Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rullande renovering Fiat Ritmo 75 cl -80

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • jag vet att vissa kör med värmepicka på tråkiga fångare. har aldrig provat dock. jag skulle förmodligen elda upp allt :-9
    /filip
    Filip Wennergren
    070-7707711

    Fiat Stilo 1,8 MW -05, 2st Alfa Romeo 166, Alfa Romeo 155, Piaggio Vespa -01, Piaggio Ape -13

    Comment


    • Det är samma här,fattar nada av danska.Annars låter det intressant att medlet går att få tag i.Härmed förklara jag mig villig att bli importör av medletdet är nog det bästa medlet för plast jag sprungit på iallafall.
      Ang värmepicka filip så har jag prövat.Det vill gärna bli flammigt.Det gäller nog att få så jämn värme som möjligt.En stor ugn vore modellen.Ska höra med min lokale pizzabagare

      Idag så har jag plockat ner de målade sakerna,men såklart så glömde jag lite andra saker som skulle målas.Hittade vindrutetorkarna med armar och ett emblem till som ska sitta på huven.De målade sakerna blev iallafall fina.Jag målade även emblemen helt svarta.Så det första jag gjorde idag var att slipa bort det svarta på själva texten.Tog min oscillerande slipmaskin med 120 papper på,blev helt ok.Men jag skulle nog väntat lite längre med slipningen då färgen fortfarande var seg och det högg fast ibland ,alt är ju att våtslipa.Appropå våtslipning så tog jag taket och huven iockså.Dels för att bli av med dammnoppror och ngn torrsprutning.Utan att det var mening så blev lacken mycket trevligare att se på.Inte så glassigt nylackat utan den blev mer som en gammal uppolerad lack.Kan gå på mera med grovrubbingen för att få det blankare,men jag vet inte.Så nu lärde man sig det ocksåNågra gammla bucklor finns ju kvar så det blir autentiskt på den gamla bilen.Får fortsätta med poleringen ngn annan dag.Men nu ska Alfa 33:an in i garaget igen.Den drar tjuvluft i en av förgasarna trots helt nya packningar.Tänkte jag skulle få den besiktigad ngn gång.Det är alltid ngt litet småfel innan jag ska till och bessa den.
      Attached Files
      Last edited by alfamats; 8 May 2011, 21:20.
      Mats Nilsson

      Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

      Comment


      • Jag tror du kan komma ganska långt med att lägga fångaren i stekande sol ngn dag. Inbillar mig att porerna öppnar sig. Eller om du tar Ritmon till Sahara. Där får du din pizzaugn :-)
        Filip Wennergren
        070-7707711

        Fiat Stilo 1,8 MW -05, 2st Alfa Romeo 166, Alfa Romeo 155, Piaggio Vespa -01, Piaggio Ape -13

        Comment


        • Nämen...

          En till...
          Attached Files
          captainmorgan

          Comment


          • Herregud,vad duktig ni har varit på att blåsa liv i klassikern "Baby Blue". Den figurerar snart på topplistorna, rena rama Malcolm Mclaren takter

            Comment


            • babyblå - årets "begagnat färg"?!
              /filip
              Filip Wennergren
              070-7707711

              Fiat Stilo 1,8 MW -05, 2st Alfa Romeo 166, Alfa Romeo 155, Piaggio Vespa -01, Piaggio Ape -13

              Comment


              • världens raggarbil..!! Alla tittar!!
                Helt otroligt vad intensivt blå den är!!Behöver inte tända i garaget ..det räcker med bilen..
                Man kunde ju inte låta Alfamats härja ostört på Ritmofronten...fast faktum är ju att det var han som kom med tipset om en Ritmo men då visste han nog inte om att det var en tvilling..
                captainmorgan

                Comment


                • Originally posted by captainmorgan
                  världens raggarbil..!! Alla tittar!!
                  Helt otroligt vad intensivt blå den är!!Behöver inte tända i garaget ..det räcker med bilen..
                  Man kunde ju inte låta Alfamats härja ostört på Ritmofronten...fast faktum är ju att det var han som kom med tipset om en Ritmo men då visste han nog inte om att det var en tvilling..
                  har jag missat din babyblå-tråd? vill se mer! blått e ju flott!
                  Filip Wennergren
                  070-7707711

                  Fiat Stilo 1,8 MW -05, 2st Alfa Romeo 166, Alfa Romeo 155, Piaggio Vespa -01, Piaggio Ape -13

