Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rullande renovering Fiat Ritmo 75 cl -80

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Får se om det blir ngt Skokloster också.Planerade att lacka till nästa helg så man kunde sätta ihop under ledigheten helgen därpå.Men kom på att jag behöver kolla upp växellådan lite.Tyckte den förde sånt oväsen sist jag var ute och åkte.Har lite funderingar om det fattas en distansring mellan innre drivknuten och drivaxeln ut till navet.På högersidan satt det en distans,men på vä sid fanns det ingen.Tycker att det glappar lite i hubben som går in i lådan när jag känner på den.Vetefanken om det ska vara så.Jag reagerade på detta när jag plockade ihop sakerna.Själva drivknuten går att dra ca 8mm axiellt.Vet inte om det behöver var lite spel där.Men jag har för mig att det inte är så på alfasud och 33 orna jag har plockat med förut.Ska ta bilder på detta så småning om. / Mats
    Mats Nilsson

    Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

    Comment


    • Fixadet fortsätter i lagom takt.Men nu har jag kommit in i en rolig period.Har kollat upp priser på olika lackmärken under veckan.Kommer att välja på Palinal,deebeer(valspar) och spies/hecker.Spies/hecker är lite dyrare.Skiljer ca 250:- när jag räknar på 3 lit solid och 2 lit slipgrund.Har aldrig lackat med det märket förut och det kanske är lite vanskligt.Tycker annars att deebeerfärgen funkat bra förut.Sen så har jag en 1/2 liter ståendes också.En nackdel är att man inte har precis den rätta brytningen,man har bara en brytning på det färgnummret.Medan palinal har flera olika brytningar på det nummret.Och en som är riktigt snygg.Så det får nog bli den.
      Idag så har jag fixat färdigt rutramen fram och bak.I bakluckan hade det rostat runt hålet för dräneringslangen i nedre hö hörnet.Ska väl borra hål för dräneringslangarna bara.
      Rutramen fram där hade det rostat hål på 5 ställen så jag fick lappa där då jag inte hade ngn ny rutram liggandes.
      Attached Files
      Mats Nilsson

      Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

      Comment


      • Den värsta rosthärden i rutramen fram var vä sid som jag fick skära bort nästan all plåt.
        Attached Files
        Mats Nilsson

        Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

        Comment


        • Då var det lagat,känns riktigt gott.Jag hade räknat med att ha detta färdigt denna helg.Då ligger jag en dag före i planeringen:-)
          Attached Files
          Mats Nilsson

          Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

          Comment


          • Målarkludden har varit framme.
            Attached Files
            Mats Nilsson

            Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

            Comment


            • När jag ändå hade lite flyt så passade jag på att byta huven också.Såg att den har lite lagerhanteringskador på sig.Men det ska inte var några större problematt fixa.Däremot passformen var inte så bra som ni kan se på förra bilden.Högersidan av huven ska bakåt.men tyvärr så finns det ingen justermån kvar.Man har redan innan varit där och slipat upp hålen i gångjärnen.Så ngt skumt är det.Hålen tittar fram bredvid bultskallen.Får nog slipa up hålet så huven kan komma bakåt.Sen får jag väl lägga i med svetsen,hålen som tittar fram.Kör väl ett race imorgon.Planerar att lacka till Påsk.
              Last edited by alfamats; 16 April 2011, 21:14.
              Mats Nilsson

              Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

              Comment


              • Vilket jobb! Lackar du hela bilen sen?
                Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
                Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

                Comment


                • Blir ju nya bilen
                  Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                  S/y Mascot
                  S/y Rebell
                  20vT
                  Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                  Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                  Comment


                  • Jag hoppas det blir bra.Blir hellack sen.Är inte så mycket att lacka egentligen.Stod och tänkte på detta tidigare idag,nästan halva bilen har ju förvunnit iomed att jag tog bort fram och bakstötfångarna / Mats
                    Mats Nilsson

                    Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

                    Comment


                    • Underbart, unik renovering.. Får bli reportage om denna i nån tidning som Retro sen när den är klar!
                      Argenta 120ie -85
                      Alfa 75 3.0V6 -90
                      BMW Z4M Coupe -06
                      BMW 118dM -10
                      Coupe 20VT -98 RIP
                      125 Special -72 RIP

