Announcement

Collapse
No announcement yet.

TurboB´s lilla röda - Uno Turbo i.e. 88

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    It's alive!!!

    I morse blev det utomhusmeck i ett par, tre timmar men nu lever den lilla röda. Kanske kan man komma iväg till Skokloster i alla fall.
    Den är inte vacker och jag borde vinna pris för skabbigaste bil bland alla tokputsade fordon på Skokloster. Jag hinner inte fixa det kosmetiska.

    Med en domkraft under katten kunde det nya bättre begagnade motorfästet skruvas dit.
    Någon av bilens tidigare ägare måste varit rörmokare. Rörkopplingarna som i original är plast respektive stål är utbytta mot hårdlödda kopparrör vilket inte underlättat meckandet. Som tur är har man hus och kan vittja stora VVS-lådan i jakten på reservdelar...
    Katten togs bort och ersattes med ett bättre begagnat rakt rör plus en skarvhylsa. Enligt Fiat stjäl katalysatorn runt 6 hk så den borde hamna på ca 105-106 hk nu.

    Provkörningen gav ett präktigt leende på läpparna. Det skottar på utav bara h-e. Den går klockrent. Det var länge sen man satt i en Uno Turbo men det är sjukt roligt.
    Bromsarna är inte lika pigga men är inte trafikfarliga och handbromsen är helt desarmerad. Som vanligt på alla bilar man stöter på så måste man gå igenom och renovera hela bromssystemet. Det slår aldrig fel. Jag har borrade skivor med race-belägg från OMP liggande och funderar på om dom inte åker på.
    Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

    Comment


    • #62
      Nu blir jag avundsjuk. En Uno T som inte är ett totalt rostvrak är ovanligt dessa tider.

      För att vara lite OT har jag kollat annonser på Unos i Italien och de verkar vara tokdyra numera, vad har hänt
      Fiatlös

      ___________________

      Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

      Comment


      • #63
        1. Tror man har typ 1000 Euro skrotningspremium även i Italien.
        2. Det mesta i Italien är dyrt.
        3. Den är så gammal och ikonisk att dom har börjat stiga i pris. Lite nyare 90-tals Fiat/Alfa kostar fortfarand ingenting därnere.
        4. Det finns få kvar.

        I fint bruksskick kan dom kosta 5000 Euro. Ingen Uno är rostfri men dom har inte rostskador som våra här hemma.
        Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

        Comment


        • #64
          Originally posted by Putt View Post
          En Uno T som inte är ett totalt rostvrak är ovanligt dessa tider.
          Vacker är den inte. Rost syns lite runt om, och jag har nu fått tillfälle att kolla under bilen och den behöver svetsas i golvskarven på både förar- och passagerarsidan. Men generellt är den rätt renoveringsbar, det mesta är slipbart och framför allt tämligen orörd.

          Click image for larger version

Name:	IMG_9747 (Large).JPG
Views:	1
Size:	164.8 KB
ID:	248296

          När jag satte på sommarhjulen så blev det bromsrenovering. Ena framskivan var så tunn och anfrätt att den kunde explodera när som helst. Rengjorda glidbultsdamasker, infettade och rena glidbultar. Motionerade okkolvar och OMP borrade och slitsade skivor samt OMP racebelägg. Nu är det gummit som inte duger. Vanliga gamla sommarpuckar bara glider på asfalten. Det har säkert ett stort underhållningsvärde för omgivande trafikanter när man stannar i ett stort vitt moln av gummirök men man behöver bättre fäste. Tror man behöver ha R-däck men soft gummiblandning för att det inte ska låsa upp så snabbt.

          Click image for larger version

Name:	IMG_9746 (Large).JPG
Views:	1
Size:	46.5 KB
ID:	248297
          Last edited by TurboB; 29 April 2013, 12:37.
          Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

          Comment


          • #65
            Lite nytt utemeck i det vackra vårvädret i söndags. Stötdämarna var helt slut så jag beställde sportdämpare som passar mina APEX sänkningsfjädrar som legat på hyllan några år nu.

            Click image for larger version

Name:	IMG_9789 (Medium).JPG
Views:	1
Size:	69.6 KB
ID:	248347
            Bak

            Click image for larger version

Name:	IMG_9780 (Medium).JPG
Views:	1
Size:	66.0 KB
ID:	248346
            Fram

            Click image for larger version

Name:	IMG_9782 (Medium).JPG
Views:	1
Size:	66.3 KB
ID:	248345
            Nu nitar den
            Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

            Comment


            • #66
              Click image for larger version

Name:	IMG_9765 (Medium).JPG
Views:	1
Size:	73.1 KB
ID:	248349

              De gamla Nokian NRH gled fint över asfalten utan några större tendenser till att greppa och producerade fina vita moln av gummirök när man försökte bromsa. Nu blev det nya Dunlop, extra tysta 14 tums sommardäck som egentligen var tänkta till Punton, på Cromafälgar.