                  Comment


                  • Nä, du har inte missat någon tråd, jag har bara kapat lite...hämtade den i Söndags.
                    Kamrem beställd så man vågar köra..
                    Kan lägga upp fler bilder när jag får ordning på den riktiga kameran.
                    Undras om Mats blir klar med sin till träffpunkt -70...vi hade knockat hela stället med dessa skönheter..!!!
                    captainmorgan

                    Comment


                    • Ha-ha! häftigt med en tvilling.Jag råkade springa på 3 st blå Ritmo medans jag letade objekt.Din captain och en 3 dr i närheten av där jag bor.Försöker att övertala ägaren att köpa den som reservdelsbil.Men han har så många minnen till den bilen så han är inte så pigg på det.Blå verkar varit populär elller så hällde man i lite rostskyddsfärg från fabrik i den kulören
                      Ang blå Filip,har du sett nya klassiker?En av journalisterna har en ljusblå 156 som han monterar in en blå skinninredning i.Tycker jag känner igen den kombon
                      Mats Nilsson

                      Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

                      Comment


                      • mats; min är carl legelius gamla. den i tidningen. ngn rostburk, som han skriver, är det definitivt inte. klassiskt däcksprut på trösklarna. inget mer. den har klarat sig väldigt bra tack vare original stänklappar i fram. det borde varit standard på 156rna.

                        har precis köpt sidokjolar ala sp3. så det blir body på trösklarna och sedan kjolar på. en donna ska ju ha kjol liksom :-)
                        Filip Wennergren
                        070-7707711

                        Fiat Stilo 1,8 MW -05, 2st Alfa Romeo 166, Alfa Romeo 155, Piaggio Vespa -01, Piaggio Ape -13

                        Comment


                        • Lite kopparkonst från Astron AB Georges Proestos i Hägersten.
                          Attached Files

                          Comment


                          • Kopparkonst

                            Titta, en till som har en sådan tavla.
                            Jag har en som jag fick vid en årsträff med Fiat Classic Club.
                            Alla som deltog detta året (minns inte årtalet) fick en sådan koppartavla Fiat Sverige, eller vad de nu hette på den tiden.

                            Måste ha varit i början mitten av 80-talet, med det var inte 1981.
                            Så det måste finnas en del sådana tavlor ute i landet

                            De du Mats ....... något att tänka på.... men den är ju inte blå....
                            //R//

                            Comment


                            • Trevlig tavla.En sån skulle man ha:-) har sett sådana förut fast med Alfa Romeo då.Dom var nog poppis under en tid.Ja-ja, jag har annat at lägga pengar på just nu.
                              Har fortsatt och våtslipat och grovrubbat.Efter lite rubbande med maskin och skumgummitrissa så tyckte jag inte att det blev riktigt bra ändå.Jag kom att tänka på att jag hade en lammullshätta.Den med 3Ms grovrubbing gjorde susen.Det blev rkitigt bra.Nackdelen är att det blir polerrosor då lammullshättan blir väldigt vass tillsammans med rubbingen.Men jag ska ändå gå över bilen en gång till med en lite finare rubbing/polish med den dubbelhuvade polermaskinen för att få bort polerrosor.Men dit har jag inte kommit än.Har lite andra projekt typ bessa bruksbilen.har fixat bakbromsarna och handbroms idag samt såg att styrlederna var gränsfall för bilrovningen.Det satt i princip nya på reservdelsbilen så man fick plocka dessa från den och montera på bruksisen.Kom på att jag även skulle plocka lös en yttre backspegel,tur var väl det.För i dörrarna satt de rätta skruvarna till mina stötfångare på Ritmon.Svarteloxerade stjärnskruv med kullerskalle och M6.Fick ihop 12 st så jag saknar 3 st.Ska kolla på min 3:e alfa 164 och se om det finns några skruvar på den.Det är alltid bra med lite resdelsbilar

                              Inte så många bilder men här ser man att det börjar bli lite blänk i lacken på ritmon
                              Attached Files
                              Mats Nilsson

                              Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

                              Comment


                              • Se till att de åskar lite mer i asken! Så åker jag ner å jobbar lite å tittar på underverket
                                Last edited by pazzo; 21 May 2011, 21:43.
                                Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                                S/y Mascot
                                S/y Rebell
                                20vT
                                Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                                Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                                Comment

                                Working...
                                X