                      Comment


                      • Rutram

                        Är det inga dräneringshål i rutramarna, i alla fall fram, så att inträngande vatten tar sig ut nåntans?
                        Eller ett litet veck i plåten, som ev. vatttnet kan dräneras ut?
                        På 131:an var det t.om. ett hål i vardera sida av rutramen, med ett rör som det satt en plastslang på, som dränerade ut vattnet ner i motor-rummet.
                        //R//

                        Comment


                        • Helt rätt Rolando,Jag funderar på detta hur jag ska lösa det.Har kollat på mina alfor om jag kunde snott dräneringsslangar därifrån.Som det är ritmo orginal så är munstyckena avlånga som sitter i rutramen.Dessa är gamla så plasten har dragit ihop sig så hålen är minimala.Alltså nästan ingen plats för vattnet att rinna av.Ett litet veck som du nämner har Alfasud men det hjälper inte.Ska prova att kona ett stålrör i koningsapparaten och kanske löda fast i ramen.Är nog det smidigaste.
                          Klantade till det lite igår också när jag skulle justera motorhuven.Råkade stöta till värmekranen på värmapaketet.Gick av direkt och det forsade ut glykol..smart att göra den av plast.Jag ringde iallafall en snubbe som hade en Ritmo som jag har varit och tittat på tidigare innan jag köpte min.han bor bara 2,5 mil bort som tur är.Visst,han hade ett helt värmepaket att sälja plus en hel bakstötfångare.Värmekranen f.ö var en uppdaterad version som var förstärkt i plasten.Så nu hoppas jag det ska funka.Ska monteras imorgon.Ropade för säkerhets skull in en helt NY på EBAY från holland också.Bra att ha
                          Jag har även börjat att plocka ur rutor och gunnilister ur dörrarna.Samt att jag har börjat grovspackla. / mats
                          Mats Nilsson

                          Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

                          Comment


                          • Då vart bilen lackad då.Höll på som en galning i påskhelgen.Gjorde 15 timmars pass varje dag.Då räknar jag inte med resorna ca 9 mil om dagen.Gissa om jag var sliten efter helgen.Tisdagen gick som i koma men sen blev det lite bättre.
                            Påskelgen började inget bra.Började med att jag gick upp 06:30 för att dra bilen på dolly in till Karlstad där firman ligger.Kvällen innan hade jag förberett och hissat upp ritmon på billyften så det skulle bara vara att sänka ner bilen på dollyn och dra iväg .Men icke,det började med att jag backade in i dragstången på dollyn så bakstötfångaren sprack på dragbilen.Glömde bort att dragstången är förlängd 1meter,bidde lite trött.Sen skulle jag sänka ner ritmon på dollyn från billyften,då gick det bara att sänka en sida på billyften,MEN VA FAN!!! är det frågan om tänkte jag.Jo,kedjan hade hoppat av i den ena pelaren.Vad göra? bilen 1 meter upp i luften,ingen höglyftande domkraft,att palla med träklossar ca 60 cm var inte att tänka på.Tanken slog mig att det kanske är lika bra att jag går upp och lägger mig igen.
                            men jag fintänkte lite och kom på att motorlyften orkar nog att lyfta bilen i bakändan.Sagt och gjort hissades bilen upp så att den kom fri från lyftarmarna bak.Sen fick jag veva ner den andra lyftarmen för hand med en skiftnyckel i toppen.Tror jag var iväg runt 09:30 snåret.Det gick inte 30 km/h direkt in till Karlstad
                            Attached Files
                            Mats Nilsson

                            Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

                            Comment


                            • Hängande i Motorlyften.
                              Attached Files
                              Mats Nilsson

                              Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

                              Comment


                              • Väl inne i Karlstad så började jag förberedelserna.Tänkte att lägga epoxiprimern samma dag.Men det tog otroligt mycket tid då jag upptäckte mer och mer små rostbubblor och gamla lagningar och de ville jag göra ngt åt.Så första dagen gick åt till detta.Dag 2 gick åt till att plocka bort resterande saker från bilen,mycket mer saker än vad man tror.Sen tog det några timmar att maskera noga.Så det var först dag 3 som jag fick på epoxyprimer.Detta gjordes på morgonen så jag kunde lägga slipgrunden på kvällen.Har inga bilder på det då jag kände en viss stress att vara färdig innan helgens slut.En bild på bilen innan grundningen och det mesta finspacklat så gott jag kan.Är väl inte ngt proffs direkt på detta.
                                Attached Files
                                Last edited by alfamats; 30 April 2011, 19:32.
                                Mats Nilsson

                                Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

                                Comment

                                Working...
                                X