Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rullande renovering Fiat Ritmo 75 cl -80

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fönstervevarna är inte samma på 131:an, har kollat idag. Skiljer lite grann - men för mycket, och jag har bara en som jag hittat än så länge. Men samma bajsbruna färg - så långt var det rätt i alla fall.

    Något nytt på Ritmosidan ^^^^^^^^
    //R//

    Comment


    • Jepp! Jag blev med en Ritmo till som du vet
      Är ute i princip varje dag och fixar med bilen i denna projekttråd .Det är lite småsaker som fixas till och tar tid.I kväll har jag förberett för dämpmattor(asfaltsmattor) på golvet fram.Måttat och haft mig så dom ska passa bra.Riktade och slipade sen golvet.Lade sen på epoxiprimer.Ska lägga dit mattorna imorgon och sedan lacka blått på det.

      Helgen gick åt till att rubba och vaxa bilen.Det var mycket konstiga hologram i lacken.Lackeraren måste ha rubbat väldigt mycket för att få bort silikonögonen i lacken.Han nämde visserligen detta,men att det var så mycket det trodde jag inte.Tog nästan en hel dag att rubba allt till rätta,och då har jag en grymt bra rubbing.Hade jag inte haft den så hade det tagit ännu mera tid. Tack gode gud för 3M Fast cut rubbing

      Körde sen på med sonax profiline cleaner med en dubbeltrissad maskin för att få finish.

      Sist gick jag på med 3M vax som jag hittade på OK/Q8 faktiskt.Ett trevligt och lättarbetat vax.

      Tog en bild efter.Men jag har inte monterat på allt än.Ska hänga dörrsidor.Fixa emblem och sidoblinkers,putsa stötfångare med mirakelmedlet.På med finfälgarna också.

      Har lite mekaniska saker som ska ses över också.Fick tag i en mittre ljuddämpare så nu blir avgassytemet nytt från första dämparen.
      Stötdämpare fram ska på(finns) letar bakre dämpare med ljus och lykta.

      Väntar fortfarande på klädseln,skulle ringa bilsadelmakaren på Fredag tyckte han idag när jag ringde,seg deg där,verkar det som.
      Attached Files
      Last edited by alfamats; 14 July 2012, 08:17.
      Mats Nilsson

      Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

      Comment


      • Nya avgassystemet.Mittendämparen hittade jag på loftet i en lada hos min bekanting som säljer gammelbilsdelar.Han visste inte han hade den liggandes.Vi gick till en osorterad hög med massor av NOS avgassytem.Överst låg dämparen jag skulle ha.Vi blev lika förvånade båda två när det låg där och tittade på oss man ska ha tur ibland.
        Attached Files
        Mats Nilsson

        Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

        Comment


        • very nice. the pictures seem very tall at the rear
          www.evoluzionedellaspecie.com

          Comment


          • Mkt snygg, bra jobbat!
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • Mats,

              all heder åt dig och det fantastiska jobb du gör med denna klassiker.
              gillar att "titta in" till och från och se vad du gjort. fantastisk hittills.!

              har en liten undran, denna sadelmakare som du anlitat, fixar han sufletter oxå?

              jag har ju gjort i ordning en Ritmo Cabbe, dock inte så fantastisk som du men till bra bruksskick.
              Dock är taket ett sorgligt kapitel, och min har ett riktigt tak, och inte vinyltaket som många Ritmos har.
              Funderar på att köpa en annan Ritmo Cabbe för delar, men det vill man ju inte gärna göra heller.
              Jag ÄR ett Fiat Fan.. Vem Fan E Du?

              Mina Bilar.. Past & Present!

              Har: Fiat X1/9 Turbo i.e Gran Finale - Avställd!! -
              Fiat Abarth Ritmo 130 TC Cabrio - Avställd! - Toyota Celica GTS Convertible - Avställd! - Volvo C70 T5 - Full Fart!

              Comment


              • Två Ritmos....alltså lika stöllig som jag...!!!
                Är det bara vi som har förstått, och så Uffe förståss..javascript:smilie('')
                captainmorgan

                Comment


                • Relaterat

                  Frågan är varför ingen åker en fin Regatta 100S, med ett par banträffbesök per år...
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • Tjena Abarth!
                    Bilsadelmakaren höll på med cabbar också.Det var därför han är försenad med min bilklädsel.Alla raggare skulle vara färdiga till Powermeet som var i helgen

                    Skulle höra med dig vad du sparade på den blåa ritmo 3 dr du köpte och plockade delar av?Jag har nämligen köpt en precis likadan bil.Endast 6500 mil på mätaren.Men tyvärr så är dörrarna och bakluckan rostiga.Så jag ska göra ett försök att hitta fräscha delar och bevara bilen.Går jag bet så blir det väl bruksbil i några år och sen skrot antar jag.Synd på en lågmilare.

