Announcement

Collapse
No announcement yet.

Regatta 100S ie

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Behöver hjälp!

    Fick tag på en tändmodul men trots det ingen gnista... Lite lustigt att bara adcenter kunde fixa det.

    Jag har kollat alla jordpunkter jag kunde hitta och gjort rent dom utan resultat. Jag har ström till tändspolen med tändningen på.

    Jag har kollat alla kablar till/från tändspole och tändmodul och kunde inte hitta något brott på nån kabel.

    Jag är tyvärr ingen stjärna på bilel men nån gång ska man ju lära sig. Vad ska jag kolla härnäst?

    Klackarna i fördelarlocket är rätt slitna men det borde ju visa sig gradvis och inte resultera i stendöd bil, eller? Ska jag prova ny tändspole, lock och rotor eller är det slöseri med pengar?

    Finns det annars någon i Malmötrakten som är bra på sådant här?
    Christian

    Kör nu:


    I garaget:

    Comment


    • #17
      Hur är konditionen på Batteriet ?
      Laddningsregulatorn i generatorn ?

      Går motorn runt som den ska utan att tända ?

      Comment


      • #18
        Batteriet är fräscht, motorn snurrar iaf som bara den. Generator vet jag inte men det borde ju inte spela någon roll för att den ska starta.
        Christian

        Kör nu:


        I garaget:

        Comment


        • #19
          tändninglåset!

          kolla om du har ström till tändningen (spolen)när du jojjar på starten jag hade en uno 45 ie som inte hade gnista när man vred runt på nyckeln men när man rullade den så starta den. Sen bytte jag tändningslås och problemet var borta
          F:finns I:ingen A:annan T:turbo

          saab 9-5 2,0t såld! (nu Fiat grande punto 95hk 6vxl)

          punto 80elx årsm00 såld (undrar varför man köpte en v40 t4? måste spara pengar till en bravo sport)

          131 mirafiori 75 a projekt! (Det har inte hänt någonting på länge)

          Comment


          • #20
            Hmmm , har du kollat så det inte är fördelaren som är felinställd ?
            Kommer soppan fram som den ska ?

            Många frågor men ska man hitta lösningen så får man gå igenom allt

            Comment


            • #21
              Jag ska kolla tändningslåset så att jag har ström när jag vrider på, tack för tipset.

              Soppa har jag, man hör pumpen när tändningen slås på. Jag tog ur ett stift efter ett startförsök och det luktade bensin så jag tror inte problemet ligger där.

              Ang. fördelaren, borde inte en felinställd fördelare ge gnista ändå men vid fel tillfälle? (snille spekulerar)

              Tack för alla tips, jag hoppas innerligt att jag får ordning på detta snart. Jag vill hellre ägna mig åt service, puts och kamremsbyte. Gillar mekaniska jobb bättre
              Christian

              Kör nu:


              I garaget:

              Comment


              • #22
                Har du kollat insprutningsreläet. Får tändmodulen ström? startar den på startgas?

                Comment


                • #23
                  Tändmodulen får ström, jag har inte mätt medan jag vrider nyckeln än. Men den får iaf det med tändningen på. Soppa får den, den startar inte på startgas, ingen gnista.
                  Christian

                  Kör nu:


                  I garaget:

                  Comment


                  • #24
                    Hmm påminner om ett fel jag hade på en croma turbo. Det var något relä på väg till tändmodulen som ballade ur. Jag kopplade direkt till tändningslåset. och vips så gick den.

                    Comment


                    • #25
                      Nu har jag kollat att jag får ström även när startmotorn går. Jag provade även att rulla igång den för säkerhets skull, utan resultat.
                      Jag kollat sladdarna till lufttemp och vattentempgivarna också för säkerhets skull.

                      Jag börjar känna att jag inte vet vad jag kan kolla härnäst? Förslag? Kan det vara tändspolen som är kass?
                      Christian

                      Kör nu:


                      I garaget:

                      Comment


                      • #26
                        De är väl bara å kolla gnistan, skruva ur ett stift.
                        Då ska du känna om de kommer soppa också.
                        Last edited by pazzo; 4 September 2009, 15:59.
                        Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                        S/y Mascot
                        S/y Rebell
                        20vT
                        Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                        Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                        Comment


                        • #27
                          Originally posted by pazzo
                          De är väl bara å kolla gnistan, skruva ur ett stift.
                          Då ska du känna om de kommer soppa också.
                          Det är det som är problemet, ingen gnista. Jag har tagit ut stift och kollat men ingenting. Pumpen går och det luktar soppa när man har provat så jag tror inte att det är bränsletillförseln som felar.
                          Christian

                          Kör nu:


                          I garaget:

                          Comment


                          • #28
                            Hur går det med felsökningen , får du nån ordning på det ?

                            Comment


                            • #29
                              It´s alive!!

                              Jodå, det går bra med felsökningen!

                              Har precis varit ute och kört mina första kilometer i bilen

                              Provade att byta fördelare utan resultat, tanken slog mig inte att den "nya" begagnade fördelaren kunde vara felaktig men så var fallet. Så med ytterligare fördelare så var saken biff.

                              Det skadar nog iof inte att mycket annat i tändsystemet är bytt nu. Det hade jag tänkt göra ändå, bilen har inte gått mer än 8 mil sen senaste besiktning fyra år sedan, tusen mil de senaste tio. Det är en del som har ärgat och "muggat" till sig.

                              Men som den går Rapp i motorn, och så tight känsla. Inget glapp eller klonkande, den känns lika bra som den ser ut!

                              Det som händer härnäst är byte av kamrem (tio år sen sist) och lite allmänt byte av vätskor. Sen det kanske roligaste av allt, tvätt och puts. Ska bli kul att se då den inte heller har blivit tvättad på ett antal år.

                              Bilder kommer. Ska till Frankfurt nu till helgen men vill nästan hellre vara hemma och mecka...
                              Christian

                              Kör nu:


                              I garaget:

                              Comment


                              • #30
                                Härligt o höra att den lever

                                Comment

                                Working...
                                X