Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rullande renovering Fiat Ritmo 75 cl -80

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • tar med mig blaskan, så kan du läsa om ritmosar istället :-) see u on the other side...
    Filip Wennergren
    070-7707711

    Fiat Stilo 1,8 MW -05, 2st Alfa Romeo 166, Alfa Romeo 155, Piaggio Vespa -01, Piaggio Ape -13

    Comment


    • Har plockat ihop en hel del på bilen.men har inte haft tid att uppdatera tråden.
      Det sista jag gjorde i kväll var att plocka lös klädseln på stolarna.
      Innan jag gör mig en tur till bilsadelmakaren så vill jag höra om det är ngn som ligger på en hel klädsel elller en överdragsklädsel i ung samma färg .Min klädsel har spruckit i sömmarna samt i några kanaler som gör att klädseln sitter tajt på stommen.Hade inte kanalerna varit paj så hade det nog varit en lätt match att sy nya sömmar.Om ngn vet om ngn pensionerad eller billig bilsadelmakare så tar jag gärna emot tips.
      Så här ska klädseln se ut,fast hel då
      Attached Files
      Mats Nilsson

      Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

      Comment


      • Hämtade fälgarna med nya däck idag.145/80 SR13 fick jag tag på till slut.Dom däckkrängare jag frågade i Karlstad kunde bara få fram 155 breda.Men jag stack in till en däcksverkstad(nästan granne med mig här i Kristinehamn)när jag var ledig i fredags.Det var inga problem.Är lite nördig och vill ha så nära orginal som möjligt.Var noga med att det inte var ett för modernt mönster på dom heller
        Attached Files
        Last edited by alfamats; 13 June 2012, 21:12.
        Mats Nilsson

        Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

        Comment


        • snyggt jobbat mats! ska inte den svarta "bården" gå hela vägen ner till fälgbanan? petigt kanske ;-)
          mvh filip
          Filip Wennergren
          070-7707711

          Fiat Stilo 1,8 MW -05, 2st Alfa Romeo 166, Alfa Romeo 155, Piaggio Vespa -01, Piaggio Ape -13

          Comment


          • Bårdkanten ska tona ut lite där jag lade skarven,men det var ytterst lite.Det syndes om man synade , men jag tog och maskerade istället.Jag försökte att få till en pappskiva i rätt diameter först,men gav upp när jag hade klippt ock klistrat en timme.Hade orginalfälgarna att gå efter.Någon annan fälg jag har som följde med bilen hade faktiskt bårdkanten ända ut till fälgbanan.Men den var silverfärgad och en eftermarknad antar jag.

            Får ta bort lite färg där bultarna ska sitta också sade däckkrängarna till mig.Annars får jag problem med att fälgen lossnar.Känns surt,det var ett tjockt lager med epoxi blästrarn lade på,sen lade jag på slipbar 1 komp grund där jag slipade igenom.Provade att ta en försänkare och skrapa bort färgen med.Gick ok,men jag ska försöka få ngn borr med brantare vinkel,kom inte åt längst ner i konan.

            Då lärde man sig ngt nytt,hade jag aldrig hört förut. / mats
            Mats Nilsson

            Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

            Comment


            • ang tidningen jag pratade om förut. så kan jag skicka den till dig. elcrillo ska ju sälja sitt 155 gtarratrt..-objekt :-) så då behöver han inte halva blaskan längre.
              mvh filip
              Filip Wennergren
              070-7707711

              Fiat Stilo 1,8 MW -05, 2st Alfa Romeo 166, Alfa Romeo 155, Piaggio Vespa -01, Piaggio Ape -13

              Comment


              • Fick tag i strålkastare också.Blev modellen med kupade glas.
                I sverige så orginalmonterade man H4 strålkastare med plant glas.
                Tycker bilen såg roligare ut med dom kupade glasen.Ger bilen lite mer karaktär.
                Attached Files
                Mats Nilsson

                Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

                Comment


                • Som sagt så var det inte de strålkastare som satt på de svanska bilarna när dom var nya.Så antagligen skulle det sitta ngn assymetrisk glödlamps-historia i den.
                  Men det löste sig genom att kapa lite i dom 3 vingarna som sitter på H4 glödlampan.Den högra glödisen är modifierad.
                  Attached Files
                  Mats Nilsson

                  Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

                  Comment


                  • Fanns inget gummibälg bakpå strålkastaren heller.Fick plocka från några Alfasud Ti lampor jag hade liggandes.Efter lite modifiering så passade det.
                    Attached Files
                    Mats Nilsson

                    Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

                    Comment


                    • Tål glaset värmen?
                      Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                      S/y Mascot
                      S/y Rebell
                      20vT
                      Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                      Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                      Comment


                      • Tror jag kommer att sätta i andra glödlampor som går åt det blåa hållet till.Blir ganska ok med tanke på att bilen är jäkligt blå den också
                        Attached Files
                        Mats Nilsson

                        Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

                        Comment


                        • Originally posted by pazzo
                          Tål glaset värmen?

                          Bra fråga,det vet vi inte än
                          Mats Nilsson

                          Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

                          Comment


                          • Detta blir väldigt snyggt - rätt tänkt.
                            Glaset tål värmen + att kupningen gör, att det blir större utrymme

                            Tänkt om du sagt nåt om gummibälgen - kan ha några liggande i "rött" gummi, men dina kanske skulle varit blå ......

                            Fick du mejlet om fransmannen "104:an?
                            //R//

                            Comment


                            • Plockade med stolsklädslarna också.Tog bort dom för att dom har gått sönder i sömmarna.Fick lös plankan som var i-stoppad i sitsen på förarsätet.

                              Ang klädseln så är det bara tråden som har lossnat.Jag tror att det ska gå att laga i värsta fall.Har lagt ut annons på köpes ifall det kan ligga ngt fräsch någonstans i sverige.Men chansen är väl minimal.

                              Fick bra tips om klädslar i Italien också.men jag vette busen om jag vill lägga ut så mycket pengar på klädseln.Italienarna vet verkligen att ta bra betalt för gamla bildelar.
                              Jag tror det löser sig ändå.Mer om detta senare.
                              Attached Files
                              Mats Nilsson

                              Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

                              Comment


                              • Klädseln ser inte så fager ut.
                                Attached Files
                                Mats Nilsson

                                Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

                                Comment

                                Working...
                                X