Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rullande renovering Fiat Ritmo 75 cl -80

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Originally posted by Rolando
    Detta blir väldigt snyggt - rätt tänkt.
    Glaset tål värmen + att kupningen gör, att det blir större utrymme

    Tänkt om du sagt nåt om gummibälgen - kan ha några liggande i "rött" gummi, men dina kanske skulle varit blå ......

    Fick du mejlet om fransmannen "104:an?


    Jo,tack för mejlet Roland! Lite sugen blev jag,men jag tror att mitt bilhjärta ligger mer åt 404 och 504 hållet till.Letar såna pickisar och har gjort det i några år nu.Svårt att hitta en skaplig bil.Hittade en 404 som var ett bra objekt men den fanns låååångt upp i landet.Så det sket sig.Sen när allt kommer omkring så vill jag ha en bensinare också.Då blir chansen att hitta en bil nästan obefintlig.

    Ang gummibälgarna så kan det vara intressant.Det står ju Siem på de jag har.Går bra med röda också
    Mats Nilsson

    Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

    Comment


    • Angående detta med klädsel. De första Alfa 90 hade inte plyschklädsel, utan ett tyg som var ganska likt Ritmon´s
      Jag har en Alfa 90 -85, och den har ett lite småmönstrat/rutigt tyg , i blått faktiskt. Men vilken dålig kvalité. Det gick sönder på förarstolen efter dryga 2.000 mil. Inredningen - bl.a. instrumentbrädan, är tvåfärgat i svart och blått. Har fått hört att denna blåa färg var ovanlig på dessa bilar, t.om. taket är i blå mockaliknande plysch. Annars var ju alla lite gråbruna invändigt - väldigt trist färg. Min bror har en 85:a med denna gråbruna tyginredningen + tak i samma färg

      Så du har haft en Alfa 90 ..... den hette väl inte MFK369, och var en 86:a?
      //R//

      Comment


      • Tog mig en tur upp till skroten i Nykroppa idag.Tänkte plocka på den 3dr Ritmon som nämns tidigare i tråden.
        Blev inte så mycket plockat då det mesta hade ngn liten skada på sig när jag kollade ordentligt.

        Fick med mig Lister under sidorutorna som var hela.Saknade en till förarsidan på min.

        Digitalklocka,dock så var det lite vatten i den.Men jag testade den och den verkar funka.Alla pixlar i den var hela också.

        Jättefina bakstycken till bakljusen då mina har spruckit mitt på.

        Yttre dörrhantag.Behövde ett vä fram.Tyvärr så var det vänstra trasigt i plasten på skrotbilen.Men jag plockade båda.Skulle väl gå att plocka ihop till ett fint handtag.Men handtagen visade sig vara av olika fabrikat.Som tur var så hade jag några trasiga handtag hemma så det gick att pussla ihop till slut.

        En stol fick jag med mig.Kommer att ta fjädrarna i sitsen på den.Och om stoppningen är fräsch så flyttar jag över den.På mitt förarsäte hade skumgummit börjat vittrat sönder.

        Sen hade jag lite flyt när jag var på väg hem.Råkade se en Saab 99 på ett industriområde,har ju en tidig sån själv så jag tänkte att jag åker och fotar lite.Precis innan jag kommer till bilen så ser jag en skylt det står bilsadelmakeri på.Kör intill där och det är öppet(lördag eftmiddag kl 15,30)
        staplar in och får prata med en trevlig kille ang klädseln i Ritmon.

