Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rullande renovering Fiat Ritmo 75 cl -80

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Originally posted by Rolando
    Du får skaffa en sån synål som råttan har i Askungen i Disneyfilmen. EN SÅN SOM DU TRÄR IN HELA ARMEN I......

    Jag har "kanske - kanske" napp på drivaxeldamask, får hålla tummarna.
    Packboxen följde med i damasksatsen har jag läst mig till .....

    Har du bild på nåt clips?

    Ha-ha! Jag får fråga om dom har en sån synål

    Drivaxeldamasken till 87:an var det också.Det läckte lite av den högra såg jag.Dom är olika vad jag kunde se.Men jag tänkte försöka att byta packboxen först.Det var lite o-smart av mig att inte ta dimensionerna när jag ändå hade den nere,men det är bara att plocka ner det igen.Det är bra det,då får Alfa 33:an röra på sig lite.

    Blir ju bara Ritmo-åkande nuförtiden
    Riktigt trevlig bil på motrovägen,men i kurvor är det en jäkla skillnad mot 33:an.Det är som natt och dag.Alfan vill in i kurvan,ritmon vill gå rakt eller välta,men det är så de flesta framhjulsdrivna bilar beter sig så det är ingen kritik mot Ritmon.Bränslesnål som attan är den också Nöjd är bara förnamnet

    Ska ta en bild på clipsen.Har massor av Alfa-clips som jag plockat av skrotade bilar.Men tyvärr så var det ingen som passade.
    Mats Nilsson

    Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

    Comment


    • Re: Amsberg

      Originally posted by Fredrik B
      Såg en vit 3d på Amsbergs bildemontering utanför Borlänge idag. Såg fin ut på håll.
      Demonteringen har dock semesterstängt till 22/7 så det blev bara ett mobilfoto genom stängslet.
      Jag kan åka dit och reka igen om någon behöver något...

      Jag ringde till bildemonteringen idag .Bilen var skrotad enl personalen och få loss hela bilen gick inte.Så jag frågade på dörrarna och bakluckan.Det fanns rost men dom var inte helt slut.Man hade öppet denna vecka för att sen ta semesterstängt veckan därpå igen.Passar bra,då jag börjar min semester när dom öppnar igen.Jag tänkte åka upp och plocka dörrar och luckan till 87:an,samt några smådetaljer som fattas på projektbilen.Om det är ngt du behöver captain så hojta till.Om du inte åker dit denna vecka dvs.

      Det var inte omöjligt att få plocka själv sa killen jag pratade med.Annars får man väl ta med sig kaffebröd eller ngt. / Mats
      Last edited by alfamats; 23 July 2012, 18:29.
      Mats Nilsson

      Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

      Comment


      • Har varit ute och klipp till filtmattor att ha under golvmattan.Blev ok.Brukar skippa allt som har med ljuddämpning i golv att göra annars.Det kan ju suga åt sig vatten.Men efter jag gjorde i ordning Sudsprinten och den blev så jäkla bullrig så fick det bli komfortinriktning på Ritmon helt enkelt.Dessutom känns det mer ombonat å gött med en mjuk matta.

        Justerade även vä bakdörrspanel.Monterade bort och tryckte panelen framåt medans jag tryckte in clipsen.Sen justerade jag gummilisten i dörröppningen,slog in den i läge ordentligt med en gummiklubba.Blev betydligt bättre,så nu behöver jag inte vålda igen dörren,men det är inte riktigt perfekt.Hittade några klammor som sitter i plastpanelen mot hjulhuset,dessa kommer under listen så den inte bottnar riktigt.Ska ta bort klammorna och se om det blir bättre.Men det får bli en annan dag.
        Attached Files
        Mats Nilsson

        Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

        Comment


        • Roland (och även ni andra som kan ha ngt liggandes) Så här ser clipset ut jag behöver.
          Totallängd 22mm
          Grovlek ca 10mm där den ska i hålet
          Skallen lite svårt att mäta eftersom den inte är rund,men 16 mm ungefär.
          "Kjolen" ca 21mm i omkrets
          Attached Files
          Mats Nilsson

          Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

          Comment


          • En till bild
            Attached Files
            Mats Nilsson

            Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

            Comment


            • Suck.. jag mailade skroten och fick ett besked förra veckan om att den nog var skrotad..bedrövligt !!!

              Jag skulle vilja ha växellådan !
              Kan du få loss stripesen hela och fina så..nä..skoja bara!!
              Egentligen skulle man plocka allt bra , förr eller senare springer man på en 3 dörrars så plocka vad du kan och får för en vettig peng!
              Tyvärr har dom alltså stängt när jag är i krokarna nästa helg på årsmöte i FCC.
              Men kan du få loss växellådan så hämtar jag den gärna någonstans antingen på väg upp till Stora Skedvi eller på väg hem!

              Clipsen är ganska säkert de samma som sitter i 132 och 128 och säkert fler modeller. Jag har en del begagnade som går att återanvända. Hur många behöver du?
              captainmorgan

              Comment


              • Kunde inte låta bli att visa denna...
                http://www.subito.it/auto/fiat-ritmo...a-33637321.htm

                Comment


                • Fin bil . . . men jag skulle nog föredra den utan "kopparpastan" som någon målat på ....
                  //R//

                  Comment


                  • Originally posted by captainmorgan
                    Suck.. jag mailade skroten och fick ett besked förra veckan om att den nog var skrotad..bedrövligt !!!

                    Jag skulle vilja ha växellådan !
                    Kan du få loss stripesen hela och fina så..nä..skoja bara!!
                    Egentligen skulle man plocka allt bra , förr eller senare springer man på en 3 dörrars så plocka vad du kan och får för en vettig peng!
                    Tyvärr har dom alltså stängt när jag är i krokarna nästa helg på årsmöte i FCC.
                    Men kan du få loss växellådan så hämtar jag den gärna någonstans antingen på väg upp till Stora Skedvi eller på väg hem!

