Announcement

Collapse
No announcement yet.

Projekt: Coupé 20VT -99

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fick man välja färg på siliconslangarna Axel?

    Comment


    • Originally posted by Ankan
      Fick man välja färg på siliconslangarna Axel?
      Nej det var inget han frågade om, men det går ju kanske att önska.
      Coupé 20VT -99 - Projekttråd

      Comment


      • Originally posted by Axl
        Nej det var inget han frågade om, men det går ju kanske att önska.
        hur går det med mekandet Axl ?
        Har du kanske tänkt om och vill sälja grejerna till mig istället :-)
        JH

        20vT

        Comment


        • Originally posted by epostiljon
          hur går det med mekandet Axl ?
          Har du kanske tänkt om och vill sälja grejerna till mig istället :-)
          Haha, ånej du.
          Det har bara varit helt fullt upp de senaste veckorna, ska försöka ta tag i det snart... Sen blir det åka av!
          Hur går det själv med projektet? Är handen bra?
          Coupé 20VT -99 - Projekttråd

          Comment


          • Originally posted by Axl
            Haha, ånej du.
            Det har bara varit helt fullt upp de senaste veckorna, ska försöka ta tag i det snart... Sen blir det åka av!
            Hur går det själv med projektet? Är handen bra?
            Jotack de börjar arta sig.
            Funderar en del på det här med trimmandet. Tycker bilen går väldigt bra som det är, fast mycket vill ju ha mer vettu :-)

            Kommer börja med väghållningen.

            Undrar lite hur mina Novitec fjädrar fungerar med Bilsteins B6or?

            Vad gör man åt krängninsstaget bak, vad köper man osv?

            tacksam för tips
            JH

            20vT

            Comment


            • Originally posted by epostiljon
              Jotack de börjar arta sig.
              Funderar en del på det här med trimmandet. Tycker bilen går väldigt bra som det är, fast mycket vill ju ha mer vettu :-)

              Kommer börja med väghållningen.

              Undrar lite hur mina Novitec fjädrar fungerar med Bilsteins B6or?

              Vad gör man åt krängninsstaget bak, vad köper man osv?

              tacksam för tips
              Jag har personligen ingen erfarenhet av varken Bilstein eller Novitec, kör med OSRAV och Eibach så jag kan inte ge tips där tyvärr.

              Gällande kränghämmaren så är det just bak som är mest intressant som du säger. Dock inte grötat ner mig mer i detta än att jag vill minnas att Whiteline 22mm eller något i den stilen varit rekommenderat, har för mig att Per har en sådan.
              Coupé 20VT -99 - Projekttråd

              Comment


              • Vi är många som köpte Whiteline när de dök upp, en del köpte 24mm o jag o bl.a. Freddan köpte 22mm. Ett helvetes jobb att byta men gjorde mkt för balansen i snabbare kurvor. Eller lift-off-oversteer när man bromsar+svänger..

                Bilstein B6 och Novitecfjädrar passar bra ihop skulle jag tro.
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment


                • Originally posted by epostiljon
                  Jotack de börjar arta sig.
                  Funderar en del på det här med trimmandet. Tycker bilen går väldigt bra som det är, fast mycket vill ju ha mer vettu :-)

                  Kommer börja med väghållningen.

                  Undrar lite hur mina Novitec fjädrar fungerar med Bilsteins B6or?

                  Vad gör man åt krängninsstaget bak, vad köper man osv?

                  tacksam för tips
                  Hört att Novitec är aningen hårdare än Eibach som sägs vara en bra kombo med Bilstein. Men bör bli bättre än med standarddämpare om det är det du har nu...
                  à la London designmarknad - www.alalondon.se

                  Comment


                  • Eibach borde vara hårdare än Novitec då de är lindade med två hela varv mindre.. Men Novitec är lite lägre. (är lite insatt i detta nu efter att ha valt själv nyss.. )
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • Originally posted by per
                      Eibach borde vara hårdare än Novitec då de är lindade med två hela varv mindre.. Men Novitec är lite lägre. (är lite insatt i detta nu efter att ha valt själv nyss.. )
                      Vad jag förstått när jag kollande med Tyska Coupe-forumet så var de rörande överens om att Novitec var den hårdare av de två.
                      à la London designmarknad - www.alalondon.se

                      Comment


                      • Alright, de kanske är gjorda av kobolt isf, vad vet jag.

                        Många misstar oxå hårda fjädrar på att de glömt kapa gummistoppen, och eftersom Novitec är lägre kan man tänka sig att fler kör med dessa med stoppgummin i bott.
                        Last edited by per; 13 June 2012, 12:39.
                        Argenta 120ie -85
                        Alfa 75 3.0V6 -90
                        BMW Z4M Coupe -06
                        BMW 118dM -10
                        Coupe 20VT -98 RIP
                        125 Special -72 RIP

                        Comment


                        • Jag har numera novitec/bilstein eller har rättare haft det hela tiden pga omlackade fjädrar + felaktig info från förra ägaren + eibach dekaler i motorutrymmet :P Förklarar varför min bil är så låg. Sänker 40/40 istället för 30/30 som eibach. är mkt nöjd med väghållningen. Riktig gocart känsla men bekvämt är det inte i kombon 18" 35 profil.

                          Comment


                          • Originally posted by per
                            Alright, de kanske är gjorda av kobolt isf, vad vet jag.

                            Många misstar oxå hårda fjädrar på att de glömt kapa gummistoppen, och eftersom Novitec är lägre kan man tänka sig att fler kör med dessa med stoppgummin i bott.
                            Kortare fjädrar är ofta hårdare/stötigare. Kortare fjädringsväg du vet... Läste något om att är det H&R som gjorde dessa åt Novitec men med en liten skillnad i utformningen.

                            Svårt att uttala mig då jag inte jämfört dessa back to back utan bara läst vad folk har skrivit på Fiat Coupe Freunde och Fccuk. Har inte läst om någon som sagt att Novitec är mjukare än Eibach men flera som sagt att de är hårdare.

                            Men det är den generella bilden jag fått.

                            För att återgå till frågan så tror jag att Bilstein eller tex Osrav förbättrar situationen på alla sänkta bilar. Standarddämparen passar inte hårda, korta fjädrar.

                            Men vänta dig inga underverk, jag kör på Bilstein/Eibach och det känns över broskarvar, brunnslock, håligheter och fartgupp trots 16-tumsfälgar...
                            Last edited by rask; 13 June 2012, 16:18.
                            à la London designmarknad - www.alalondon.se

                            Comment


                            • Originally posted by per
                              Men Novitec är lite lägre. (är lite insatt i detta nu efter att ha valt själv nyss.. )
                              De är därför du pratar om dina gummin helatiden
                              Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                              S/y Mascot
                              S/y Rebell
                              20vT
                              Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                              Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                              Comment


                              • Tack för era svar!

                                Det jag hoppas bli av med med är "svajjandet" vid snabba rattrörelser då det går fort. Åker jag över 120 och svänger hårt skiner go-kart känslan med sin frånvaro.

                                Åker på bra däck (klassen high performance) med bredden 245 och 35 profil 17". De sitter som klistrade i backen. Splitter nya dämpare bak halvkassa fram. Så bilen känns lite sunkig. Tror viktfördelning vandrar lite då dämparna inte är snabba eller hårda nog och dessutom lite slitna fram.

                                Varför är det ett hel... att byta staget bak Per? Finns det någon guide för det kanske?
                                JH

                                20vT

                                Comment

                                Working...
                                X