        Jag frågar hur lång väntetid det är på rep av klädslar.
        Det skulle han fixa direkt om det bara är sömmarna.Kom upp på Måndag säger han till mig.Blir lite bråttom nu att sprätta de gamla provisoriska sömmarna som förre ägaren har gjort.Men det känns bra,har bävat att jag kommer nog att få vänta på klädseln om jag skulle lämna bort den.
        Mats Nilsson

        Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

        Comment


        • Originally posted by Rolando
          Angående detta med klädsel. De första Alfa 90 hade inte plyschklädsel, utan ett tyg som var ganska likt Ritmon´s
          Jag har en Alfa 90 -85, och den har ett lite småmönstrat/rutigt tyg , i blått faktiskt. Men vilken dålig kvalité. Det gick sönder på förarstolen efter dryga 2.000 mil. Inredningen - bl.a. instrumentbrädan, är tvåfärgat i svart och blått. Har fått hört att denna blåa färg var ovanlig på dessa bilar, t.om. taket är i blå mockaliknande plysch. Annars var ju alla lite gråbruna invändigt - väldigt trist färg. Min bror har en 85:a med denna gråbruna tyginredningen + tak i samma färg

          Så du har haft en Alfa 90 ..... den hette väl inte MFK369, och var en 86:a?

          MGX 622 hette den.En 2,0 inj från -87.Plysch var det nog i dom sena bilarna.Jag rekondade den bilen invändigt riktigt ordentligt så jag är ganska säker på det.Men jag har sett i broschrer att det var ngt mer textilaktigt i dom tidigare bilarna.jag har också sett dom med blå inredning,skippade ett köp pg av detta.

          På tal om innertaket...jäklar vad mjukt och lent det var.Det skiftade även i färgen när fibrerna låg åt olika håll.Det hände att jag borstade det åt rätt håll när det skiftade för mycket

          Tyvärr brann bilen upp för killen som köpte den av mig.
          Här är min byggtråd jag hade på Alfapower:

          http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=22254
          Attached Files
          Last edited by alfamats; 16 June 2012, 23:27.
          Mats Nilsson

          Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

          Comment


          • Vilken tur att hitta en sadelmakare så där helt plötsligt .....
            Men skall du sprätta sömmarna .......... är det inte bra att i alla fall en del är kvar, så att han ser hur det varit ......

            Den här MFK har min broder i sin ägo. Köpt i Kristinehamn av en kille som heter Möller. Men det är några år sen han köpte den - trodde att du kanske ägt den.
            Denna bil är ev. till salu.
            //R//

            Comment


            • Originally posted by Rolando
              Vilken tur att hitta en sadelmakare så där helt plötsligt .....
              Men skall du sprätta sömmarna .......... är det inte bra att i alla fall en del är kvar, så att han ser hur det varit ......

              Den här MFK har min broder i sin ägo. Köpt i Kristinehamn av en kille som heter Möller. Men det är några år sen han köpte den - trodde att du kanske ägt den.
              Denna bil är ev. till salu.


              Ska sprätta de sömmar som förre ägaren hade gjort.Han hade gjort det med klädseln på plats och hade använt sig av en tjock vit tråd,ganska grova maskor.Ser lite stolligt ut.Men det funkade iallafall.

              Vore intressant om Alfan var till salu.Jag ångrar verkligen att jag gjorde mig av med min.Det var nog den trevligaste bilen jag haft.

              Nä,nu ska jag gå ut och sprätta sömmarna.Satsar på att ta mig till Storfors efter jobbet imorgon . / mats
              Mats Nilsson

              Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

              Comment


              • Hej!
                Det går sakta framåt.Var uppe med inredningen till bilsadelmakaren.Det var inga problem att sy sömmarna,allt var helt och fint runt omkring tyckte han.Om 14 dar skulle det vara färdigt.Han skulle sy alla sömmar när han ändå höll på.Tråkigt om det skulle lossna på ngt annat ställe senare när jag fått på klädseln.

                Var även upp till Nykroppa igen och plockade lite delar på skrotbilen kvällen innan midsommarafton.Åkte upp för att se om gummilisten invändigt under sidorutan på förardörren var annorlunda än min.När jag skulle montera den gummilist som suttit på förut så passade den inte riktigt av ngn konstig anledning.Den hade nog suttit där förut men den var inte tillräckligt hög så det såg tokigt ut.Gummilisten från skrotbilen passade perfekt.Fick dock kapa ner den då den är längre på 3dr bilar.Blir säkert ngt mer besök medans man plockar ihop sin egen bil.Jäkligt smidigt att ha skrotbilen såpass nära.

