Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rullande renovering Fiat Ritmo 75 cl -80

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ytterplåten under tillverkning.
    Attached Files
    Mats Nilsson

    Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

    Comment


    • Klart,bara lite grundfärg på så är biffen.....
      Attached Files
      Mats Nilsson

      Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

      Comment


      • Sen granskade jag undersidan av dörrarna med lupp
        Visade sig finnas några nästan obetydliga rostantydningar eller om det var sprickor i orginallacken.Jag slipade ner och körde med skottebritta under alla dörrar iallafall.Hittade hos Tipro lack i Kil en underbar liten luftdriven oscillerande slipmaskin med 50mm trissa som gjorde jobbet lätt.
        Attached Files
        Mats Nilsson

        Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

        Comment


        • lackade på flera lager grundfärg så det håller sig.Den är även slipbar så man kan ta ner rinnet också.
          Attached Files
          Mats Nilsson

          Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

          Comment


          • Vä sid fick sig också en omgång.
            Attached Files
            Last edited by alfamats; 28 April 2012, 20:40.
            Mats Nilsson

            Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

            Comment


            • Imponerande
              Last edited by pazzo; 29 April 2012, 22:03.
              Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
              S/y Mascot
              S/y Rebell
              20vT
              Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
              Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

              Comment


              • Originally posted by pazzo
                Imponerade


                Tack för det
                Mats Nilsson

                Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

                Comment


                • Fantastiskt - och riktigt kul att du bjuder på gratis underhållning för oss som inte är så duktiga.
                  Du är en kille som verkligen gör ett noggrant jobb - grattis.
                  Blir den finaste Ritmon så småningom.

                  Dessa ljuddämpande mattor är luriga. Man vet aldrig vad som döljer sig under.
                  Jag hade en gammal Passat en gång. Och när kompisen klev in på passagerarsidan, så trampade han igenom golvet. Och det var just där dämpmattan var.

                  Lite nyfiken på vad slipmaskinen kostad - ungefär - och vad behöver den för tryck för att arbeta bra?
                  //R//

                  Comment


                  • snyggt jobbat!
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • Tackar för era trevliga kommentarer!
                      Idag har det inte blivit så mycket.Var ute och gjorde ett sista jobb på en dörr.På hö framdörr så har man ngn bytt ut plåten i nederkant.Inte sådär riktigt som jag vill ha det.Men det får duga(om jag inte kommer över en ny dörr dvs innan lack) Tog inga bilder men jag skar till plåten lite bättre så att den blev rak iallafall och svetsade i där man hade bommat att svetsa.Slipade även ner allt gammal kitt och fula svetspunkter så det blev acceptabelt.Kittade sen skarven mellan ytterplåt och själva dörrsklettet.Blir att slipa lite och på med grundfärg sen.

                      Hittade förresten en Ritmo igår också
                      Var nere på stan på förmiddagen och gjorde några ärenden.Var så jäkla fint väder så jag blev sugen att prova nya filmkameran.Åkte lite sporadiskt omkring på ett industriområde och provade filma,men kom fram till att det blev bäst att bara ta stillbilder,hittade några gammla 240 och en duetthytt samt några gamla fina byggnader som jag plåtade.

                      Fick riktigt blodad tand så jag satte kursen ut i buschen och leta gammelbilar och annat intressant förståss.Styrde kosan mot filipstad,tanken var att leta efter en gammal alfa gulietta sprint som jag visste ungefär vart den skulle stå.

                      Men jag kom bara någon mil bortanför Storfors.Där gjorde jag en tvärgir till höger och rakt ut i de mörkaste skogarna.Åkte lite sköna grusvägar i några mil,sprang på några häftiga kilometerlånga vattenkulvertsystem som jag var tvungen att fota.Efter den sessionen så började jag närma mig Nykroppa.Kom in bakvägen från några höjder så jag såg hela industriområdet framför mig.Tyckte mig skymta några gamla bilar så jag styrde kosan dit.

                      Åkte in på en skrotgård och hittade en gammal Merca compact coupe samt en Peugeot 505 turbo i helt rostfritt skick som jag fotade.När jag skulle åka därifrån så skymtade jag några skrotbilar inne på en annan gård så jag åkte förståss dit och tittade också,med kameran i högsta hugg

                      Det visade sig vara en bilskrot där.Och det första jag får se är en Fiat Ritmo.En silverfärgad 3 dr skönhet,elller nja lite luggsliten var den.Men om man inte hade knycklat till den så hade den varit helt räddningsbar.Nu var den så trasig så det var bara att inrikta sig på smådelar.

                      Tyvärr så var det fel färg på inredningen så det var inte mycket att ta där,typiskt då et är lite saker jag ska ha där.Plockade lite plastclips och rutlist fram.Ska väl upp och ta en framstol så jag får fräscha fjädrar i min stol då det ligger en träbit där just nu.

                      En bild på skönheten:
                      Attached Files
                      Mats Nilsson

                      Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

                      Comment


                      • Vet inte vilken årsmodell det var,men det satt några sköna klistermärken på den:
                        Attached Files
                        Mats Nilsson

                        Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

                        Comment


                        • Då kanske du hittar ett bättre gummi runt låset på bakluckan
                          //R//

                          Comment


                          • Det lustiga är att bilen var såld hos Berndt Arvidssons bil i Karlstad.
                            Granne med Farsans firma och där jag sprang som liten knodd och dreglade över Fiat 127,132 och så klart Ritmo.
                            Vet att jag har kort från den tiden på en silverfärgad Ritmo.Kände igen regnr som var CAJ ???
                            Kan det vara en av de bilar som sådde mitt Ritmo-intresse tro? Lite kittlande är det iallafall

                            Ska upp och plocka lite delar på den om någon vecka.Så hojta till om det är ngt jag ska plocka med.Bilen är inte sönderskruvad på ngt vis utan verkar ha varit i fint skick innan man bucklade till den.

                            Klistermärket från Bilfirman i Karlstad:
                            Attached Files
                            Last edited by alfamats; 29 April 2012, 22:17.
                            Mats Nilsson

                            Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

                            Comment


                            • Originally posted by Rolando
                              Då kanske du hittar ett bättre gummi runt låset på bakluckan
                              Ja jäklar det glömde jag! Tack för det!/

                              Ang din tidigare fråga om den tryckluftdrivna maskinen så kostade den 750 plus moms har jag för mig. / mats
                              Mats Nilsson

                              Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

                              Comment


                              • Har fixat med hö framdörr idag.Man har bytt nederdelen på den tidigare och inte fått till det riktigt ordentligt.Den har slagit sig lite.Tyvärr så har jag inte fått tag på ngn ny dörr så jag har fått rikta och plockat fram finspacklet.Blir nog bra bara jag får spackla och slipa några gånger.

                                Fick även besked i Fredags att jag kan dra bilen till lackeraren också.Kommer att göra det under veckan.Äntligen!! Vi får se hur länge den blir ståendes där.Det var inget sagt.

                                Åsså får man passa på att gratta Ritmon på namnsdagen också.
                                Enligt tidningen Klassikers almanacka så är det Ritmo idag.Hurra! Hurra!

                                Jepp,nu blir det till att plocka fram de saker som ska vara mattsvarta och måla dessa också,väntar på fälgarna som ligger hos blästernissen.Även klädseln ska lagas i sömmarna.Som tur är så är det bara tråden i sömmarna släppt.Ska bara få tag i ngn som kan göra detta också,tips mottages gärna.Ha det så länge! / mats
                                Mats Nilsson

                                Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

                                Comment

                                Working...
                                X