                    Ang reservdelsbil så kan det ju diskuteras,men jag tycker iallafall att det är ok om bilen är lite för rostig eller kass för övrigt.Det är ju ändå ingen som lägger ner ngn tid på att renovera en Ritmo.Så varför kan inte delarna få leva vidare på en bil som är i bra skick.Såg en cab på blocket för några tusingar om det är den du funderar på.Kör på säger jag
                    Mats Nilsson

                    Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

                    Comment


                    • Amsberg

                      Såg en vit 3d på Amsbergs bildemontering utanför Borlänge idag. Såg fin ut på håll.
                      Demonteringen har dock semesterstängt till 22/7 så det blev bara ett mobilfoto genom stängslet.
                      Jag kan åka dit och reka igen om någon behöver något...
                      Attached Files

                      Comment


                      • Vem fan skrotar en sån Ritmo..?
                        Argenta 120ie -85
                        Alfa 75 3.0V6 -90
                        BMW Z4M Coupe -06
                        BMW 118dM -10
                        Coupe 20VT -98 RIP
                        125 Special -72 RIP

                        Comment


                        • Tyvärr så skrotar de flesta en sån Ritmo, hade dett stått VW på den så hade den varit en pärla!

                          Jag köper gärna hela den bilen om det är möjligt!! Kolla gärna!!
                          captainmorgan

                          Comment


                          • Trevligt,trevligt!! ,men ändå inte :/ Ser bra ut på kortet.3 dörrars är så jäkla fräcka.Kommer man över en fräsch sådan så vore det skoj.Men man får nöja sig med en 5 dr.Det är inte fy skam det heller.
                            Om inte Morgan får köpa loss hela bilen så skulle det vara intressant att veta hur dörrarna och bakluckan är(tänkte till min 87:a).Sen är min bakstötis på projektbilen lite skabbig,även den där gummigenomförningen till bakluckelåset som är omöjlig att få tag i.Lister i fönsterbågar och listerna under sidorutorna(går att modifiera så dom passar min 5 dr).Men dom har väl krympt på detta exemplar också förstår jag.
                            Semester i aug så det kanske är läge att åka och titta på den om inte har gått till skåne då
                            Last edited by alfamats; 12 July 2012, 22:02.
                            Mats Nilsson

                            Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

                            Comment


                            • Ägnade lite tid åt ritmon idag.Skar ut och satt dit ny plast som ska sitta bakom dörrpanelerna.Hängde på panelerna också.Snacka om att plasten deformeras när den blir gammal.Det var inte lätt att få det bra.På vissa ställen var det så skevt att plastclipsen inte orkade hålla in panelen mot plåten.Får försöka ragga nya clips till några ställen.Annars så får det bli som det blir.

                              Panelerna till bakdörrarna var ett helsikke.Efter montering av vä bak så kunde man inte stänga dörren.Justerade så gott det gick,men dörren fick stängas igen med kraft för att det skulle funka.Så det får jag nog göra om.
                              På högersidan så tänkte jag på detta och klämde panelen framåt när jag tryckte fast panelen.Blev ok men inte mer.Den gamla platta gummilisten tar i panelen misstänker jag.Och hitta en sån ny är nog bara att glömma.En del av den är brun nämligen.Ja-ja gammal skit!

                              Ska införskaffa dämpmatta att ha under golvmattan också.
                              Sen fick jag tillbaka klädseln.Blev ok.Nu är den hel iallafall.
                              Upptäckte att sömmen var på väg på en av klädslarna jag inte lämnade in ,jag som kollade så noga .Det blev när jag skulle kränga på klädseln jag upptäckte detta.Det var bara någon cm så jag fixar detta själv då jag har en gammal tramp-symaskin hemma.

                              Nackstödet var sladdrigt på förarstolen.Jag har en reservdelsstol ståendes så den fick släppa till själva stommen av nackstödet.Bytte klädseln då reservdelsstolen är blå.

                              Plockade även över fjädrarna i sittdelen,då det saknades en i orginalstolen.Tog och bytte alla då det verkade vara olika spänst i fjädrarna.Reservdelsstolen är en passagerarstlol så den är inte så sliten som min orginal förarstol.

                              Skulle kränga på de lagade klädslarna.Men då hade han glömt att sy in några kanaler i alla utom en av klädslarna,skumt,eller så var det krångligt helt enkelt.
                              Tar en persiennlina att sy fast i klädsen för att spänna upp den.Så nu ska jag ha tag i en synål med stort öga så jag kan fixa till detta.

                              Blev inte så mycket bilder tagna tyvärr.En blev det när jag satte dit plasten bakom panelerna.
                              Attached Files
                              Mats Nilsson

                              Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

                              Comment


                              • Du får skaffa en sån synål som råttan har i Askungen i Disneyfilmen. EN SÅN SOM DU TRÄR IN HELA ARMEN I......

                                Jag har "kanske - kanske" napp på drivaxeldamask, får hålla tummarna.
                                Packboxen följde med i damasksatsen har jag läst mig till .....

                                Har du bild på nåt clips?
                                //R//

                                Comment

                                Working...
                                X