                Har monterat på bakluckan också.Passade på medans jag hade en kompis på besök.Känns lite mera bil nu med allt utvändigt på.Ska i med rutorna och bakstötisen samt sidoblinkers på framskärmen.

                Idag fick jag lacka de plastdetaljer som hade fel färg.Ropade in på EBAY (automobilia.nl) ett par vevar till fönsterhissen.Bilden på auktionen visade mörkbruna handtag,men det kom några med helt fel kulör på.

                Även låsknappen som jag plockade från skrotbilen fick sig en stänk färg.All plast i inredningen på den bilen var tyvärr blå.

                Efter en halvtimmes letande i olika färgkataloger så kom jag fram till att det var en bajsbrun Volvo-färg som passade sådär.

                Problemet är att jag inte längre kan få tag i struktur-additiv att blanda i lacken på de färgfabrikat jag använder.Ytan ska ju ha lite struktur och vara lite skrovlig.
                Fick exprimentera lite med lacksprutan innan jag blev nöjd.

                Började med spruta på ren xylen som funkar som plastprimer.Vänta5 min eller tills jag ser att det har torkat in.Blanda färgen,Högt tryck(1 1/2 bar över det rekomenderade),ingen förtunning,litet munstycke (0,5) och ett rejält avstånd (50/60cm)mellan objektet och spruta fick det att se helt ok ut.

                Har alltid hört att man ska ha lågt tryck för att få struktur,men det funkade helt tvärs om för mig.

                Skulle väl helst haft i lite matteringsmedel men jag hann inte köpa det under veckan.
                Attached Files
                Last edited by alfamats; 24 June 2012, 21:00.
                Mats Nilsson

                Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

                Comment


                • Handtagen med lite färg på.
                  Attached Files
                  Mats Nilsson

                  Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

                  Comment


                  • Volvofärgen med färgkod:
                    Attached Files
                    Mats Nilsson

                    Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

                    Comment


                    • Nu ska jag ut och försöka få fason på gummilisten till bakrutan.Såg att man hade kört ngn slipmaskin i den så det var några småmärke som ska bort.Blir till att våtslipa ner gummit om det går.Utmaningen bli väl att få tillbaka glansen i den.Har några ideer så jag återkommer ang detta. Häj då för en stund!! / Mats
                      Last edited by alfamats; 24 June 2012, 18:29.
                      Mats Nilsson

                      Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

                      Comment


                      • Vilket snyggt arbete - vad du kan. Du är en noggrann kille, det märks. Denna bilen törs du väl inte använda sen - den får stå i vardagsrummet.

                        Fönstervevarna ser ut som den 2000 Panorama min far hade. Det var en 83:a. Samma färg i alla fall - måste kolla, för det finns en kvar nånstans .... kanske fler.
                        Fiat körde ju med mycket brunt i inredningen ett tag.
                        Det var lika med klädseln på den bilen, att sömmarna sprack. Så min mor sydde om framstolarna. Sen blev det överdrag på, en dyr klädsel från PEBE.

                        Denna Panorama skulle man försökt rädda, för den var troligen den sista som var i trafik. Såldes till en som skulle ta till vara på motorn - växll + en del annat. Men den var mycket dålig i golvet.
                        Attached Files
                        //R//

                        Comment


                        • Dom där är fräcka.Var och tittade på en panorama i Forshaga/deje hållet till för 10-12 år sedan.Det var den modellen med kromstötfångarna.Det fanns en hel del rost,men helt räddningsbar,jag försökte att pruta 1000:- på priset(tror de skulle ha 6 för den) Obes och stått inne på en loge i många år.Blev ingen affär.Såg bilen ngn månad senare hos Inge i Halla (bilskrot)
                          Då blev jag faktiskt lite trött.

