!
                            Går lite såhär småsegt men det har väl inte avstannat. Bromssystemet är komplett sånär som en luftningsnippel som inte håller tätt, bakaxeln är på plats. Håller på att skaffa en hastighetsmätarvajer, borde vara samma som till 124 sedan, eller?.

                            I alla fall så håller jag på att ska försöka få dit rotorn som jag köpt men jag vet inte om jag är lite dum eller om det finns något trick för att få dit den. Det är den överliggande fördelaren med den vita t formade rotorn. Det kanske är att bara använda våld för att få dit den men vill ju inte förstöra något.







                            ha det fint

                            Comment


                            • #29
                              Originally posted by mirafiori
                              Om ingen har tagit bort den så finns det två slangar under bilen som du borde se vid torpeden nånstans. En till pumpen och en returledning. Som skrivs tidigare så är den övre bensin in från pumpen och den nedre retur till tanken. Så var det på mina bilar iaf. Vart är den tredje? Jag ser inget på bilden? Lycka till!
                              Tråkigt nog har förre ägaren inte satt dit någon, verkar som att tanken som sitter i endast har ett utlopp. Vet ni ifall att det går att koppla returen till bensinpumpen direkt? Borde bli samma sak som att skicka tillbaka det till tanken. Det enda som jag ser som ett hinder vore om det kom in luft i sugledningen från returen.
                              Någon som har ett råd?

                              Comment


                              • #30
                                Hej
                                Vet ej om denna bild hjälper. Så här ser min ut i alla fall och det tycks inte vara samma. Verkar finnas en uppsjö av olika varianter. Men är du säker på att rotorn är rätt? Min vita rotor har ett hål i sig så att att man monterar den utanpå en axel.
                                Det ser ut som om din vita rotor är samma som min, men du skall ha en annan rotor till din fördelare eller?
                                Attached Files
                                Last edited by stooges; 11 February 2009, 22:55.

                                Comment

                                Working...
                                X