              Click image for larger version

Name:	IMG_9783 (Medium).JPG
Views:	1
Size:	78.4 KB
ID:	248348

              Det är lika bra att slänga på mina 20 mm spacers med pinnbultar hellre än att dom ligger och samlar damm på hyllan. Tänkte jag...

              - - - Updated - - -

              Det fyller ut fint i hjulhusen, särskilt med de stora 14 tummarna, men kanske är i muckigaste laget. Det är inte säkert bilprovningen gillar setupen. Detssutom tar det i lite när man svägern. Jag måste justera skärmkanterna eller ta bort spacern.

              Click image for larger version

Name:	IMG_9795 (Medium).JPG
Views:	1
Size:	66.3 KB
ID:	248350
              Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

              Comment


              • #67
                Tyvärr har turbon eller en av kylvattenanslutningarna börjat droppa glykol igen så det väntar mer jobb.
                Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                Comment


                • #68
                  Lagom fett med fälgarna!
                  Trots att det är en öppen dörr att slå in har jag sett väldigt få Uno T med Croma-fälgarna.
                  Samma design men större - no-brainer!
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • #69
                    Sådär ja. Nu har jag tagit bort mina spacers. Det ser lite bättre ut.

                    Click image for larger version

Name:	IMG_9798 (Medium).JPG
Views:	1
Size:	55.2 KB
ID:	248358

                    Jag passade på att renovera bakbromsarna så nu fungerar alla bromsar inklusive handbroms. Ett par av beläggen bak var spruckna och ett hade rostat fast i hållaren vilket var orsaken till att ena oket inte fungerade. I min jakt på belägg upptäckte jag så småningom att det är samma ok och belägg bak som på Coupen. Det är bara skivorna och hållarna som skiljer...
                    Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                    Comment


                    • #70
                      Perfa!! Kurvtagning utan svarvning!

                      (o tack för senast)
                      Argenta 120ie -85
                      Alfa 75 3.0V6 -90
                      BMW Z4M Coupe -06
                      BMW 118dM -10
                      Coupe 20VT -98 RIP
                      125 Special -72 RIP

                      Comment


                      • #71
                        Söndag och nytt meckande med Uno Turbon. På onsdag är det besiktning.
                        - Skaffat och monterat en vettig fjäder till bromslastfördelaren.
                        - Tagit isär och tätat ett avgasläckage samt riktat upp avgassystemet så det inte skramlar och slår i någonstans.
                        - Justerat styrlederna så ratten står rakt och toe är noll.
                        - Kontrollerat och bytt alla slangar och slangklämmor som var dåliga och nu fått stopp på det som orsakar kladd. Stoppen på oljestickan är av gummi som hårdnar och tätar allt sämre är en en vanlig orsak till kladd på de äldre, mindre Fiatmotorerna. Tidigare har jag köpt gummistoppar men de verkar vara svåra att få tag i numera.
                        - Efter några provturer för att leta nytt kladd avslutades dagen med en justering av tomgångsvarvet från 1500 rpm till mer normala 900.

                        Nu borde Bilprovningen inte ha något att anmärka på.
                        Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                        Comment


                        • #72
                          Bromslastfördelarfjädern - har du några bra tips på vad du satte dit? Jag skall iochförsig ha till en mäktig original 45ie, så den kanske ska vara helt annorlunda...
                          /Fredrik

                          Comment


                          • #73
                            Likadant. Det finns nog ingen Uno som har haft en fungerande lastfördelare de sista 20 åren. De är alla ingenkärvade och ingen kommer någonsin att märka någon skillnad. Men fjädern ska vara lite kraftig så besikningsmannen inte tror att det är ren dekoration. De kan inte testa funktionen och anmärkningen lyder "Bromskraftfördelare saknar möjlighet att fungera" vilket på svenska blir "fjädern är borta" eller "kroken har rostat bort".
                            Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                            Comment


                            • #74
                              Hahaha
                              Argenta 120ie -85
                              Alfa 75 3.0V6 -90
                              BMW Z4M Coupe -06
                              BMW 118dM -10
                              Coupe 20VT -98 RIP
                              125 Special -72 RIP

                              Comment


                              • #75
                                Glöm inte svenska översättningen: "allt har rostat fast och rör sej inte med hjälp av en kofot"

                                P.s du é stenhård, jobba med pallbockar och garagedomkraft på singel! Galet entusiastiskt.
                                Last edited by greger; 13 May 2013, 21:11. Reason: p.s
                                Car portfolio;

                                Fiat: Coupe 20vt -99, Marea "rev. 2.0" 155 -00,
                                Marea 20v -00, Tipo kombi Lounge -18.
                                Ford: Xr3i cab -88, Xr3i "All white" cab -88, Escort 1,6 -88, Citroën C4 -11 (oförskyllt, arvegods!)
                                Dodge: Dart custom -72, Dart swinger -72
                                Chrysler: New Yorker salon -63
                                RollsRoyce: Shadow -68

                                Comment

                                Working...
                                X