                          Vore toppen om du hittade ngn vev och vill bli av med den .Färgen jag målade mina vevar med stämde inte riktig till 100%.Men det får duga till man springer på några med orginalkulören på.

                          Som sagt så gav jag mig på bakrutelisten.Körde ner den lite med 2000 abralon våtslip.Blev lite för matt.Tänker det är bra att köra med 4000 abralon som slutslip.Men tyvärr så hittade jag inte det slipnätet förräns jag hade fått dit rutan och listen i luckan.

                          Innan jag satte dit rutan och listen så tog jag Klubers gummivård på hela listen.Körde en snabbis och lät medlet ligga på ca 10 min.Annars brukar jag kleta in listen och låta den ligga och dra i en tätslutande plastkasse i några dar.Gamla saggiga lister blir nästan som nya.Speciellt såna lister som i dörröppningar och bagagerumslister.Medlet innehåller dock silikon som jag ogillar,men fördelarna upphäver nackdelarna i detta fall.

                          Slipmärkena i listen gick bort skapligt bra.Ngt blev väl kvar,men då får man syna ordentligt.
                          Attached Files
                          Last edited by alfamats; 5 July 2012, 21:41.
                          Mats Nilsson

                          Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

                          Comment


                          • Satte dit rutan,drog elkablarna i luckan.Elkablarna tog sin tid då det går flera stycken i luckan och trångt som busen.Monterade även dit torkarmotor med tillbehör.Trodde jag hade slarvat bort torkarmotorn,letade 40 min efter den innan jag hittade den.Börjar bli lite glömsk tror jag,igår letade jag efter den gamla framrutan med list .Men hittade den inte.Jag har nog kastat rutan på återvinningen och hängt upp listen bland dom andra listerna till bilen.För listen hittade jag imorse.Tar tid att hitta vissa saker.

                            Det sista jag gjorde idag var att ge mig på bakstötfångaren.Den har blivit solkig efter min behandling jag gjorde tidigare i tråden.Får se om det är lönt att fixa upp med vinylmedelt.Tror det blir lack på dom under vintern om dom inte håller sig fräscha längre tid.
                            Attached Files
                            Mats Nilsson

                            Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

                            Comment


                            • En liten uppdatering,dock utan bilder.
                              Har fått dit framrutan.Gav mig på elen och kablar som går till bakljusen.Ett riktigt råttbo var det med gamla skarvar och lagningar.
                              Bakljusinsatserna jag plockade på skrotbilen i Nykroppa kunde jag inte använda.Eldragningen var helt annorlunda.Anslutningarna var inte desamma.Som tur var så fanns det en fräsch orginal kabelhärva i gömmorna ,Hittade även en ny bakljusinsats som jag inte vet vart den kommer ifrånDen andra bakljusinsatsen kunde jag göra rent så den får duga.

                              Blinkersen levde sitt eget liv,blinkade inte med jämn intervall.Blinkade extremt sakta, men knackade man på relät så blinkade det fort.Knackade man på den ytterligar en gång så blev det en ny intervall.Tittade lite i min Alfa-reläsamling och hittade ett trepoligt relä med samma beteckningar på.Testade och det funkade fin-fint.Så nu funkar all el .

                              Såg även lite brända kablar under instrumentbrädan som jag får undersöka senare,det har antagligen hänt ngt tidigare då jag även hittade några avklippta kablar samt riktiga bonna-dragningar av kablarna på ngt ställe.men satsar på att få ihop bilen först tror jag.Höres!!! / mats
                              Last edited by alfamats; 28 June 2012, 21:40.
                              Mats Nilsson

                              Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

                              Comment


                              • Har letat efter en list till bagagerumsöppningen.Hittade en som liknar det jag ska ha.Tyvärr så sålde man i 25m rullar.Någon som har något liggandes kanske?
                                Attached Files
                                Mats Nilsson

                                Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

                                Comment

                                Working...
                                X