Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rullande renovering Fiat Ritmo 75 cl -80

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Originally posted by alfamats
    lade sen på medlet med en svamp ,det gick även att spruta det stod det på bruksanvisningen.Brukar bli mindre spill med en svamp tänkte jag.Jag lät sedan medlet stå och dra 20 min.Torkade sedan av det och det så riktigt bra ut.Gnuggade även på ett undanskymt ställe för att se om det gick att få bort medlet.Det verkade sitta kvar fast jag gnuggade hårt.Plasten förblev mörk.Eventuellt så lägger jag på mera senare och låter det ligga på en länre stund,lika bra att mätta plasten ordentligt.Så här såg det ut innan jag torkade bort det överflödiga.Den blev inte riktigt så glansig efteråt.



    Hello alfamats

    I was impressed by the result of the work on the bumper.

    translate into English or could explain how and what did you use?

    thanks!
    Last edited by Tuccio; 3 October 2011, 15:01.
    www.evoluzionedellaspecie.com

    Comment


    • Originally posted by Tuccio



      Hello alfamats

      I was impressed by the result of the work on the bumper.

      translate into English or could explain how and what did you use?

      thanks!
      hi, if you don´t have the means/product that mats have, you can use olive-oil. simple, cheaper and much better than every after-market-crap that you possible can buy at the gas station. trust me, i have tried most brands that should "restore and shine and... bla, bla...". try it. you will not regret it :-) i used olive-oil on my fiat uno bumpers that was "grey". look at my thread "lilla spöket uno..." look att the last page(?) for result.
      regards /filip
      Filip Wennergren
      070-7707711

      Fiat Stilo 1,8 MW -05, 2st Alfa Romeo 166, Alfa Romeo 155, Piaggio Vespa -01, Piaggio Ape -13

      Comment


      • Automotoretrò 2012

        Torino 2012

        www.automotoretro.it
        Attached Files
        www.evoluzionedellaspecie.com

        Comment


        • Tjena !
          Länge sedan sist! Ska väl dra hur jag tänker med Ritmon.
          Allt eftersom tiden gick efter lackeringen så tyckte jag att det började sjunka i de få spackelpartier som fanns,dessutom var det ngn liten spackelmiss här och där.Inte mycket,men jag såg det när jag gick in i garaget varje dag och det räckte.

          Kom att tänka på att jag känner en lackerare som är skyldig mig pengar.Så jag har frågat om han kan lacka bilen åt mig.Frågade honom för ca 2 månader sedan och han skulle ta bilen direkt.Jag skulle bara dra in bilen till Karlstad till honom men så kom det ett storjobb ivägen.Jag lämnade honom mitt telnr så han kunde ringa mig när han var redo.Men tyvärr har jag inget hört från honom ,fast jag har varit där 2-3 gånger och påmint.
          Tycker bara det är jäkligt tråkigt att åka dit nu så jag vet inte vad som händer.Det är tydligen inte så intressant att lacka när man ska betala till reducerat pris.

          Under tiden jag väntat så började jag att fixa till hålen i golvet samkt kollade över karossen då det blev lite brått med lackeringen första gången.
          Så jag hittade lite mera saker som var lika bra att fixa.

          Började med trösklarna då dom var mycket intryckta av orginaldomkraften som antagligen inte hade placerats rätt vid däckbyte.
          Vänstersidan hade två rejäla bucklor och högersidan en på mitten.
          Fick borra hål i tröskeln på ovansidan för att komma ner med en rundstång så man kunde slå ut bucklorna.

          Har ingen bra bild,men hittade en på hö sid.Det var värre än det ser ut faktiskt.

          har ingen direkt bra bild men
          Attached Files
          Mats Nilsson

          Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

          Comment


          • Efter en 1 1/2 veckas riktiande och slipande så blev resultatet helt ok.Drog på epoxipriner och en överlackeringsbar body på detta.
            Bilder från arbetet med att lacka epoxigrunden.

            Hade bara bilder på hö sid tyvärr.
            Attached Files
            Last edited by alfamats; 28 April 2012, 17:50.
            Mats Nilsson

            Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

            Comment


            • Började sen med hålen i golvet.Antagligen så har bilen varit av vägen någon gång.Vä sidan av golvet var riktigt buckligt.men jag plockade fram min relativt oanvända karosseriträklubba och skinnpåse och riktade upp detta.Blev förvånansvärt bra tyckte jag.Roligt när man kommer på ngt nytt som funkar över förväntan

              Här är rosthålet på vä sid.Plåtskadan syns ev invid tröskeln och framöver i svängen,inte lätt med en pissig kamera.
              Attached Files
              Last edited by alfamats; 28 April 2012, 17:51.
              Mats Nilsson

              Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

              Comment


              • För att det är snyggare gjorde jag en rund plåt att svetsa dit.Eller så var det tristess i garaget och den konstnäliga ådran kom fram
                Attached Files
                Mats Nilsson

                Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

                Comment


                • Blev en liten lagning till framför också.Svetsat och klart på den sidan iallafall.Nästa sida till rakning.
                  Attached Files
                  Mats Nilsson

                  Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

                  Comment


                  • Det var faktiskt värre på hösidan.Såg inte så jäkligt ut då jag nästan hade tänkt att det skulle få gå utan lagning.Men ni vet kanske hur det är när man börjar pilla i rosten
                    Attached Files
                    Mats Nilsson

                    Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

                    Comment


                    • Blev ett rejält hål att fylla i under sätet.
                      Attached Files
                      Mats Nilsson

                      Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

                      Comment


                      • Var även rosthål vid avrinningshålet.Här har jag fixat allt på hö sidan.
                        Attached Files
                        Mats Nilsson

                        Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

                        Comment


                        • Började granska resten av karossen också när jag ändå hade tid.
                          Hittade en gammal lagning på hö bakskärm.Såg inte så farligt ut,men som sagt börjar man att pilla............
                          Attached Files
                          Mats Nilsson

                          Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

                          Comment


                          • oooops!!
                            Attached Files
                            Mats Nilsson

                            Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

                            Comment


                            • Återuppbyggnad då....
                              Attached Files
                              Mats Nilsson

                              Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

                              Comment


                              • Innerplåten ditsvetsad iallafall.
                                Attached Files
                                Mats Nilsson

                                Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

                                Comment

                                Working...
                                X