Announcement

Collapse
No announcement yet.

Projekt: Coupé 20VT -99

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #76
    Osrav KGA dämparna verkar helt okej. Ett steg upp jämfört med Bilstein. Dock undrar jag hur man justerar bakdämparna. Sitter justeringen i toppen eller botten av dämparen?

    Ett annat tips är att uppgradera bakre krängningshämmare. Det finns 22 eller 24 mm att välja på. Själv kör jag med 22 mm
    Köpte den via Balance Motorsport (UK).
    Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
    Min projekttråd - 19T
    Min Youtube kanal
    >>>HK listan - missa inte den!!<<<
    Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

    Comment


    • #77
      Originally posted by per
      Händigt! Kul med streaming.
      Håller med om AutoDS-grejorna.. Man får jobba lite själv med dem. Jag slipade insidan på splittrarna så att de satt bättre mot fronten, och sprutspacklade/klossslipade kjolarna (de är inte vidare jämna). Men det blev bra till slut.
      Tackar. Jo, det är jäkligt smidigt med streamingen, kan rekommenderas.
      Mina verkar vara ganska välslipade och bra i ytorna men radien på splitters kontra radien på fronten är olika. Så splittern måste böjas ganska hårt för att följa fronten, men det ska nog gå. Gällande kjolarna så är radien där de viker av in i främre hjulhuset inte alls lika stor som på karossen så där blir det nog lite mer arbete. Som det är nu så blir det en glugg mellan kaross/kjol på sisådär 10mm i diameter.

      Originally posted by Freddan72
      Osrav KGA dämparna verkar helt okej. Ett steg upp jämfört med Bilstein. Dock undrar jag hur man justerar bakdämparna. Sitter justeringen i toppen eller botten av dämparen?

      Ett annat tips är att uppgradera bakre krängningshämmare. Det finns 22 eller 24 mm att välja på. Själv kör jag med 22 mm
      Köpte den via Balance Motorsport (UK).
      Jo, har läste en hel del possitivt om dem på fccuk, folk verkar nöjda med dem.
      Som jag förstått det så är det krux med justeringen av bakdämparna så då antar jag att de sitter i toppen. Undar om man skulle kunna montera dem upp-och-ned? Det är ju gasdämpare så rent fysikaliskt borde det ju inte vara ngt problem.

      Gällande kränghämmare så har jag lite funderingar på det, tack för tipset på återförsäljare. Det känns som att det ger en stor förbättring.
      Vad är era erfarenheter och vilket spår tycker ni jag ska gå på vad gäller diameter?
      Coupé 20VT -99 - Projekttråd

      Comment


      • #78
        Originally posted by Axl
        Tackar. Jo, det är jäkligt smidigt med streamingen, kan rekommenderas.
        Mina verkar vara ganska välslipade och bra i ytorna men radien på splitters kontra radien på fronten är olika. Så splittern måste böjas ganska hårt för att följa fronten, men det ska nog gå. Gällande kjolarna så är radien där de viker av in i främre hjulhuset inte alls lika stor som på karossen så där blir det nog lite mer arbete. Som det är nu så blir det en glugg mellan kaross/kjol på sisådär 10mm i diameter.

        Vad är era erfarenheter och vilket spår tycker ni jag ska gå på vad gäller diameter?
        Precis, det var exakt samma på mina prylar. Splittrarna spänner man fast med deras egen monteringsmanual så gick det ändå till slut. (den med tvingar och träpinnar)

        Ang. kränghämmare beror det lite på hur resten av Coupen ser ut, på min har jag en massa andra åtgärder mot understyrning (extra camber, batteriet bak osv) så bilen är nästan lite väl överstyrd redan med 19mm Whiteline. Är glad att jag inte tog den grövre!
        Last edited by per; 13 September 2011, 08:44.
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #79
          Det är nog bäst att dubbelkolla med Osrav att det är okej att vända dom upp och ner.

          Lite negativ camber på framhjulen gör susen för uppförandet. Du kan även justera in lite toe out, ca 1 mm är en bra början.
          Last edited by Freddan72; 13 September 2011, 13:50.
          Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
          Min projekttråd - 19T
          Min Youtube kanal
          >>>HK listan - missa inte den!!<<<
          Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

          Comment


          • #80
            Originally posted by Freddan72
            Det är nog bäst att dubbelkolla med Osrav att det är okej att vända dom upp och ner.

            Lite negativ camber på framhjulen gör susen för uppförandet. Du kan även justera in lite toe out, ca 1 mm är en bra början.
            Yepp, drog iväg ett mail till dom så får vi se vad som säger.
            Lysande, det ska jag komma ihåg!
            Coupé 20VT -99 - Projekttråd

            Comment


            • #81
              Originally posted by per
              Ang. kränghämmare beror det lite på hur resten av Coupen ser ut, på min har jag en massa andra åtgärder mot understyrning (extra camber, batteriet bak osv) så bilen är nästan lite väl överstyrd redan med 19mm Whiteline. Är glad att jag inte tog den grövre!
              Okidoki, ja då ska jag nog hålla mig i det lägre spannet. Har ännu inte gjort några modifieringar på kärran utöver ett sportluftfilter...

