Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rullande renovering Fiat Ritmo 75 cl -80

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hade visst en bild på slipgrunden.Köpte två patytält och drog in bilen i under torkningen.Körde med 2 st 2 kw värmefläktar för att påskynda torktiden.Och tur var väl det när jag skulle lägga topplacken nästa dag(måndag).Topplacken torkades på 6 tim,precis så den var torr så att jag kunde få den hem bilen till Kristinehamn på kvällskvisten.Lastade av vid 23:15 tiden på Måndag kväll.kan säga att jag ramlade i säng och sommnade direkt
    Slipgrunden på tork:
    Attached Files
    Mats Nilsson

    Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

    Comment


    • Det har inte blivit så mycket gjort under veckan,då jag har varit för trött och har haft anndra saker att göra.Men var uppe i morse och har börjat plocka på lite saker.Dom saker som inte ska lackas om.Hade annars tänkt att lacka alla paneler inne i bilen då dom har blivit väldigt solblekta och skiftar i färg.Ska väl inte vara ngt problem tänkte jag.Skulle måla med strukturlack.Gjorde detta på en Alfasud Sprint för många år sedan med bra resultat.Men nu har man gjort om lacksystemen,ska väl vara miljövänligare tror dom.Nu fanns det inte längre additiv att blanda i lacken så man fick strukturen,eller fans det gjorde det,men man kunde inte få färgen matt.Man kunde iofs lacka med matt klarlack över det man målat tidigare och inte nog med det så poängterade alla 4 lackleverantörer jag var i kontakt med att dagen "matteringspasta" gjorde så att det gärna blev flammigt när man lackade.Det lät så jäkla omständigt.Så nu lutar det åt att försöka rekonda det som finns så gott det går.Imorgon får jag fö ett dundermedel till stötfångarna som jag först hade tänkt att lacka om,men skippar detta om dundermedlet funkar.
      Det blir skokloster imorgon,gött!! Men jag åker med kompisens Alfa 166 V6 dit.Men jag kommer och tittar till Fiat avdelningen såklart.
      En bild på bilen nylackad:
      Attached Files
      Last edited by alfamats; 30 April 2011, 21:09.
      Mats Nilsson

      Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

      Comment


      • Andra sidan.Lite gamla bucklor dök det så klart upp.Men det får jag leva med.Även några torrsprut blev det också.Men de har jag börjat att våtslipa ner så det inte ska synas.Blir att våtslipa hela bilen då det är lite damm i lacken dessutom. / Mats
        Attached Files
        Mats Nilsson

        Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

        Comment


        • faan va duktig du är!!! blir ju kanon! hatten av! syns imorgon då på skokloster.
          /filip
          Filip Wennergren
          070-7707711

          Fiat Stilo 1,8 MW -05, 2st Alfa Romeo 166, Alfa Romeo 155, Piaggio Vespa -01, Piaggio Ape -13

          Comment


          • Tackar! Vi syns,jag kommer och köper några Fiat klibbor av dig. / Mats
            Mats Nilsson

            Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

            Comment


            • Oj vad du håller på, bra att inte ge upp efter dina "mardrömsolyckor".

              Comment


              • Var till skokloster idag.Mycket trevligt ställe och några trevliga fiatfolk fick man språka med .Mötte upp en som hade dundermedlet till stötfångarna.Kunde inte vänta utan jag skred till verket direkt jag kom hem.Vet tyvärr inte vad medlet hette.Men det var oerhört fett.Det luktade dessutom pyton av det.Hade tvättat stötfångaren grundligt tidigare.Torkade av dammen som hade blivit.
                Attached Files
                Mats Nilsson

                Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

                Comment


                • lade sen på medlet med en svamp ,det gick även att spruta det stod det på bruksanvisningen.Brukar bli mindre spill med en svamp tänkte jag.Jag lät sedan medlet stå och dra 20 min.Torkade sedan av det och det så riktigt bra ut.Gnuggade även på ett undanskymt ställe för att se om det gick att få bort medlet.Det verkade sitta kvar fast jag gnuggade hårt.Plasten förblev mörk.Eventuellt så lägger jag på mera senare och låter det ligga på en länre stund,lika bra att mätta plasten ordentligt.Så här såg det ut innan jag torkade bort det överflödiga.Den blev inte riktigt så glansig efteråt.
                  Attached Files
                  Mats Nilsson

