Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rullande renovering Fiat Ritmo 75 cl -80

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #76
    Hej!
    Det går inte fort men jag försöker att ta några timmar på lördagarna iallafall så det blir lite gjort.Blir det fixat ngt under veckan är det en stor bonus.Tack för tipset ang fönsterlisterna.Dom ska bort för idag beslutade jag att jag lackar om hela bilen.Jag drog ut den i solgasset idag och inspektrade ordentligt då jag gjorde ett test igår med att bättra,men det är stört omöjligt att få rätt nyans.Visste väl egentligen detta då ljusblåa bilar är ett helskotta att få ordning på när dom en gång har börjat mattats av och börjat kritat i lacken.Det blir en ganska stor färgskiftning,det kvittade hur och med vilket polermedel jag använde så syndes skarven och färgskiftningen väl.Så omlack får det bli.Började med att plocka bort stötisen bak.Gick bra till att börja med.Två skruvar satt fastrostade så dom fick jag borra ur.
    Attached Files
    Mats Nilsson

    Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

    Comment


    • #77
      Fick sen bort stötfångaren.Det var lite rostblämmor under den men inga hål som tur var.
      Attached Files
      Mats Nilsson

      Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

      Comment


      • #78
        Visste om en liten rosthärd på vä skärm,började att peta i den och det blev ett vackert hål:-) Ska väl lägga igen detta innan jag gör ngt annat.Det ligger 3 plåtar på varandra.Det gror gött på såna ställen.
        Attached Files
        Last edited by alfamats; 20 March 2011, 17:45.
        Mats Nilsson

        Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

        Comment


        • #79
          bellafiat: jag vet inte riktigt vilken färg det är,tycker att det sticker åt brun-hållet till där fångaren inte varit utsatt för väder och vind.Men visst,grå/brun då:-)

          Per:Ang vxlådsoljan så har jag köpt en GL1 olja utan EP tillsatser. / Mats
          Mats Nilsson

          Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

          Comment


          • #80
            blir det hellack på ritmon? ska den till skokloster? ge järnet!
            mvh filip
            Filip Wennergren
            070-7707711

            Fiat Stilo 1,8 MW -05, 2st Alfa Romeo 166, Alfa Romeo 155, Piaggio Vespa -01, Piaggio Ape -13

            Comment


            • #81
              Originally posted by alfamats
              Hej!
              Det går inte fort men jag försöker att ta några timmar på lördagarna iallafall så det blir lite gjort.Blir det fixat ngt under veckan är det en stor bonus.Tack för tipset ang fönsterlisterna.Dom ska bort för idag beslutade jag att jag lackar om hela bilen.Jag drog ut den i solgasset idag och inspektrade ordentligt då jag gjorde ett test igår med att bättra,men det är stört omöjligt att få rätt nyans.Visste väl egentligen detta då ljusblåa bilar är ett helskotta att få ordning på när dom en gång har börjat mattats av och börjat kritat i lacken.Det blir en ganska stor färgskiftning,det kvittade hur och med vilket polermedel jag använde så syndes skarven och färgskiftningen väl.Så omlack får det bli.Började med att plocka bort stötisen bak.Gick bra till att börja med.Två skruvar satt fastrostade så dom fick jag borra ur.
              de är väl dom enda rinningarna man tycker om. rostskyddsrinningar :-) ser förvånansvärt bra ut, tycker jag. var har den ritmon varit i alla år? älskar fö den ljusblå färgen! inte helt vanlig. krävdes nog lite mod av den som kryssade i beställningen :-)
              /filip
              Last edited by bellafiat; 22 March 2011, 18:58.
              Filip Wennergren
              070-7707711

              Fiat Stilo 1,8 MW -05, 2st Alfa Romeo 166, Alfa Romeo 155, Piaggio Vespa -01, Piaggio Ape -13

              Comment


              • #82
                Originally posted by bellafiat
                blir det hellack på ritmon? ska den till skokloster? ge järnet!
                mvh filip
                Det vete fanken om jag hinner,ska försöka iallafall.I söndags plockade jag fram en alfa 33 ur ladan som jag har bytt bussningar och målat framvagn /bakvagn på under veckan.Blev precis färdig.Ska bara titta till bakbromsarna också, sen får det bli Ritmon igen.33:an har gått över 33000 mil,man är inte riktigt klok egentligen.Men den är hel och inget vrak ska jag väl säga till mitt försvar:-)
                Mats Nilsson

                Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

                Comment


                • #83
                  fokus, fokus :-) låt alforna vila...
                  mvh filip
                  Filip Wennergren
                  070-7707711

                  Fiat Stilo 1,8 MW -05, 2st Alfa Romeo 166, Alfa Romeo 155, Piaggio Vespa -01, Piaggio Ape -13

                  Comment


                  • #84
                    fokus, fokus :-) låt alforna vila...

                    Vad e de för virus du sprungit på , Filip....Fiat före Alfa....men jag håller med!!javascript:smilie('')
                    captainmorgan

                    Comment


                    • #85
                      Originally posted by captainmorgan
                      fokus, fokus :-) låt alforna vila...

                      Vad e de för virus du sprungit på , Filip....Fiat före Alfa....men jag håller med!!javascript:smilie('')
                      ...förmodligen för att jag inte har ngt att göra på mina alfor (just nu iaf). gtv:n e på hellack i malmö och supern rullar på med vardaglig omsorg.

                      fast när man ropar hej... så brukar det ju skita sig ;-)

                      viruset måste vara kombinationen eller valmöjligheten mellan italienskt överdåd/briljans och det folkligt enkla och fläckvis robusta i fiaten. gillar båda starkt :-)
                      mvh filip
                      Filip Wennergren
                      070-7707711

                      Fiat Stilo 1,8 MW -05, 2st Alfa Romeo 166, Alfa Romeo 155, Piaggio Vespa -01, Piaggio Ape -13

                      Comment


                      • #86
                        Nu ljuger du Filip,det finns alltid ngt att göra på en Alfa:-)
                        Nu har jag skärpt till mig och börjat fixa med Ritmon iallafall.Förra helgen var jag upp till fagersta och hämtade lite reservdelar.Fick tag i en ny huv,stötdämpare fram och baklampglas.De rätta baklampsglasen t.o.m.Ska ju vara ett backljus vardera glaset på de tidiga bilarna.Så nu har jag ett sprillans nytt hö bakljusglas utan backljus till övers om det är ngn som vill köpa billgt.
                        Attached Files
                        Last edited by alfamats; 3 April 2011, 20:57.
                        Mats Nilsson

                        Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

                        Comment


                        • #87
                          Huv,NOS!!
                          Attached Files
                          Mats Nilsson

                          Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

                          Comment


                          • #88
                            Idag har jag fixat rosthärden vä bak iallafall.Skar loss lite förra helgen.Men kände inte för rostlagning så den blev ståendes till idag.Jag fick skära bort en hel del innan jag kom in till frisk plåt.
                            Attached Files
                            Mats Nilsson

                            Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

                            Comment


                            • #89
                              Lovely! Ny Ritmohuv ser liksom helt overkligt ut..
                              Argenta 120ie -85
                              Alfa 75 3.0V6 -90
                              BMW Z4M Coupe -06
                              BMW 118dM -10
                              Coupe 20VT -98 RIP
                              125 Special -72 RIP

                              Comment


                              • #90
                                knackade en plåtbit som ska ligga underst.
                                Attached Files
                                Mats Nilsson

                                Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

                                Comment

                                Working...
                                X