              Vore ballt att ha en kränghämmare som är justerbar...
              Coupé 20VT -99 - Projekttråd

              Comment


              • #82
                Tja!

                Tror minsann jag såg din snygga Coupé på Biltema Svågertorp för en dryg månad sen Såg mycket stilig ut!
                Ingen Fiat längre. Men en italiensk Ducati tar jag hand om

                Comment


                • #83
                  Originally posted by Gripen
                  Tja!

                  Tror minsann jag såg din snygga Coupé på Biltema Svågertorp för en dryg månad sen Såg mycket stilig ut!
                  Man tackar! Haha, ja man är väl nästan stammis där så det låter inte alls omöjligt... Vi får ta o styra upp en fiatfika här i krokarna, verkar finnas några stycken ju.
                  Coupé 20VT -99 - Projekttråd

                  Comment


                  • #84
                    Fick svar från OSRAV
                    Hello Axel,
                    KGA for the Fiat Coupè is code KGA379
                    Our shocks do not work upside down ! Unfortunately the chasse do not permit to arrive to adjust the shocks in calibration, we know that, but anyway we have no other possibilities on fit the damper.
                    If you need other information not hesitate to contact us
                    Kind Regards

                    O.S.R.A.V. Alfeo Moret S.p.A.
                    - Ms. Laura Da Ros -
                    - Sales Dept. -
                    Så den rödbetan gick tydligen inte.
                    Coupé 20VT -99 - Projekttråd

                    Comment


                    • #85
                      Originally posted by Axl
                      Man tackar! Haha, ja man �r v�l n�stan stammis d�r s� det l�ter inte alls om�jligt... Vi f�r ta o styra upp en fiatfika h�r i krokarna, verkar finnas n�gra stycken ju.
                      Absolut!
                      Jag håller förvisso till i Ljungbyhed för det mesta (pluggar), men vore kul att kika på en 20vt. Sugen på att byta upp mig så småningom
                      Haft min i drygt fyra månader nu, så alltid bra om man kan få lite tips om grejer dessutom!
                      Ingen Fiat längre. Men en italiensk Ducati tar jag hand om

                      Comment


                      • #86
                        synd att frakten ska gå på 500 spänn för att få hem whiteline krängningshämmaren..
                        Eibach har ju ett kit för både fram och bak som dessutom är justerbart på flera punkter. Frågan är ju hur stor skillnad det ger att ha även fram?

                        http://www.balancemotorsport.co.uk/p...cnumber=106396

                        Lesters produkter har ännu sämre passform. Mina kjolar måste skäras till både här och där. Har inte ens orkat fixa det än..

                        Per och Freddan har nån av er bytt till powerflexbussningar? erfarenheter av det tack!

                        Comment


                        • #87
                          Originally posted by Ankan
                          synd att frakten ska gå på 500 spänn för att få hem whiteline krängningshämmaren..
                          Jo det är ju lite surt när man betalar en så pass stor del av totalsumman i frakt.. Kanske finns någon Svensk firma som kan importera till vettigt pris? Fast då vill det väl till att de ligger i krokarna för annars kostar det väl 500 att få det fraktat inom sverige...
                          Coupé 20VT -99 - Projekttråd

                          Comment


                          • #88
                            Originally posted by Gripen
                            Jag håller förvisso till i Ljungbyhed ...
                            Åja, det går ju på ett kick när du sätter dig i QP:n... Har dessutom för mig att vägarna där uppe är ganska trevliga.
                            Fast å andra sidan kanske man ska dra ihop en "Skåneträff", behöver ju inte tvunget vara i Malmö.
                            Coupé 20VT -99 - Projekttråd

                            Comment


                            • #89
                              Originally posted by Ankan
                              Per och Freddan har nån av er bytt till powerflexbussningar? erfarenheter av det tack!
                              Inte jag, dels får man byta spindelleder så ofta att det blir ett jävla meck varje gång.. Bränna av originalbussningarna osv varje gång.. Dels byts spindellederna så ofta att inre bussningarna inte hinner bli så gamla, dels verkar det vara svårt att hålla de bakre powerflex på plats utan de glider av. Man får borra o gänga bärarmarna o sätta dit en bult med stor stoppbricka. Detta får man alltså göra varje gång man byter spindelleder. Sen är jag inte övertygad om att de gör så himla stor skillnad. Undre+övre stag gör nog mer!

                              Däremot tror jag Pär C här på forumet har Powerflex på sin Coupe, testa att PMa honom.
                              Last edited by per; 14 September 2011, 17:28.
                              Argenta 120ie -85
                              Alfa 75 3.0V6 -90
                              BMW Z4M Coupe -06
                              BMW 118dM -10
                              Coupe 20VT -98 RIP
                              125 Special -72 RIP

                              Comment


                              • #90
                                Jo, har också hört att det ska vara ett skit att ge sig in på. Jag kommer se till att det är fräscht gummi i de befintliga delarna och montera stag som du säger.
                                Coupé 20VT -99 - Projekttråd

                                Comment

                                Working...
                                X