                  Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

                  Comment


                  • Tetade lite på andra prylar också.Det blev riktigt bra.
                    Attached Files
                    Mats Nilsson

                    Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

                    Comment


                    • magic!!! kommer bli kanon :-) jag vill se klibban på fönstret... ooops, du har väl inga fönster (än)
                      Filip Wennergren
                      070-7707711

                      Fiat Stilo 1,8 MW -05, 2st Alfa Romeo 166, Alfa Romeo 155, Piaggio Vespa -01, Piaggio Ape -13

                      Comment


                      • Lugn och fin nu Filip,rutorna är inte där än.men var så säker att klibborna kommer dit när rutorna är på plats.Snygga är dom iallafall.
                        Har fixat lite under veckan.Frontfångaren är klar och blev jättebra,kunde inte motstå att sätta i de nya framblinkers jag köpte på DAK marknaden i falun för 3-4 år sedan.Det var där fröet såddes.Efter jag hade inhandlat dom och ett nytt baklampsglas så bestämde jag mig att jag skulle ha en tidig Ritmo en dag.Gött när det blir som man tänker sig:-)
                        Attached Files
                        Last edited by alfamats; 7 May 2011, 20:19.
                        Mats Nilsson

                        Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

                        Comment


                        • Sen har jag ägnat mig åt bakstötisen alldeles för länge.Den skiftar i färg så mycket att jag blir galen.Jag tvättade av den först med stark lösning av ett alkalisk avfettningsmedel (alfanol HD grön)och tänkte väl att det ska räcka.Smörjde sen på dundermedlet men det blev som sagt för tok för flammigt.Bara att göra om.Lade om taktiken.Det är nog bäst att få stötisen så jämnmatt som möjligt så jag köpte turles petroliumbaserade nano-avfettning.Den är tixotrop dvs den blir tjock när man sprayar på den och ligger då kvar längre på objektet utan att dunsta bort.(fö klockren på alu)Provade att ha på medlet ca 2 tim,men stötisen var lika flammig för det.Sen tröttnade jag och tog med den till jobbet.Lade på medlet på morgonen för att sen skölja av det runt middagstid.Det blev mycket bättre,men inte riktigt som jag vill.Ska gå på med en scotch brite svamp,fast av märket eldorado(billig skit)men där själva skrubbdelen inte är så grov som scotchbrites.Så fortsättning följer på det.Så här flammigt blev det första gången efter en runda med dundermedlet.
                          Attached Files
                          Last edited by alfamats; 7 May 2011, 21:33.
                          Mats Nilsson

                          Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

                          Comment


                          • Igår och idag har jag mestadels ägnat mig åt att lacka allt som ska vara sidenmatt.sidorutsstolpar och delar till backspeglarna.När bilen fick fräsch lack så såg dom andra ej om-målade sakerna lite taffliga ut.Kommer bild på detta imorgon när det fått torka ordentligt.Planen imorgon är att köra lite våtslip om lusten faller på.
                            Har börjat funderat vad jag behöver för att få ihop bilen.
                            Framruta, en fräsch beggad eller helst en ny.har kontaktat två st som håller på med rutor,har inte hört ngt från dom på 1 1/2 vecka nu.
                            Yttre dörrhandtag till framdörren hö sid.
                            Inre låsknapp på samma dörr,bröt sönder den när jag demonterade.Den är i plast.
                            Gummitätning runt låset på bagageluckan.Tror det är samma som til ngn mindre fiat.

                            Gummitätning:
                            Attached Files
                            Last edited by alfamats; 7 May 2011, 20:18.
                            Mats Nilsson

                            Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

                            Comment


                            • Låsknappen:
                              Attached Files
                              Mats Nilsson

                              Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

                              Comment


                              • Framkofångaren blev ju kanonbra. Fick ett namn på häxbrygden du har lagt på av "peddie" och han påstår att det ska finnas i Danmark..kan nog vara värt att leta efter!! Förresten finns det inte någon här på forumet som bor i Danmark och förstår vad dom säger..trevligt folk men språket...jag fattar nada!!
                                captainmorgan

                                Comment

                                Working...
                                X