Announcement

Collapse
No announcement yet.

Projekt: Fiat 124 SC AC

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Mycket möjligt att det ska vara en annan rotor, har testat den som satt på fördelaren på sidan av motorn samt den vita. Lite jobbigt...

    Comment


    • #32
      Returledning till tank

      Har själv både AC och BC- coupe , och det finns ingen original returledning på AC-n . Du får plugga förgasarens returutlopp med en slangstump och en passande skruv. Skaffa gärna också en ny flottörventil till förgasaren. Vill du lyxa till det, sätt en tryckregulator mellan pump och förgasare. Om fälgarna: använder likadana, JP, med svartmålade centrum, enligt min mening snyggt, fast lite tunga. Lycka till , hoppas du får gång på bilen så du kan prova den i vår.

      Comment


      • #33
        Originally posted by Abarth_Separace
        Idag har det också varit fullt upp med julaktiviteter men jag fick i alla fall hållarna monterade.




        Blev riktigt nöjd
        Varför inte passa på att byta skivor. Finns på Biltema för ca 100kr/st och de tillverkas av Brembo
        Hellre en bil som krånglar ibland, än en som alltid är ful.

        Comment


        • #34
          tack för svaren!
          så här ska min fördelare se ut enligt haynes men är det bara jag som tycker att det inte ser exakt lika ut?


          Comment


          • #35
            Hej
            Jag håller med dig, den ser ut som den jag har och inte den som du har, din ser ut att ha en hylsa istället för en axel.
            Jag undrar om det kan vara en skillnad mellan 124ans och 125ans fördelare. I så fall tror jag att du har 125ans fördelare kolla denna länk, på en av bilderna ser du ett fördelarlock som har två utag neråt och tre uttag uppåt.
            http://www.guy-croft.com/viewtopic.php?f=5&p=9208
            Kolla även bilden från Haynes detta fördelarlock skall visst vara till 125an men tyvärr finns ingen bild på rotorn och hylsan väldigt mysko med dessa fördelare må jag säga.
            Stooges
            Attached Files

            Comment


            • #36
              125:ans fördelare har alla kablar uppåt och sitter på mellanaxeln, under insuget.
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #37
                Originally posted by per
                125:ans fördelare har alla kablar uppåt och sitter på mellanaxeln, under insuget.
                Det är nog som du säger Per. Blev en anning förvirrad igår när jag läste Haynes. Där står det nämnligen att 125 BC000, 1608 cc motor har en fördelare monterad mot avgaskammen (bilden som jag sände), men, men, men 125 BC000 är inte en modell av 125an utan en motorbeteckning till 124an.

                Samt länken till Guy Croft som jag hade med tidigare, tja ännu en förvirring, motorn i den 125an var en 2 liters motor från 131.
                Så det är nog så att det finns två stycken olika modeller av fördelare mot avgaskammen till 124an dessa då till 1608 motorn och båda är de som finns med på sprängskisserna ovan.
                Men från vilken modell/motor kommer Abarth_Separase:s fördelare?
                MVH Stooges
                Last edited by stooges; 14 February 2009, 09:36.

                Comment


                • #38
                  Tack för hjälpen!
                  125 är som sagt motorbetäckningen för 124:ans motor.
                  Locket som jag har är det med 5 stycken utgångar horisontalt i ett plan, samma som i haynes. Om man kollar i fotona av fördelaren som visas i haynes(tidigare i kapitlet tändning) ser den dock exakt ut som den ska göra, därav står jag handfallen...
                  Motorn ska vara från en 124 bc
                  MVH Filip

                  Comment


                  • #39
                    OK
                    Undra om det kan vara som så att du ändå har fördelaren som skall vara till 125BC000 1608, men med fördelarlocket till fördelaren som sprängskissen som du lade ut.
                    Det verkar som rotorn faktisk är med på skissen som jag la ut, det är bara att den ser helt annorlunda ut, det är nämnligen nr 2 på den skissen, kan det stämma?

                    Comment


                    • #40
                      Har testat både den rotorn samt den vita och ingen av dem passar rakt av. I så fall var den vita närmast.

                      Comment


                      • #41
                        Ok
                        Det är inte så att nr 11 fattas från skissen som jag sände?

                        Comment


                        • #42
                          Tja det är möjligt att det saknas delar ifrån fördelaren. Måste nästan ringa till förre ägaren och klaga

                          Comment


                          • #43
                            Tjenare!
                            Trots att jag haft en smärre sjukdom har det inte stått still.
                            Jag demonterade fördelaren och körde sedan runt för att få tag på någon som kunde ge mig svaren jag behövde.
                            Efter att talat med alla som håller på med fiat i dalarna och de stått svarslösa tog jag saken i egna händer.
                            I sann mulle meck anda köpte jag fördelaren från en fiat 128 för att se vad som passade ifrån den. Jag ryckte därefter rotoraxeln ifrån den fördelaren och tog den vita rotorn från 124:an och filade tills det passade. För att fästa rotorn borrade jag och farsan ett litet hål igenom axeln och rotorn och skruvade dit en liten plåtskruv. Eftersom att skruven sitter motsatt mot rotorn tyckte vi att det inte borde bli obalans men om någon har något att tillägga får ni det.
                            När den ändå var isär så putsade jag upp den lite.
                            Voilà


                            Ett mästerverk av ingenjörskonst.
                            Spelet mellan rotorn och "kontakterna" i locket är lite under en mm, det är inga problem eller hur?

                            Efter jag gått runt och kollat på bilen i sisådär ett halvår upptäckte jag ett mystiskt hål i främre fjäderbenstornet. Efter att knackat lite var min lycka gjord.
                            Båda sidorna var rostangripna, jag insåg snabbt att vare sig jag eller besiktningen skulle släppa igenom bilen sådär. Det blev att plocka fram svetsen igen.
                            Jag skaffade fram stark 3mm plåt för att det skulle bli starkt och bra sedan var det bara att kapa och svetsa. Även om jag inte får de snyggaste svetsarna så kan jag aldrig tänka mig att detta inte skulle hålla.


                            Andra hjulhuset ser ungefär likadant ut, lite mindre svetsning bara.

                            Det går lite segare än jag väntat mig men alltid i rätt rikting, vi får se när det blir elddopet att starta den.
                            Ha det gött
                            Last edited by Abarth_Separace; 2 March 2009, 08:17.

                            Comment


                            • #44
                              Hej!
                              Nu fungerar tändningen också, ska bara kolla så att den tänder rätt sen är det klart.
                              Kvar är bara lite slang till kylsystemet och sedan fundera ut varför det blir att ryka ur generatorn.
                              Hoppas på provstart strax.

                              Comment


                              • #45
                                shysst! då blir du klar före mej alltså! vad menas med ryka ur generatorn? smuts?
                                Med en blandning av pesto och bensin ;-)

                                Comment

                                Working...
                                X