                    Clipsen är ganska säkert de samma som sitter i 132 och 128 och säkert fler modeller. Jag har en del begagnade som går att återanvända. Hur många behöver du?

                    Jaså! du behöver också en växellåda Blir lite mycket jobb att plocka den resonerade jag,jag skaffar en på ett annat håll.
                    Kan inte skroten plocka lös den åt dig då?Jag kan ju alltid ta med den åt dig.Ska iväg på några marknader i höst(Eskilstuna och Falun)
                    Om du känner ngn som ska dit så fixar det sig.Elller så tar vi det på skokloster.

                    Ang clipsen så behöver jag 8 st.Ska kolla på borlänge-ritmon också,dom visste inte vilken årsmodell det var.Det sitter andra clips på bilarna efter 1980.Dom senare bilarna har en annan dörrsida.Till dom senare bilarna hade jag såklart gott om clips
                    Mats Nilsson

                    Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

                    Comment


                    • Originally posted by alfamats
                      Tjena Abarth!
                      Bilsadelmakaren höll på med cabbar också.Det var därför han är försenad med min bilklädsel.Alla raggare skulle vara färdiga till Powermeet som var i helgen

                      Skulle höra med dig vad du sparade på den blåa ritmo 3 dr du köpte och plockade delar av?Jag har nämligen köpt en precis likadan bil.Endast 6500 mil på mätaren.Men tyvärr så är dörrarna och bakluckan rostiga.Så jag ska göra ett försök att hitta fräscha delar och bevara bilen.Går jag bet så blir det väl bruksbil i några år och sen skrot antar jag.Synd på en lågmilare.

                      Ang reservdelsbil så kan det ju diskuteras,men jag tycker iallafall att det är ok om bilen är lite för rostig eller kass för övrigt.Det är ju ändå ingen som lägger ner ngn tid på att renovera en Ritmo.Så varför kan inte delarna få leva vidare på en bil som är i bra skick.Såg en cab på blocket för några tusingar om det är den du funderar på.Kör på säger jag
                      Hallåj!
                      Jag sparade endast lite inredningsdetaljer, dörrhandtag, frontdetaljer, lyktor, glas m.m
                      resten åkte till skroten.
                      Köpte den för 2500 så tjänade def in en massa på att göra så.
                      Tyvärr känns det bedrövligt att behöva slakta men vad gör man när man inte får tag på delarna.

                      Ang sadelmakaren, kan du pm:a namnet och ev nummer om du har så får jag ta en tur förbi när jag är i krokarna. Händer ju inte så ofta eftersom hela famlijen har flyttat från Filipstad/Nykroppa området och mamma bor endast kvar i Uddeholm.
                      Men är oftast i Nora så det är ju inte så långt.

                      det finns ju en fräsh Cabbe för 13000 tillsalu oxå
                      Jag ÄR ett Fiat Fan.. Vem Fan E Du?

                      Mina Bilar.. Past & Present!

                      Har: Fiat X1/9 Turbo i.e Gran Finale - Avställd!! -
                      Fiat Abarth Ritmo 130 TC Cabrio - Avställd! - Toyota Celica GTS Convertible - Avställd! - Volvo C70 T5 - Full Fart!

                      Comment


                      • Tjena !
                        Har inte varit så aktiv med uppdateringar här i tråden på sistonde.Har däremot fixat i garaget desto mer.

                        Instrumentbrädan var i bedrövligt skick.Jag provade med lite olika medel (3M vinylmedel,linolja,veidec renovator)men tyvärr så blev inte resultatet ngt bra.
                        Var rekomenderad att inte använda dundermedlet till stötisarna på instrumentbrädan, men skit samma tänkte jag och plockade fram medlet.Jag visste om en NOS intrumentpanel så jag hade inget att förlora liksom.Lade på medlet flödigt och lät det ligga på några dagar.Brädan såg riktigt fläckigt ut innan avtorkningen.Men sedan efter avtorkningen så såg det kanon ut.
                        Attached Files
                        Mats Nilsson

                        Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

                        Comment


                        • Som ni såg på förra bilden så har klädseln åkt på stolarna och allting är monterat rekondat och klart.
                          Men jag funderar på vad bilskräddaren höll på med.2 sömmar i baksätet sprack direkt när jag monterade in den.Nu vart jag så trött så jag monterade den ändå.Vill bli färdig med bilen.Får ta detta till vintern.Nu vet jag hur man får loss klädseln iallafall Lämnar til kineserna här i kristinehamn då dom gjorde ett väldigt fint jobb på ryggstödet på passaserarsätet.
                          Attached Files
                          Mats Nilsson

                          Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

                          Comment


                          • Bytte även stötdämparna fram då en av dom läckte olja och hade en söndertrasad damsk.Stötdämparna hade jag liggandes (NOS Fiat),damasker beställdes (sachs).Å så klart kunde jag inte sätta dit dom muggiga fjädrarna.Utan jag slipade och blästrade försiktigt av dom.Har läst att man kan förstöra härdningen om man går på för häftigt,blir väl för varmt antar jag,fast jag tvivlar på detta.Ska ju till en bra släng över 100gr för att det ska börja påverkat härdningen.Skit samma,det märks
                            Attached Files
                            Mats Nilsson

                            Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

                            Comment


                            • Spiralfjädrarna....
                              Attached Files
                              Mats Nilsson

                              Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

                              Comment


                              • Hade en slatt blanksvart kvar sen min alfa 164:a.Hävde i en elastic addetiv i färgen.
                                Attached Files
                                Mats Nilsson

                                Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

                                Comment

                                Working...
                                X