Announcement

Collapse
No announcement yet.

Regatta 100S ie

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Kul att den går!

    Attans att du missade Träffpunkt 80! Vi får ta samlad trupp Fiat-sedaner nästa år.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #32
      Re: Kul att den går!

      Originally posted by per
      Attans att du missade Träffpunkt 80! Vi får ta samlad trupp Fiat-sedaner nästa år.
      Jag är definitivt på!

      Idag har jag bytt olja och filter och beställt kamrem och luftfilter.
      Passade även på att byta bränslefiltret då bilen har stått med nästan tom tank länge. Jag tankade och körde ett par mil först. Ur filtret rann en brun sörja, så det var nog dags. Ett plus är att bilen nu går utan den lilla tvekan och ryck jag kände innan bytet.

      Sen har det förstås dykt upp lite andra småsaker men mer om det någon annan dag! Nu blir det middag
      Christian

      Kör nu:


      I garaget:

      Comment


      • #33
        Besiktning

        Imorgon 0650 kan ni hålla tummarna, då är det dags för besiktning. Jag har sedan förra veckan bytt kamremmen, fixat lite blinkers och kostat på den nya bakdäck.

        De som satt hade nog mönster för att klara besiktning men de var orginal (!) så jag tyckte det kändes tryggast att byta. Bilder kommer.
        Christian

        Kör nu:


        I garaget:

        Comment


        • #34
          Liten uppdatering, bytt kamremmen:
          Gammal rem
          Attached Files
          Christian

          Kör nu:


          I garaget:

          Comment


          • #35
            Kändes bra då den gamla var rostfärgad och torrsprucken.
            Ny rem:
            Attached Files
            Christian

            Kör nu:


            I garaget:

            Comment


            • #36
              Remskivan vållade mig lite bekymmer i början då jag på äldre twincam har varit tvungen att lossa centrumbulten för att lossa den. På nyare behöver man bara lossa de tre små bultarna=bra för mig.
              Attached Files
              Christian

              Kör nu:


              I garaget:

              Comment


              • #37
                Och sen det viktigaste av allt, så här glad blir Regattan när den har fått en fullservice med nya däck och blankt protokoll från SBP!

                Sedan dess har jag företagit en längre resa. Vi åkte till Borås förra helgen för en liten "shakedown". Inte för att Borås är något särskilt men lagom långt (30 mil) för att se om allt lirar som det ska. Allt gick bra förutom ett tillfälle då gnistan försvann men lite puts på rotor och lock löste det och felet har inte återkommit sedan dess. Jag tänkte använda bilen nu så länge hösten håller i sig innan Croman ställs på igen.

                I vinter ska det bli puts extravaganza och lite småpyssel. Söker en tidstypisk 80 tals radio osv.
                Attached Files
                Christian

                Kör nu:


                I garaget:

                Comment


                • #38
                  Fasen va nice!
                  Tror faktiskt jag har tillbehörskatalogen där de där extra stänkskydden finns med..
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • #39
                    Trevligt med blankt papper!

                    Det enda som finns kvar av den
                    Regatta min far hade/köpte ny är en plåtfälg med ett dåligt orginaldäck samt den eminenta sladdlampan med inrullningsbar sladd som följde med bilen Lampan ligger förvövrigt i Croman nu.

                    /
                    H

                    Comment


                    • #40
                      Haha! Lampan har jag i handsfacket också! Riktigt cool
                      Christian

                      Kör nu:


                      I garaget:

                      Comment


                      • #41
                        Fortfarande trubbel ibland?

                        Jag undrar om nån här kan hjälpa mig med ett skumt problem. Som ni vet så saknade bilen gnista när jag köpte den men det löste ju sig med en ny fördelare.

                        Nu har det hänt två gånger att bilen har vägrat starta efter att ha gått hur bra som helst innan. Båda gånger har jag kollat fördelarlock och rotor utan resultat. Det som sedan har löst problemet är att ta ut ett stift, titta på det, sedan provstarta. Då startar bilen på tre cylindrar utan problem. Sen är det bara att skruva i stiftet och sen startar den igen??

                        Båda gånger har iof varit lördag utanför en stormarknad (Maxi och Coop) men jag tror inte det är problemet även om jag också kan tappa gnistan av att åka och handla...
                        Christian

                        Kör nu:


                        I garaget:

                        Comment


                        • #42
                          är det den så kallade insp förgasaren ?

                          min uno 75 ie läckte ur spridaren när den vart varm så den inte ville starta och innan jag hitta det felet!!! det var ett torkat btr gummi som satt i förgasaren (insprutningen) OBS bilen luktade inte soppa???? tror att den uppvärmda katten tog bort bensin lukten!! uno n skulle minst ha 0.95 och max ha 1,2 bars bränsle tryck på tomgång min låg på 1,4 så spridaren läckte pga övertryck! så kolla bränsletrycket Det är ett litet tips /M
                          F:finns I:ingen A:annan T:turbo

                          saab 9-5 2,0t såld! (nu Fiat grande punto 95hk 6vxl)

                          punto 80elx årsm00 såld (undrar varför man köpte en v40 t4? måste spara pengar till en bravo sport)

                          131 mirafiori 75 a projekt! (Det har inte hänt någonting på länge)

                          Comment


                          • #43
                            Har inte gjort så mycket med bilen på sistone. Jag har köpt en åttiotals Blaupunkt som matchar resten och installerat den. Passade också på att rensa en del sockerbitar och skarvade kabelstumpar bakom mittkonsolen. Den är nu avställd och väntar på våren. Jag ska tvätta den och göra en ordentlig polering i vinter är tanken.

                            Startvägrat har den gjort ett par gånger till dock.
                            Det där med bränsletrycket förstod jag inte riktigt. Skulle det isf vara så att övertrycket försvinner när man tar ut ett stift och det är därför den startar då?

                            Men borde den inte då göra så varje gång jag försöker starta den varm? Vilken packning är det som menas?
                            Christian

                            Kör nu:


                            I garaget:

                            Comment


                            • #44
                              Hej !

                              Som du själv skrev,,fixat lite med elen etc..
                              Ändhylsor, kopplingar, skarvar i elektroniken
                              Flatstift o kontakter som är ärgade
                              Värme gör att saker rör på sig.
                              minsta lillla icke kontakt görs sig då påminnd.

                              Alla jordpunkter borde kollas noga.
                              kolla inuti reläer !

                              Ett fett relä flerpoligt ska sköta soppapump etc.
                              Bilelfirmor har ofta övriga reläer eller en jämförelsetabell
                              lite svart oxid på ett relä syns inte utifrån,, men kan ställa till mycket.
                              Med en liten skruvmejsel kan man försiktigt bända av locket o kolla inuti dem.

                              Marean tex har lite klena reläer som kan va värda att byta..
                              för att förhindra liknande.
                              Fiat for FUN

                              Comment

                              Working...
                              X